خبرگزاری کار ایران

چگونه حقوق سایت‌های نوپا تضییع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۱۴۰

احترام به حقوق مؤلف تنها به حوزه نشر کتاب و مقاله معطوف نمی‌شود بلکه در دنیایی که فضای مجازی همه چیز را تحت تأثیر قرار داده و خیل عظیمی از مردم از طریق این فضا درآمد روزانه خود را کسب می‌کنند، توجه و حفظ حقوق تولید کننده‌ها در تمامی حوزه‌ها از جمله سایت‌های خبری بسیار ضروری است.

به گزارش ایلنا به نقل از داتیکان، سایتی گزارش یا مطلبی از رسانه ای نقل می کند اما منبع نمی زند یامنبع می زند اما به لینک سایت اصلی ارجاع نمی دهد. یک عرف یا رسم ناپسند بر خلاف دنیا در ایران جا افتاده که بسیاری از سایت‌های خبری معروف و قدیمی تر در کنار تولید محتوای خود، اقدام به کپی محتوای  سایت های دیگر می کنند بدون این که به حقوق سایت تولید کننده توجه شود. این رسم ناپسند فراگیر، به ضرر سایت‌های خبری نوپاست.

سایت‌ها چگونه از گوگل حذف می‌شوند

روند کار در ایران بدین صورت است که سایت‌ها معمولا در بازنشر مطالب دیگر سایت‌ها صرفا به عبارت «به نقل از» اکتفا می کنند درحالی که متأسفانه برخی سایت‌ها حتی همین مورد را هم رعایت نمی کنند. اتفاقی که در این بین از منظر جستجوگرهای گوگل رخ می‌دهد این است که اگر سایت نوپایی اقدام به تولید محتوا کند و حتی پروسه Fetch as Google را نیز انجام دهد، در جستجوی گوگل سایت بازنشر دهنده، اگر از قدمت و معروفیت بیشتری برخوردار باشد نه تنها در لینک‌های ابتدایی گوگل نمایش داده می‌شود بلکه به عنوان سایت اصلی تولید کننده محتوا، محسوب شده و ممکن است سایت تولید کننده اصلی تا صفحه دهم گوگل نیز نمایش داده نشود.  

مسأله در اینجا فقط نمایش داده نشدن سایت تولید کننده در گوگل در ارتباط با آن محتوای تولید شده نیست، بلکه شرایط برای این سایت‌ها وخیم‌تر است زیرا گوگل آن‌ها را به عنوان کپی کننده می‌شناسد و اگر این سایت‌ها دارای چند بخش باشند، در تمامی حوزه‌ها کپی کننده شناخته می‌شود و سایت کپی کننده معروف به عنوان تولید کننده محتوا معرفی می‌شود. علت آن این است که به اصطلاح، «ربات‌های» گوگل سریعتر می‌توانند محتوای سایت معروف و با قدمت بیشتر را شناسایی کنند. این مسأله در نهایت منجر به این می‌شود که سایت تولید کننده از آنجایی که نوپاست به عنوان کپی کننده معرفی شده و rank آن در گوگل هر روز بالاتر می‌رود و ممکن است در نهایت از سوی گوگل جریمه و حذف شود.

نکته اینجاست که این مسأله در کشورهای دیگر و به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی مشاهده نمی‌شود زیرا بحث کپی رایت در این کشورها در تمامی حوزه‌ها رعایت می‌شود و در خصوص کپی برداری محتوا از سایت نیز رویه بدین شکل است که سایت کپی کننده، استفاده از link سایت تولید کننده را در بازنشر خود رعایت کرده و به گفتن عبارت «به نقل از» کفایت نمی‌کند. علت آن نیز این است که زبان گوگل انگلیسی است و اگر link سایت تولید کننده در سایتی که محتوا را کپی کرده زده شود این مشکلات رخ نمی‌دهد. در حالیکه عموما سایت‌ها در ایران عمدی یا سهوی مطالب کپی خود را به سایت تولید کننده link نمی‌دهند و تنها به زبان فارسی عنوان «به نقل از» را ذکر می‌کنند.

این اتفاقات در سایت‌های خبری نمود بیشتری دارد و به ندرت می‌توان سایت خبری ای در ایران پیدا کرد که این مسائل را رعایت کند. این اتفاق ضربات جبران ناپذیری به سایت‌های تولید کننده تازه کار می‌زند. متأسفانه در ایران به وفور مشاهده شده که بسیاری از سایت‌ها و روزنامه‌ها حتی بدون ذکر عنوان «به نقل از» محتوای تولیدی سایت‌های دیگر را در سایت یا روزنامه خود درج می‌کنند و خود را به عنوان تولید کننده به مخاطب معرفی می‌کنند.

حل این مشکل بزرگ بدون یک اقدام جمعی امکان پذیر نیست. احترام به حقوق مؤلف تنها به حوزه نشر کتاب و مقاله معطوف نمی‌شود بلکه در دنیایی که فضای مجازی همه چیز را تحت تأثیر قرار داده و خیل عظیمی از مردم از طریق این فضا درآمد روزانه خود را کسب می‌کنند، توجه و حفظ حقوق تولید کننده‌ها در تمامی حوزه‌ها از جمله سایت‌های خبری بسیار ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز