خبرگزاری کار ایران

قاسمی در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدار هیات ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس مونیخ در دستور کار نیست/برنامه ملاقات‌های ظریف با عالی‌ترین مقام‌های حاضر در کنفرانس

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۰۱۵

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احتمال دیدار هیات ایران و آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ هم گفت: خیر، چنین موضوعی در دستورکار نیست.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان به عمان و کویت گفت: سفر جناب آقای روحانی به عمان و کویت سفری بود که از اهمیت بسزایی برخودار بود و در شرایط حساس و تحولات منطقه‌ای و جهانی انجام شد و همانگونه که تصور می‌شد دارای دستاوردهای بسیار سازنده‌ای بود.

او با بیان اینکه سیاست اصولی و پایدار جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامی همسایگان و به ویژه کشورهای عربی بهبود روابط بوده است، اظهار داشت: سفر آقای روحانی به عمان و کویت نشاندهنده اراده جمهوری اسلامی ایران برای داشتن بهترین روابط با همسایگان به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. سفر آقای روحانی به عمان پس از دوره بهبودی و نقاهت پادشاه عمان صورت گرفت و ما شاهد بودیم که سلطان قابوس خود شخصا به استقبال رییس‌جمهور آمد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تهران و مسقط از دیرباز مناسباتی گسترده و همکاری‌های بسیار درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر داشته‌اند و بی‌تردید سفر آقای روحانی به تحکیم روابط ایران و عمان هم در عرصه مناسبات دوجانبه و هم در عرصه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کمک شایانی خواهد کرد.

قاسمی اضافه کرد: در سفر آقای روحانی به کویت نیز شاهد بودیم که شیخ صباح، امیر کویت شخصا به استقبال آقای روحانی آمدند و سپس ایشان را بدرقه کردند.

او با اشاره به رایزنی‌های سران ایران و کویت خاطرنشان کرد: در این سفر، رایزنی‌های موفقیت‌آمیزی درخصوص مناسبات دوجانبه صورت گرفت. همچنین گفت‌وگوهای خوب و ثمربخشی در جهت تلاش برای کاهش تنش در منطقه و همکاری‌های جمعی صورت گرفت که می‌تواند نتایج مثبتی را نیز به همراه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: با آنکه برنامه کاری آقای رئیس جمهور در تهران بسیار فشرده بود اما با توجه به اهمیت موضوع به کویت سفر کردند. این سفر دارای کیفیت و محتوای بسیار بالایی بود دستاوردهای بسیاری داشت و می‌تواند مبنا و آغاز خوبی برای گفت‌وگوهای عالی در سطح سران باشد و آثار بسیاری در ایجاد گشایش در مناسبات ایران با عمان و کویت و همچنین دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به همراه داشته باشد.

قاسمی با اشاره به اظهارات معاون وزیر امور خارجه کویت درباره سفر رییس‌جمهور به این کشور ابراز داشت: به نظر می‌آید که طرف کویتی نیز از این سفر، ارزیابی مثبتی داشته و همین مسئله نشانگر موفقیت‌آمیز بودن این دیدار و اراده طرفین بر گشترس مناسبات و ارتقای همکاری‌ها است. همچنین محافل و رسانه‌های کویتی نیز از این سفر بسیار استقبال کرده و آن را با اهمیت دانستند.

او با اشاره به حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ بیان کرد: کنفرانس امنیتی مونیخ از مهمترین نشست‌های بین‌المللی است که تعداد بسیاری از سران کشورها، مقامات مسئول و گروه ها و افراد تاثیرگذار در عرصه روابط بین‌الملل در آن حضور یافته و درخصوص مهمترین مسائل جهانی با یکدیگر رایزنی کرده و به تبادل نظر می‌پردازند.

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه با یادآوری دیپلماسی فعال ایران در کنفرانس امسال امنیتی مونیخ عنوان کرد: آقای ظریف در مدت اقامت دو و نیم روزه خود، حدود ۲۰ دیدار با عالی‌ترین مقام‌های حاضر در این کنفرانس خواهد داشت که تعدادی از آنها روز گذشته صورت گرفت. همچنین در برنامه کاری آقای ظریف دیدار با ایرانیان مقیم و نشستی با مدیران شرکت‌های مهم صنعتی و تجاری آلمان و گفت‌وگو با برخی از رسانه‌های بین‌المللی پیش‌بینی شده است.

قاسمی با تاکید بر کمیت و کیفیت دیدارهای وزیر امور خارجه در مونیخ یادآور شد: این دیدارها و آن رایزنی‌ها گام دیپلماتیک بلندی از سوی وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف است که می‌تواند با توجه به وضعیت بهم ریخته کنونی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای حائز اهمیت باشد.

او درباره احتمال دیدار هیات ایران و امریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ هم گفت: خیر، چنین موضوعی در دستورکار نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز