خبرگزاری کار ایران

ناطق‌نوری:

تصمیم‌های سلیقه‌ای از آفت‌های کشور است/ امنیت را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۶۷۲

رییس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: اگر نتوانیم امنیت را برای سرمایه‌گذار فراهم کنیم، سرمایه ها از کشور خارج می شود و خارجی‌ها هم از حضور در ایران استقبالی نخواهند داشت.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبرناطق نوری روز سه شنبه در همایش «چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» در مرکز همایش های صدا و سیما افزود: بررسی ها نشان می دهد که سیاست های ما به گونه ای بوده که کشورهای اطراف خود را سرمایه دار کرده و رشد داده ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: پول ایرانی ها به جای آنکه در کشور رونق تولید و اشتغال را فراهم سازد، بر اثر غفلت خارج شد و ما عقب ماندیم.

ناطق نوری خاطرنشان کرد: فرمان رهبر معظم انقلاب در زمینه اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی برای تقویت خصوصی سازی و بخش خصوصی صادر شد.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری همچنین گفت: امروز دولت ها باید به گونه ای برنامه ریزی کنند تا با مالیات به جای پول نفت کشور را اداره کنند و کار را به دست بخش خصوصی بسپارند.

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اکنون برای سال ۱۴۰۴ خورشیدی دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام برنامه ریزی شده که از این رقم حدود ۲۰ میلیون تن باید راهی بازارهای صادراتی شود که تحقق آن نیاز به تولید کیفی دارد.

وی تاکید کرد: باید ابزار و شرایط لازم را فراهم ساخت تا تولید کیفی در بازارهای جهانی جایگاه خود را پیدا کند در غیر این صورت از بازارهای بین المللی حذف خواهیم شد.

ناطق نوری پیرامون صنعت فولاد اضافه کرد: صنایع فولاد در جهان از اشتغالزایی بالایی برخوردارند و کشورهای توسعه یافته بخش قابل توجهی از صنعت فولاد را در اختیار دارند و علاوه براین یکی از شاخص های توسعه یافتگی در دنیا، میزان سرانه مصرفی این فلز است.

وی افزود: مطالعات و بررسی های کارشناسی وجود ۶۸ نوع ماده معدنی را در کشور اثبات کرده و برخی معادن ایران از لحاظ مشخصه های مربوطه در اندازه های جهانی است که این امر در زمینه سرب و روی، سنگ آهن، مس و ... اعلام شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمارهای اعلام شده حاکی است که نزدیک به ۶۰ میلیارد تن ذخیره شناسایی شده معدنی در کشور وجود دارد و چنانچه با توجه به میزان استخراج بتوان در کشور این مواد را فرآوری کرد، ارزش افزوده بالایی نصیب ایران خواهد ساخت.

رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب افزود: موضوع اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری فرمودند، ضامن رشد اقتصادی، تولید ملی، ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی است.

به گفته وی، چنانچه قرار است اهداف پیش بینی در سند چشم انداز ۱۴۰۴ محقق شود و برنامه ششم توسعه را نیز به مورد اجرا گذاریم، باید پایه اقتصاد کشور را محکم کنیم و آن را از تک محصولی (تک محوری) نجات بخشیم.

ناطق نوری افزود: براساس اطلاعات دریافت شده، وزارت نیرو معتقد است، در بخش آب سهم چند نسل بعد از خود را مصرف کرده ایم؛ امروز مشکل بحران آب که فقط به ایران اختصاص ندارد و ناشی از شرایط اقلیمی است، به دلیل بهره برداری بی رویه و حفر چاه های غیر مجاز بروز کرده است.

وی اقتصاد تک محصولی را آسیب پذیر توصیف و تاکید کرد: تکیه بر درآمدهای نفتی، در سال های گذشته نشان داد که اقتصاد کشورهای وابسته به نفت، چه مقدار شکننده است.

ناطق نوری یادآور شد: صاحبان قدرت در یک بازی سیاسی بین المللی، قیمت نفت را پایین می آورند و ایران اسلامی هم با این مشکل رو به رو شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: صنایع معدنی و زنجیره آن باید در کنار نفت و حلقه های متصل به آن باشد تا از اقتصاد تک محصولی نجات پیدا کنیم.

وی یادآور شد: فرصت پساتحریم این امکان را فراهم کرده است که با تعامل با کشورهای مختلف بتوانیم همکاری و تبادل نظر برای اجرای کارها داشته باشیم و در نشست های تخصصی بیشترین بهره برداری را به عمل آوریم.

ناطق نوری اضافه کرد: دهکده جهانی امروز، حضور در بازارهای صادراتی را برای همه کشورها از جمله ایران ضروری می سازد.

رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه داد: تولید مازاد و کیفی کارخانه های کشور باید راهی بازارهای صادراتی شود و چنانچه با این رویه تولید نداشته باشیم، ورشکست خواهیم شد.

وی گفت: تولیدات کشور ضمن پاسخگویی به نیاز داخل، باید قابلیت صادراتی داشته باشد؛ تولید مازاد نباید انبارها را اشباع سازد زیرا اصل رقابت در بازار اهمیت جدی دارد و بدون توجه به آن نمی توان به بازار های بین المللی راه یافت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغییر مداوم قوانین و مقررات دست و پاگیر را یکی از مشکلات کشور دانست و افزود: تغییر مقررات صادرات، دگرگونی تعرفه ها به شکل بی حساب که نوسان دارد و تغییر آیین نامه ها که تمام مبادلات را برهم می زند و نیز تصمیم‌های سلیقه‌ای از آفت‌های این بخش است.

 ناطق نوری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: انسان ها در هر کجای کره خاکی باید بدنبال کسب علم باشند و از تحقیق و پژوهش برای شناخت نعمت های خداوندی بهره گیرند زیرا غفلت از این مهم، موجب زیان است.

وی افزود: در خلقت زمین و آسمان، شب و روز و همه موجودات، خداوند امکان تفکر و اندیشه را فراهم ساخته و زمین شناسی در کنار این مسایل معنا پیدا می کند و انسان ها باید تکاپو داشته باشند، تا همه علوم را فراگیرند و به دنبال رفع نیازها روند.

ایران چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می شود که در افق ۱۴۰۴ خورشیدی، دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن را هدف گذاری کرده که تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد این رقم تحقق یافته است.

سال گذشته میزان صادرات فولاد ایران برای نخستین بار به ۴.۱ میلیون تن رسید و انتظار می رود امسال به حدود ۶ میلیون تن برسد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز