خبرگزاری کار ایران

خدائیان:

قوه‌قضاییه نمی‌خواهد استقلال کانون وکلا خدشه‌دار شود/ اختلاف در بحث نظارت بود

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۶۶۳

معاون حقوقی قوه‌قضاییه گفت: در لایحه جامع وکالت قوه قضاییه به هیچ وجه نمی‌خواست استقلال کانون وکلا را خدشه دارد کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا ذبیح الله خدائیان، در نشستی که به مناسبت دهه فجر  در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد،گفت:  بسیج  یکی از نهادهای پر خیر و برکت انقلاب است که به ابتکار امام راحل تاسیس شد.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: بسیج نهادی چند بعدی است که تابع جناح، گروه، یا حزب خاصی نیست. بسیج یک نهاد مردمی بوده و از دل مردم خواسته است. یک نهاد نظامی نیست و به فراخور نیاز جامعه به کمک مردم می آید. روزی در جبهه جنگ سخت بود و امروز در جبهه جنگ نرم حضور دارد.

او اظهار کرد: در هر مجموعه‌ای که بسیج حضور داشته باشد منشأ خیر و برکت برای مردم است. در مجموعه بسیج اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدالی و مستقل است و اگر غیر از این باشد نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند.

خدائیان تأکید کرد: در بسیج مسلمان، کلیمی و مسیحی وجود دارد. در بسیج شیعه و سنی حضور دارد. بسیج به همه تعلق دارد. به همین دلیل باید این مجموعه عظیم را به فال نیک گرفت تا بتوانیم از این ظرفیت عظیم به خوبی در جهت خدمت به مردم استفاده کنیم.

معاون رییس قوه‌قضاییه تاریخچه وکالت را به عمر آدمی دانست و بیان کرد: در اسلام باب وکالت یک باب جدایی از قضاوت و شهادت است. شرایط خاصی نیز برای وکیل مشخص نشده و اگر عقد وکالت شرایط خاص خود را داشته باشد می تواند به آن عمل کرد. وکالت به معنای خاص به زمانی باز می گردد که عدلیه تشکیل شد.

او افزود: در سیاست کلی نظام در امور قضایی بند ۱۳ وجود دارد که مقرر شد قوه قضاییه ضوابط اسلامی مناسبی برای کلیه امور قضایی و بر اجرای آن نظارت داشته باشد. و در اجرایی این بند ماده ۲۱۱ برنامه پنجم توسعه را موظف کرد تا برنامه جامع وکلات را تهیه و از طریق دولت به مجلس ارسال کند.

این مقام ارشد قضایی یادآور شد: اگر قوه قضایه لایحه تهیه کرد به لحاظ تکلیفی بود که مجلس بر دوش آن گذاشته بود. قوه قضاییه لایحه را تهیه و به دولت ارسال کرد و از طریق دولت به مجلس ارسال نشد. نهایتا قوه قضاییه بر اساس اختیارات به مجلس ارسال کرد و دولت نیز اصلاحات کلی ایجاد کرد و اختلافی حاصل شد و به هیات حل اختلاف ارجاع شد و لایحه دولت مورد پذیرش قرار گرفت.

خدائیان گفت: بنده تعجب کردم که خود مجلس تکلیف کرده بود که قوه قضاییه این کار را انجام دهد ولی کلیات آن را رد کرد. ما به دنبال تهیه لایحه نبودیم ولی مجلس خواست تا این کار را انجام دهیم. ما می‌توانستیم به توافق برسیم و بهتر بود تا اینکه کلیات طرح کنار گذاشته شود. کاری که دولت و قوه قضاییه و مرکز پژوهش مجلس و کانون کار شده بود به یکباره کنار گذاشته شد.

او افزود: برخی تصور می‌کردند قوه قضاییه استقلال کانون وکلا را از بین برده و به خود وابسته کرده است. بنده چنین اعتقادی ندارم و رییس قوه قضاییه نیز نسبت به آن تأکیدی نکرده است. لایحه مذکور استقلال کانون وکلای به رسمیت شناخته شده و اختلاف ما در بحث نظارت بود. قوه قضاییه به هیچ وجه نمی‌خواست استقلال کانون وکلا را خدشه دارد کند. اگر می‌خواهیم عدالت خوب اجرا شود باید قاضی و وکیل مستقل باشند. این لازمه کار قضاوت و اجرای عدالت است.

او خاطر نشان کرد: برخی حتی وانمود کردند که قوه قضاییه میانه خوبی با وکالت ندارد در حالی که آن چه در عمل می بیند خلاف این ادعا است. اخیرا قانون آیین نامه دادرسی کیفری به تصویب رسید که به نفع وکلا است. استقلال واجب است ولی مهم‌تر از آن استقلال شخص وکیل و قاضی است. در انتخاب خود باید کسانی را انتخاب کنیم که آزاده، خداترس باشند. مطمئن باشیم فردی را انتخاب کردیم که از نظر سواد، خدا ترسی و نفوذناپذیری بهترین را انتخاب کردیم. وکلا و قضات ما اگر خدا ترس نباشند نمی‌توانند عدالتی که از آن ها انتظار می رود را اجرا نخواهند کرد.

او بیان کرد: در تصویب قانون باید دستگاه های نظارتی را پیش بینی کنیم تا بتوانند به وظیفه خود عمل کنیم، ای کاش دادسرا و دادگاه های انتظامی ما انتصابی باشد. جایی که قاضی و وکیل انتخابی باشد استقلال عمل را نخواهد داشت. هر جا که قاضی انتخابی است زمانی که می خواهد قضاوت کند پایش می‌لرزد. نباید طوری باشد که به خاطر رأی آوردن از برخی حق ها بگذرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز