خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:/مشروح/

قوه قضاییه شبهه پیگیری سیاسی پرونده‌های اقتصادی را از بین ببرد/ورود دولت به موضوع آزار خبرنگاران

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۸۸۲

سخنگوی دولت گفت: امروز به اعتراف بسیاری از رسانه‌ها ایران هفتمین قدرت نظامی در جهان است. امروز می‌بینیم که سرانجام کار چه شد، مشاهده می‌کنیم که قدرت‌های بزرگ جهان چگونه از ما می‌ترسند. همه این‌ها سبب شد جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها پیروز شود. در آخرین عرصه که مذاکرات هسته‌ای بود هم ایران پیروز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت در جلسه هیات دولت عنوان کرد: این ایام به مناسبت اتفاق بزرگی رخ داده است که باید نکاتی را یادآور شوم. سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مورد تکریم قرار می‌گیرد و ویژگی‌های دارد که باید برای نسل امروز گفته شود. امروز کسانی که ۴۰ و ۵۰  سالشان است خاطره‌ای از انقلاب ندارد.

او افزود: نخستین تمایز رهبری مرجعیت دینی است، هیچ انقلابی در جهان وجود ندارد که این ویژگی را داشته باشد. موضوع رهبری دینی و مرجعیت عادی در قرن بیستم با چهار تفکر در حال مقابله بودند، نازیسم و فاشیسم در جنگ بودند و جنگ جهانی به وجود آمد. در حالی که جهان بین این دو تفکر تقسیم شده بود، انقلاب اسلامی به وجود آمد آن هم در شرایطی که اگر انقلابی رخ می‌داد تحت تاثیر این دو جریان قرار می‌گرفت، اما انقلاب اسلامی مستقل بود.

انقلاب ما دینی بود و آزادی را با خود به وجود آورد

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه انقلاب ما دینی بود اما فراگیری داشت و آزادی را با خود به وجود آورد، گفت: انقلاب ما ماهیت مبارزه با ظلم داشت و جمهوری اسلامی ایران تلفیقی از مدرنیزم و سنت بود. انقلاب ما در مدت کوتاهی پیروز شد آن هم بدون خون و مبارزه مسلحانه که خواست امام بود. وقتی انقلاب پیروز شد قدرت‌های بزرگ فکر می‌کردند هیجان است و فروکش می‌کند.

هدف دشمنان مغزها و زبان‌های انقلاب بودند

نوبخت با شاره به اینکه بعد از انقلاب تخریب علیه ما را آغاز کردند، خاطرنشان کرد:  بعد از اینکه تئوری تجزیه ناموفق شد با تخریب چهرهای خدومی مانند چمران و بهشتی سعی کردند به اهداف خود برسند. بعدها ترور صورت گرفت، که در کوچه و خیابان این اهداف خود را اجرا می‌کردند که هدفشان مغزها و زبان‌های انقلاب بودند.

ایران هفتمین قدرت نظامی در جهان است

او افزود: بعداز ترورها حمله به کشور آغاز شد که امروز می‌بینیم رهبر کشور متجاوز سرش بر بالای کدام دار رفت. امروز به اعتراف بسیاری از رسانه‌ها ایران هفتمین قدرت نظامی در جهان است. امروز می‌بینیم که سرانجام کار چه شد، مشاهده می‌کنیم که قدرت‌های بزرگ جهان چگونه از ما می‌ترسند. همه این‌ها سبب شد جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها پیروز شود. در آخرین عرصه که مذاکرات هسته‌ای بود هم ایران پیروز شد.

نوبخت ادامه داد: دیگران بر این موضوع ایراد می‌گیرند و می‌گویند این بدترین قراردادی بوده که آمریکا امضا کرده است. شاید در تاریخ هرجا مذاکره‌ای صورت می‌گرفت در واقع مذاکره نبود بلکه پیمانی بود که ما باید امضا می‌کردیم. اما امروز ما در مذاکره با شش قدرت جهان وارد شدیم و چانه‌زنی کردیم. خرسندم که امروز اعلام کنم بر طبق گفته بانک جهانی جمهوری اسلامی ایران باثبات‌ترین اقتصاد منطقه را داریم.

روی کاغذ همه تحریم‌ها برداشته شد

او با بیان اینکه ما پای میز مذاکره نشسته‌ایم و شرایط جدیدی را به وجود آوردیم، گفت: اما ذکر این نکته ضروری است که این مذاکره نبود، بلکه پیمانی بود که ما باید زیر آن را امضا می‌کردیم که به گفته بسیاری از کارشناسان طرف پیروز ایران بود، ما توانسته‌ایم ۶ قطع‌نامه علیه ایران را لغو کنیم. از فرصت‌ها استفاده شد و  بخش بزرگی از تحریم‌ها برداشته شد البته باید گفت روی کاغذ همه تحریم‌ها برداشته شد.

با انتخابات آمریکا برخوردهای غیرمنطقی مشخص شد

سخنگوی دولت تاکید کرد: با انتخابات آمریکا برخوردهای غیرمنطقی مشخص شد و ایران به عنوان کشوری صلح‌خواه معرفی شد. شما می‌دانید تحریم ها به کجا رسید. امروز بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال ‌۲۰۱۶ ایران هجدهمین قدرت اقتصادی بزرگ جهان است. این صندوق اعلام کرده با وجود افت شدید قیمت نفت ایران باثباتترین قدرت اقتصادی منطقه است. این کاهش قیمت نفت به افزایش استقراض پول از صندوق‌های بین‌المللی از سوی رقبای منطقه‌ای ایران انجامید.

نوبخت گفت: در سی و هشت سال اگر این انقلاب را نگاه کنید فراز و فرودهای زیادی داشته و اشک‌ها و لبخندهای زیادی بر چشمان و لب‌های مردم دیده‌ایم.

کسی حق ندارد خبرنگاران را مورد اذیت و آزار قرار دهد

محمدباقر نوبخت در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایلنا در رابطه بازداشت خبرنگاران و اینکه برخی ادعا کردند خبرنگاران بازداشتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، گفت: هیچ شخصی حق ندارد که خبرنگاران شریف را مورد اذیت و آزار قرار دهد در ابتدای انقلاب امام تاکید داشتند که اگر کسی هم قرار است اعدام شود، نباید مورد بدرفتاری قرار گیرد. حتما این موضوع را پیگری خواهم کرد، خبرنگاران قشر شریفی هستند.

دولت برنامه‌ای برای تغییر قانون اساسی ندارد

نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر ایلنا مبنی بر اینکه آیت‌الله هاشمی در مورد تغییر بخش‌هایی از قانون اساسی پیش از رحلت مطلبی را مطرح کردند حجت‌الاسلام ناطق نوری و برخی بزرگان هم اخیرا بر این ضرورت که باید بخش‌هایی از قانون تغییر کند تاکید کردند دولت در راستای این مطالبه می‌تواند کمکی داشته باشد، گفت: دولت برنامه‌ای برای تغییر قانون اساسی ندارد و بر طبق قانون فرآیند تغییر باید طی شود و بدون طی شدن این روند امکان‌پذیر نیست.

از طرح آشتی ملی خبری ندارم

او در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه سید محمد خاتمی اخیرا طرح آشتی ملی را مطرح کرده است و اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند در آستانه انتخابات این طرح را پیاده و اجرا کنند دولت در این راستا چه کمک و اقدامی می‌تواند انجام دهد، گفت: از آشتی ملی خبری ندارم و دولت هم برنامه‌ای تاکنون در این مورد نداشته است .

نوبخت یاد آور شد: ۷۵۰۰ واحد با ۱۶ هزار تسهیلات داریم که این تسهیلات از دو مسیر داده می‌شود؛ یکی استانداری و دیگری بانک‌ها که تاکنون اقدام کرده‌اند. ۲۱ هزار ۱۴۴ بنگاه در مجموع ۱۴ هزار و ۸۲۸ میلیارد و ۵۴۳ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.

عیدی کارکنان دولت تا ۲۰ اسفند پرداخت می‌شود

او در پاسخ به این سوال که درشب عید مشکلی برای تزریق نقدینگی وجود دارد یا خیر، گفت: ترزیق پول در شب عید حادثه غیرقابل پیش‌بینی نیست. با توافق‌های صورت گرفته با بانک مرکزی بنا شد عیدی کارکنان دولت با حقوق بهمن ماه داده شود که در صورت جمع شدن پول صورت می‌گیرد این امر محقق می‌شود، ما که پول چاپ نمی‌کنیم اما تا ۱۵ الی ۲۰ اسفند، پرداخت خواهیم کرد.

بانک‌های هندی برای آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ما تعلل می کنند

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا پول‌های بلوکه شده در آمریکا آزاده شده است، گفت: بله آزاد شده، اما پول‌های ما در کشوری مانند هند قرار دارد که برای پرداخت تعلل می‌کنند.

بعد از فرمان ترامپ با آمریکا مذاکره‌ای نداشتیم

او در پاسخ به این سوال که  آیا مذاکراتی با آمریکا بعداز فرمان ترامپ صورت گرفته است، تاکید کرد: مذاکراتی نداشته‌ایم و از منافع ملی دفاع می‌کنیم و مسئولان ما حواسشان به همه موراد هست.

۲۴۶ پروژه تا پایان اردیبهشت افتتاح خواهد شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان در ۳۰ آذر از مازاد اعتبارات در اختیار آموزش پروش قرار دادیم که پرداخت کنند. ۴۰هزار میلیارد تومان هم به دستگاه‌ها داده شده که طرح‌های نیمه‌تمام خود را به اتمام برساند آن هم طرح‌های که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیگیری می‌کنند. بر اساس آخرین گزارش ۲۴۶ پروژه تا پایان اردیبهشت افتتاح خواهد شد، ۶۲۵ پروژه تا پایان دولت با اعتباراتی که داده شده که امیدواریم اعتبارات در کنار تسهیلات به رشد مورد نظر دست یابیم

به جای افشاگری پرونده‌های اقتصادی را به مراجع قضایی ارجاع می دهیم

او در پاسخ به این سوال که روند پیگری مبارزه با فسادهای اقتصادی در چه مرحله‌ای است، گفت: از بتدای دولت یازدهم ما پیگیر پرونده‌های اقتصادی شدیم اما ترجیح دادیم به جای افشاگری به مراجع قضایی ارجاع دهیم زیرا آن کسانی که این تخلفات را انجام داده‌اند، نیستند و از طرفی هم به آدم افتاده لگد نمی‌زنند. از دستگاه قضایی می‌خواهیم نتایج به صورت شفاف بیان شود، این شبهه از بین برود که پیگیری‌ها سیاسی است.

یارانه ۳ میلیون نفر قطع شده است

نوبخت در پاسخ به این سوال که یارانه چند نفر از افراد قطع شده است، گفت:  یارانه ۴میلیون نفر قطع شده بود که یک میلیون نفر برگشتند ، به خاطر داشته باشید یارانه افراد نیازمند واقعی قطع نخواهد شد . یارانه افرادی که قطع شده به تولید و اشتغال اختصاص خواهد یافت.

ریاست شریعتمداری در ستاد انتخاباتی روحانی منافاتی با قانون ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا آقای شریعتمداری رییس ستاد انتخابات روحانی شده و این منافاتی با قانون ندارد، گفت: این کار منافاتی با قانون ندارد، خود من عضو حزبی هستم و پیش از انتخابات مسئولیت دبیرکل حزبی را داشتم و در ۴ سال اخیر شاید حتی سه بار هم برای عرض خدا قوت به حزب سر نزده‌ام، البته در دنیا مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما در ایران فعالیت حزبی این چنینی منفی است. مطمئن باشید اگر فردی در دولت بخواهد فعالیت انتخاباتی داشته باشد طبق قانون انتخاباتی کنار می‌رود تا مشکلی ایجاد نشود.

او افزود: قطعا آقای شریعتمداری از سمت خود کناره‌گیری خواهند کرد تا مشکلی برای آقای روحانی پیش نیاید ما که نمی‌خواهیم برای رئیس خود مشکل ایجاد کنیم.

عروسی برخی از جریان‌ها این است که  آقای روحانی کاندید نشود

نوبخت در پاسخ به این سوال که عده‌ای فشار آوردند بر رییس‌جمهور کاندیدا نشود نظر دولت چیست، گفت:  این گفته بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است که البته عروسی برخی از جریان‌ها است که آقای روحانی کاندید نشود اما او فردی زیرک و باهوش که می‌داند چگونه رفتار کند.

ربیعی علاقمند به قطع  یارانه کارگران نیست

او در پاسخ به این سوال که قطع و وصل یارانه کارگران به چه دلیل صورت گرفته است، گفت: در بحث قطع و وصل یارانه گفتم که افراد تحت بررسی قرار می‌گیرند بعد یارانه‌شان قطع می‌شود، شما فکر می‌کنید آقای ربیعی علاقمند هستند که یارانه کارگران قطع شود ؟ قطعا خیر

نوبخت افزود: باید خاطرنشان کنم اگر ثابت شود که یارانه به افرادی تعلق می‌گیرد که احتیاج ندارند، قطع خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت بر کار شهرداری نظارت خواهد کرد، گفت:  شهرداری یک نهاد غیردولتی که تصمیم می‌گیرد، اما اگر تصمیماتی در حوزه شهری بگیرد و رعایت نکند بله دولت نظارت خواهد کرد.

کولبران قاچاقچی نیستند

نوبخت در مورد وضعیت زندگی کولبران یادآور شد: قاچاق یک کشور یک آسیب بزرگ است که باعث می‌شود که تولیدات داخلی روی دست تولیدکنندگان بماند و باید با این پدیده مقابله شود. کولبران انسان‌های شریف و زحمت‌کشی هستند و نباید به آن‌ها گفته شود که قاچاقچی هستند، ما باید با اصل کاری‌ها برخورد کنیم، کولبران قاچاقچی نیستند، ما باید با قاچاقچیان مقابله کنیم با خانواده‌های کولبران همدردی می‌کنیم و باید امکانات معیشتی آنان را فراهم کنیم.

قوه قضاییه در پیگیری پرونده‌ها استقلال دارد

در ادامه خبرنگاری پرسید که چرا دولت پاسخ رسمی به اتهاماتی به نزدیکان دولت زده می‌شود، نمی‌دهد،  نوبختگفت: دو نوع موارد مطرح است، یکی پیگیری از طریق قوه قضاییه یا اینکه افراد مستندات را ارائه می‌کنند. قبلا هم گفته شده که قوه قضاییه استقلال دارد در پیگیری پرونده‌ها و این گناه است که تا اتهامی اثبات نشده حرف و سخنی گفته شود، ما همه خودمان را انقلاب‌گر می‌دانیم که اخلاق انقلابی می‌گوید مردم را باید به حق و روشن‌گری دعوت کنیم.

او در مورد پیگیری فاجعه منا گفت: همکاران ما در سازمان حج و زیارت اقداماتی در دست پیگیری دارند که باید از حقوق خون‌های پاک و خانواده‌های شهدای منا حفاظت کرد.

سخنگوی دولت در خصوص آزمایش‌های موشکی عنوان کرد: آزمایش در عرصه‌های مختلف نظامی وجود تا سلامت آن‌ها تست شود و اقدامات ما در حقوق بین‌الملل است و ما نباید فرصت دست دشمنان نظام بدهیم، همین الان روسای کشور اسرائیل در عرصه بین‌الملل در حال رایزنی هستند که علیه کشور اقدامی انجام دهند.

نوبخت عنوان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۵ مورد را در برنامه ششم مغایر با قانون دانستند، گزارش کمیسیون نظارت در مجمع نتوانست به طور کامل بیان کند که جز دو مورد مابقی تایید شد، امیدواریم شورای نگهبان این موارد را به مجلس برگرداند که اجرا شود.

رهبری به تمام دولت‌ها با یک دید نگاه می‌کنند

او در پاسخ به این سوال که  شنیده شده در دیداری که بین رهبری و روحانی صورت گرفته  رییس‌جمهور گلایه از تخریب‌ها علیه دولت گلایه داشته گفت: جلسات منظمی بین رهبری و رییس‌جمهوری برگزار می‌شود که مواردی ذکر می‌شود اما چیزی در این مورد بیان نشده، مقام معظم رهبری ظرفیت نظام ما هستند و ایشان به تمامی دولت‌ها به یک دید نگاه می‌کنند.

نوبخت در  پاسخ به این سوال که تحریم‌های ایران علیه آمریکا شامل چه مواردی است و چه زمانی اعلام خواهد شدف گفت: این موضوع یکی از بحث‌هایی بود که در روز شنبه این هفته در یک جلسه مهم و موثر نظام داشتیم، مطرح شد و وزارت‌خارجه قبول مسئولیت داشت که با همکاری دستگاه‌های مختلف این موارد را احصا و شناسایی کند.

سخنگوی دولت در مورد اینکه پول دریافتی دولت از بخش هدفمندی یارانه‌ها چه میزان است، خاطرنشان کرد: در این بخش با برخی موارد نقض قانونی روبه‌رو هستیم چون بخشی از درآمدهای ما حاصل از هدفمندی طبق قانون به بخش‌های مختلف اختصاص پیدا می‌کند. بنده از رییس مجلس درخواست کردم به دیوان محاسبات دستور دهد تا سهم سازمان هدفمندی را مشخص کند که این کار صورت گرفت و سهم سازمان هدفمندی ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تعیین شد. دولت فقط ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی می‌دهد که بعضا در چند نوبت هم سبد کالا به برخی از اقشار جامعه پرداخت کردیم. ما طبق بودجه و واریزی خزانه در بحث هدفمندی وارد عمل می‌شویم.

او در پاسخ به این سوال که رویکرد عربستان علیه ایران چیست، گفت: عربستان بعد از فاجعه منا و اعدام شیخ نمر مورد انزجار جهان بود ولی با یک تصمیم نادرست در حمله به سفارت عربستان جریان به ضرر ما تمام شد از این رو نباید این رویه در قبال ترامپ در کشور ایجاد شود و دستگاه دیپلماسی باید در این راستا شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهد.

سخنگوی دولت در مورد اختلاف میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه درباره پرداخت هزینه‌های درمان گفت: طرح تحول سلامت به منظور کاهش هزینه درمان از سوی دولت و با مسئولیت وزارت بهداشت صورت گرفت و دولت در این راستا  بودجه لازم را اختصاص داده است. سازمانی به نام بیمه سلامت در وزارت رفاه وجود دارد که مشکل ما عمدتا در این بخش است و دخل و خرج این بیمه سلامت درست از آب درنیامد و باعث مشکلاتی ایجاد شود.

او افزود:  مراجعه افرادی که بیمه بودند و از بیمه خود انصراف داده و خواهان بیمه سلامت شدند از مواردی بود که باعث شد مشکلاتی ایجاد شود و هزینه درمان بالا برود.  تا به امروز برای حل این مشکل ۸ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم که ۴۸۰۰ هزار میلیارد تومان را تاکنون پرداخت کردیم. ماحق نداریم برای مردم دغدغه فکری به خصوص در حوزه درمانی ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز