خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار رییس مجلس بلاروس:

حل مساله تروریسم نیاز به عزم عمومی کشورها دارد

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۶۵۰

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گروه های دوستی – پارلمانی دو کشور باید در جهت تقویت همکاری های علمی، فنی و دانشگاهی تلاش کنند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۱۸ بهمن) با میخاییل میاسنیکوویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس مجلس بااشاره به روابط صمیمانه و مثبت میان دو کشور ایران و بلاروس گفت: خوشبختانه از نظر اقتصادی و همکاری های پارلمانی، نزدیکی میان دو کشور ایجاد شده و در مسائل بین المللی نیز رایزنی هایی صورت گرفته و نظرات دو کشور به هم نزدیک است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ایران برای گسترش روابط با کشور بلاروس اشتراک نظر و همدلی وجود دارد و ما کشور بلاروس را دوست خوب خود می دانیم و این کشور در شرایط مختلف عملکرد مثبتی را بر جا گذاشته، از طرفی دیگر با توجه به رویکرد دو کشور ایران و بلاروس باید بر روی گسترش روابط تجاری تمرکز کنیم.

لاریجانی با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و فنی میان ایران و بلاروس گفت: وزارت صنعت برای گسترش همکاری های تجاری میان دو کشور تلاش بیشتری خواهد کرد زیرا در شرایط کنونی ظرفیت های خوبی در این حیطه به ویژه حوزه صنعت و فناوری های نوین وجود دارد که باید آنها فعال شوند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: البته برخی مشکلات برای همکاری های بانکی وجود داشت که باید این مسائل رفع شود البته بسیاری از این موانع حل شده است و امروز همکاری های خوبی میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی برقرار شده و این حوزه در حال گسترش است.

لاریجانی گفت: در شرایط کنونی توافق نامه هایی در حوزه کشاورزی، صنعت، فرهنگ، علوم و ورزش میان دو کشور منعقد شده و برخی از این توافق نامه ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و قطعا با سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران توافق نامه های دیگری نیز امضا می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمایل پارلمان ایران به گسترش همکاری ها با کشور بلاروس است، گفت: قطعا باید با همکاری پارلمان های دو کشور روند گسترش روابط افزایش یابد.

وی با اشاره به همکاری های نفتی میان دو کشور ایران و بلاروس گفت: قطعاً ایران برای فروش نفت به کشور بلاروس آمادگی دارد و ما روی گسترش روابط تجاری با این کشور مصرّ هستیم.

لاریجانی ادامه داد: قطعا تقویت همکاری های علمی، فنی و دانشگاهی میان دو کشور ایران و بلاروس مثبت و دارای اهمیت است و گروه های دوستی – پارلمانی دو کشور باید در جهت تقویت این حوزه ها تلاش کنند. البته در جمهوری اسلامی پیشرفت های خوبی در حیطه فناوری های نو مانند نانو صورت گرفته که یقیناً دو کشور باید نگاه ویژه ای به گسترش همکاری ها در این حوزه داشته باشند.

رئیس مجلس افزود: در شرایط کنونی همکاری های امنیتی میان ایران و بلاروس به ویژه در مورد بحران های منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم دارای اهمیت است، زیرا هم اکنون مسئله تروریسم به یک موضوع حاد منطقه ای تبدیل شده و حل آن نیاز به عزم عمومی دارد، از این رو اگر با این مسئله برخورد جدی صورت نگیرد، قطعاً به مناطق دیگر نیز تسری می یابد.

همچنین در این دیدار میخاییل میاسنیکوویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس با اشاره به روابط گسترده و مثبت میان دو کشور ایران و بلاروس گفت: قطعاً شرایط کنونی همکاری های دو کشور راه را برای گسترش روابط پارلمانی ایران و بلاروس باز می کند.

این مقام بلندپایه کشور بلاروس تصریح کرد: خوشبختانه سطح روابط سیاسی ایران و بلاروس در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما ظرفیت های دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری برای تقویت همکاری ها بسیار بالا است که باید به این نکته توجه جدی شود.

رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک شریک کلیدی برای کشور بلاروس محسوب می شود، افزود: با توجه به سطح تعاملات باید تلاش های سیاسی و پارلمانی برای گسترش روابط انجام شود.

میخاییل میاسنیکوویچ گفت: خوشبختانه مواضع ایران و بلاروس در سطح بین الملل در رابطه با مسائل کلیدی همسو است، در این حوزه باید از ظرفیت های بین المللی از جمله اتحادیه بین المجالس استفاده درست صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بلاروس از لحاظ جایگاه تکنولوژیکی در رتبه ۴۵ جهان است و در تکنولوژی های های تک نیز موقعیت خوبی دارد، از این رو پیشنهاد می کنم مجالس دو کشور در جهت همکاری های گسترده در حوزه علوم و فنون اقدام کنند.

رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس با اشاره به ضرورت گسترش روابط ایران و بلاروس در حوزه نفت گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی پیشرفت ها و رشد خوبی در سال های گذشته داشته است و زیرساخت های این کشور در مسائل گوناگون بسیار مطلوب است. از طرف دیگر در رابطه با همکاری های بانکی میان دو کشور اقدامات خوبی صورت گرفته است تا این روند تسهیل شود.

میخاییل میاسنیکوویچ با بیان اینکه قطعاً همکاری های امنیتی میان کشورها از جمله ایران و بلاروس در حوزه مبارزه با تروریسم بسیار مهم است، بیان کرد: روابط دو کشور به ویژه در حوزه مذکور باید در پارلمان ها مورد پیگیری قرار گیرد.

در پایان این دیدار رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس با تقدیم لوحی رسمی از سوی پارلمان کشورش، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به دکتر لاریجانی و مردم ایران تبریک گفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز