خبرگزاری کار ایران

نقوی‌حسینی در تشریح گزارش عراقچی به کمیسیون امنیت؛

برجام مقصر مشکلات بانکی و مالی کشور نیست / تحریم‌ها مطابق توافق هسته‌ای برداشته شده است

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۹۰۱

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور عباس عراقچی در نشست صبح امروز این کمیسیون که به‌منظور ارائه چهارمین گزارش برجام صورت گرفت، توضیحاتی ارائه کرد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، به تشریح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرداخت و گفت: آقای عراقچی در این جلسه گفت که بعد از یک سال اجرای برجام شرایط خوب است و آنچه که هدف ما در برجام بوده به دست آمده و آنچه که به‌عنوان رفع تحریم انجام شود، انجام شده و تحریم‌ها مطابق برجام برداشته شده است. اینکه ما چقدر از رفع تحریم‌ها بهره برداری کرده‌ایم، بحث دیگری است. مثلا خرید هواپیما تحریمی ندارد، تحریم خرید کشتی برداشته شده است اما اینکه دولت چه تدابیری برای خرید هواپیما و کشتی دارد بحث دیگری است. برجام مانع و تحریم فروش نفت را برداشته است اما این‌که ما چگونه و چقدر نفت فروخته‌ایم بحث‌های بعدی است.

او ادامه داد: عراقچی گفت که آثار عملی برجام در کلیه حوزه‌ها مشهود است. در سه حوزه اصلی انرژی، حمل و نقل و مالی و بانکی که حوزه‌های کلیدی هستند تحریم‌ها برداشته شده است. هر سه حوزه‌ای که از نظر طرف مقابل تحریم‌های فلج کننده تصویب شده بود در هر سه حوزه برجام کار خود را انجام داده و تحریم‌های هسته‌ای هر سه حوزه برداشته شده و ما به شرایط عادی برگشته‌ایم. فروش نفت و پتروشیمی و سرمایه گذاری در حوزه نفتی عادی است و شروع شده و اگر جایی کندی وجود دارد برجام مانع آن نیست. پول نفت هم بازگشت دارد و در اختیار جمهوری اسلامی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: به گفته معاون وزیر خارجه در حوزه حمل و نقل که حدود ۸۵ درصد تجارت کشور با کشتی انجام می‌شود و حوزه کلیدی بود، شدیدترین تحریم‌ها در این بخش اعمال شده بود اما اکنون تقریبا کلیه مشکل‌های پرچم، دسترسی به بندرها، بیمه و رفت و آمدها حل شده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم ادامه داد: در بخش کلیدی سوم یعنی بخش بانکی و مالی وضعیت به حالت عادی برنگشته است. در این زمینه برجام مقصر نیست بلکه تحریم‌های اولیه آمریکا در این زمینه هنوز وجود دارد که ما را از بهره‌برداری از سیستم مالی و بانکی آمریکا محروم کرد و چون این سیستم بزرگ و گسترده است در بسیاری از معاملات با مشکل بانکی برخورد می‌کنیم. یعنی مطابق برجام، تحریم بانکی و مالی برداشته شده ولی تحریم‌های اولیه آمریکا سر جای خودش است. یعنی برجام نقش خود را به درستی عمل کرده است ولی تبدیل ارزها و مبادله آنها با مشکلاتی روبروست. مثلا FATF یکی از مشکلات سر راه ماست.

او اعلام کرد: سیستم بانکی خودمان نیز با مشکلاتی روبروست ولی هیچ نوع اقدام بانکی و مالی و انجام عملیات بانکی جمهوری اسلامی با مانع روبرو نیست و هر نوع اقدام و انجام عملیات بانکی و مالی برای جمهوری اسلامی امکان پذیر است.

نماینده اصولگرای ورامین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عراقچی در این جلسه گفت که در بخش‌های دیگر مثل بهداشت و درمان، کشاورزی و ... نیز مشکلات از سر راه برداشته شده است.

نقوی حسینی در پایان تصریح کرد: عراقچی در بخش چالش‌ها گفت که ترامپ یکی از چالش‌های برجام است. البته اگر ترامپ قبل از برجام می‌آمد که ما مشکلات جدی داشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز