خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:/مشروح/

صبوری ایران در برابر ترکیه حدی دارد/ برای بداخلاقی و ایجاد ناامنی هیچ‌گاه پیش‌قدم نمی‌شویم

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۷۴۶

سخنگوی وزارت خارجه گفت: علیرغم سخنان ناروا به سیاست سازنده خود که صلح و امنیت منطقه است ادامه می‌دهیم و پیشقدم برای بداخلاقی و ناامنی نخواهیم بود. امیدواریم کسانی که ناپخته حرف می‌زنند به عواقب کارشان فکر کنند چون صبر ایران حدی دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران درباره اعزام هیاتی به عربستان درخصوص حج گفت: پس از دریافت دعوتنامه از سوی دولت عربستان جهت حضور هیات ایرانی برای مذاکره درخصوص حج این پرونده باز شد.

۵ اسفند هیاتی برای رایزنی در مورد حج به عربستان می‌رود

او افزود: ۵ اسفند هیاتی به عربستان می‌رود و رایزنی‌های خود را برای حج سال آتی شروع می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره فضاسازی برخی رسانه‌ها درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و اظهارات مقامات ترکیه و عربستان درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: سفر آقای روحانی به عمان و کویت بنا به دعوت پادشاه عمان و امیر کویت بود که با توجه به کمبود وقت بسیار فشرده بود.

او ادامه داد: از نظر میزان ساعت، مدت زمان حضور هیات‌ها کم بود ولی کاملا کیفی بود. هیات ایرانی توسط سلطان عمان و امیر کویت استقبال و بدرقه شدند. سلطان عمان بیمار بودند و دوران نقاهت را سپری کرده بود و اولین هیاتی را که پس از دو سال پذیرفت، ایران بود.

مسائلی که در مونیخ علیه ایران مطرح شد، تکراری است

قاسمی یادآور شد: زمینه‌های همکاری بسیار است و گفت‌وگوهای بسیاری شد. نظرات‌مان را درخصوص مسائل دو جانبه و منطقه‌ای مطرح کردیم و احساس‌مان این بود که فضا برای همکاری منطقه‌ای وجود دارد. در مباحثی که در این دو کشور مطرح شد درخصوص وضعیت منطقه‌ای به آگاهی بیشتری رسیدیم. گرایش‌هایی که به ایران وجود دارد، تنگناهایی که در این زمینه وجود دارد را می‌دانیم و اطلاع داریم که بدخواهانی هم داریم. فکر می‌کنیم زمینه همکاری فراهم است و امیدواریم با دیگر کشورها براساس احترام و منافع مشترک همکاری کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: باتوجه به تحولات جهانی و اتفاقاتی که در دنیا به وجود آمده بدخداهان و بددلانی هستند که دوست ندارند ثبات و همکاری در منطقه شکل بگیرد و با حل یک مشکل، مشکلی جدید را ایجاد می‌کنند. مسائلی که در مونیخ علیه ایران مطرح شد، تکراری است و موضوع جدیدی نیست.

پیام‌های مثبتی هم از اجلاس مونیخ دریافت می‌کنیم


او با بیان اینکه در خلیج فارس با تناقض جدی روبرو هستیم، گفت:  نمی‌دانیم چه گروهی حاکم است. علیرغم این پیام‌ها، پیام‌های مثبتی هم از اجلاس مونیخ دریافت می‌کنیم. صدای واحدی وجود ندارد و منتظر صدای اکثریت و حاکمیت هستیم. همچنان علیرغم این سخنان ناروا به سیاست سازنده خود که صلح و امنیت منطقه است ادامه می‌دهیم و پیشقدم برای بداخلاقی و ناامنی نخواهیم بود. امیدواریم کسانی که ناپخته حرف می‌زنند به عواقب کارشان فکر کنند چون صبر ایران حدی دارد.

صبوری ایران در برابر ترکیه هم حدی دارد

این دیپلمات برجسته کشورمان درباره اظهارات وزیر خارجه ترکیه گفت:  آنها از همسایگان ما هستند. کمک‌های بسیاری از جانب ما به ویژه پس از کودتا را پذیرا بودند ولی وضعیت آشفته و بی‌ثبات ترکیه موجب شده تا برخی سیاستمداران رفتار ناهنجار داشته باشند که احتمالا به عواقبش فکر نکردند که بخاطر عصبانیت و فرافکنی بیان شده و بخاطر سیاست اشتباه خود به گردابی گرفتار شدند که با طرح این مسائل بر مشکلاتشان سرپوش بگذارند.

او افزود: ما علاقه‌مند نیستیم این گفتمان میان دو کشور وجود داشته باشد. درباره ترکیه صبر خواهیم کرد ولی این صبوری هم حدی دارد. امیدواریم این مساله نقطه پایانی داشته باشد.

ایجاد منطقه امن در شمال سوریه برخلاف تعهدات کشورها در آستانه نیست

قاسمی با بیان اینکه ایجاد منطقه امن در شمال سوریه برخلاف تعهدات کشورها در آستانه نیست، عنوان کرد:  اجلاس آستانه به معنای یکسان بودن دیدگاه سه کشور درباره سوریه نیست، این ایده غلطی است که مشکلات در سوریه را بیشتر می‌کند و ما به آن کاملا مخالفیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا همه‌پرسی در ترکیه برای تغییرنظام ریاستی موجب افزاش تنش‌ها در منطقه می‌شود، گفت: مسائل داخلی ترکیه به ما ارتباطی ندارد و در مورد آن صحبت نمی‌کنم. امیدواریم ترکیه کشور قدرتمند و همسایه و دوست خوبی برای ما باشد و دعا می‌کنیم از شرایط سخت کنونی عبور کند و نقش سازنده خود را در منطقه ایفا کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای خلع سلاح اتمی رژیم صهیونیستی در اجلاس فلسطین داریم، گفت: دستورکار اجلاس فلسطین را ندارم. بیش از ۵۰ کشور در این اجلاس که میزبان آن مجلس است، حاضر می‌شوند. این رژیم به قوانین جهانی توجهی نداشته و به تهدیدی جهانی تبدیل شده و به زرادخانه‌ای از بمب‌های اتمی تبدیل شده است که مقابله با آنها نیازمند اراده‌ای جهانی است.

قاسمی در پاسخ به سوال ایلنا درباره رایزنی‌های هسته‌ای ایران با طرف‌های مقابل گفت: تعداد زیادی از دیدارها در مونیخ طراحی شد چه از طرف ما و چه از طرف کشورهای دیگر که علاقه‌مند به دیدار با وزیر خارجه بودند.

او افزود: در این دیدارها مجموعه و طیفی از مسائل با توجه به زمان و وقت مطرح شد؛ از روابط دوجانبه و آخرین همکاری‌های فی‌مابین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی. همچنین با برخی از طرف‌ها هم درخصوص برجام دیدگاه‌های خودمان را بیان کرده و از تحولات و موانع موجود صحبت کردیم.

با دولت جدید آمریکا هم هیچ ارتباطی در هیچ سطحی نداریم

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه طیف متعددی از موضوعات در دیدارهای صورت گرفته در مونیخ مطرح شد، اظهار داشت: با توجه به حضور مقامات مختلف اجلاس مونیخ فرصت مغتنمی بود تا رایزنی‌های دلخواه انجام شود.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به سفر چندی پیش موگرینی به آمریکا و دیدار او با مقامات امریکایی آیا در دیدار ظریف و موگرینی درباره رویکرد امریکا در برجام هم رایزنی شد آیا موگرینی حامل پیامی برای ایران بود، تصریح کرد: بحث پیام مطرح نیست بلکه باید به آن تبادل نظر گفت. در این دیدار طرفین می‌توانند در خصوص مسائل مختلف و مهم مانند امریکا، تحولات اروپا و منطقه با یکدیگر صحبت کنند. در این دیدار هم درخصوص همه این مسائل رایزنی شده است.

او گفت: ما با دولت جدید امریکا ارتباطی نداریم. در گذشته هم ارتباطی نداشتیم. آنچه ما را با امریکا در مقطعی پیوند زد و مرتبط کرد، مذاکرات هسته‌ای بود و با ثمر نشستن این گفت‌وگوها، آن ارتباطات تمام شد. با دولت جدید آمریکا هم هیچ ارتباطی در هیچ سطحی نداریم. آنچه درخصوص برجام مطرح است مسایل سیاسی نیست و بنابراین نیازمند گفتگوهای سیاسی هم نیست. اگر نیازی باشد، آن نیاز شامل مسائل فنی است که کانال آن هم آژانس است. ما تلاشمان را داشته و خواهیم داشت تا طرف مقابل مجبور شود به تعهداتش تن بدهد. اروپایی‌ها در این وادی با ما هم‌نوا هستند. امیدواریم این موانع برداشته شود.

رفراندوم در جمهوری خودخوانده قره‌باغ غیرقابل قابل است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد رفراندم در قره‌باغ عنوان کرد: رفراندوم در جمهوری خودخوانده قره‌باغ غیرقابل قابل است. فکر می‌کنیم این بحران مشکلی را میان ارمنستان و آذربایجان ایجاد نمی‌کند. پیشنهاد ما برای گفت‌وگو رایزنی و گفت‌وگوی سیاسی است. این اقدامات نه قابل قبول و نه کارساز در این منطقه حساس است.

او در مورد نتایج اجلاس مسکو برای صلح افغانستان گفت:  با توجه به پیشینه و شرایط موجود نشست‌های متعددی برگزار شده که نشست مسکو در همان راستا است. دستور کار این اجلاس وضعیت افغانستان بود. اجلاس مشورتی است و همه به عنوان مطلع در آن حضور دارند. تعداد حاضران این نشست در ابتدا اندک بود و در اجلاس اخیر ایران و هند هم اضافه شدند و احتمالا در آینده نشست‌های دیگری هم برگزار خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نظر ایران درباره احتمال سایس پیکو جدید گفت: با هرگونه تغییر در مرزها و تجزیه کشورها مخالفیم و آن را به ضرر تمامی منطقه می‌دانیم و با تمام توان تلاش می‌کنیم در این مسیر هرچند برخی‌ها از تجزیه جانبداری می‌کنند، جلوگیری کنیم. تلاش‌ها و کمک‌های ما در سوریه و عراق بر این مبنا است. در این مساله تنها هم نیستیم. فکر می‌کنیم سایس پیکو جدید در حد تئوری باشد. این اتفاق به نفع هیچ کشور و منطقه‌ای نیست.

سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهور آذربایجان به ایران

قاسمی در مورد سفر الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان به تهران عنوان کرد: این سفر در آینده‌ای نزدیک و در ادامه رایزنی‌های دو رییس‌جمهور  صورت می‌گیرد. بیش از شش دیدار در دولت یازدهم میان دو رییس‌جمهور وجود داشته است. نظر ما درباره باکو روشن است. روابط دیرپایی با آذربایجان داریم. تلاش کردیم روابط‌مان را در همه ابعاد گسترش دهیم. این سفر هم می‌تواند گام بلندی برای آینده باشد تا با تفاهم بیشتری بر گستره همکاریمان بیفزاییم.

برای حضور در منطقه و انعقاد قراردادهای تسلیحاتی دست به ایران‌هراسی می‌زنند

او در مورد پیشنهاد ظریف برای تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاطرنشان کرد:  نگاه ایران به همسایگان و همکاری‌هایی که باید شکل بگیرد، روشن است. تنها راه ثبات و صلح و توسعه و مبارزه با تروریسم چیزی جز همکاری دسته جمعی نیست. حضور دیگران برای مردم این کشورها صلح و ثبات نیست بلکه ظلمت و تاریکی است.ما نگاه‌مان را در مونیخ مطرح کردیم. در سفر رییس‌جمهور نگاهمان را تشریح کردیم. با دوستان‌مان هم در ارتباط هستیم تا این آرمان محقق شود البته کار آسانی نیست. نقش اسراییل را نمی‌توان نادیده گرفت. نقش کشورها و قدرت‌های فرامنطقه‌ای که نیازمند حضور در منطقه هستند را نمی‌توان نادیده گرفت. آنها حتی برای این حضور ممکن است دست به ایران هراسی بزنند تا به این بهانه حضور داشته باشند و قراردادهای تسلیحاتی ببندند. برای همین هم به این مسائل نمی‌توان بی‌توجه بود.

قاسمی در مورد حواشی مربوط به مهمانی سفارت سوئد به افتخار حضور نخست وزیر این کشور در تهران توضیح داد: ۳۷ سال است که این اتفاق در این کشور و همه دنیا رخ می‌دهد. همه سفارت‌خانه‌ها بنا به دلایل و بهانه‌های مختلف مهمانی‌هایی را برگزار می‌کنند و متناسب با آن مهمان‌هایی را دعوت می‌کنند و از مقامات و افراد مختلف آن کشور دعوت می‌کنند. همچنین وقتی یک مقام عالی رتبه به کشوری سفر می‌کند سفیر آن کشور مهمانی را برگزار می‌کند.

حق نداریم در امور داخلی‌ سفارتخانه‌ها دخالت کنیم

او افزود: نخست وزیر سوئد برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور به تهران آمد. در انتهای سفر سفیر سوئد در تهران مهمانی را برقرار کرد. صحبت ما با آنها این بود که در این برهه در عمل تعهداتشان را انجام دهند. نخست وزیر سوئد نزد رهبری هم رفتند و ایشان سوئد را به کار عملی دعوت کردند. همان شب اتاق بازرگانی دو کشور برگزار شد که می‌تواند مبنای خوبی برای توسعه دو کشور باشد. چند وزیر هم که وزارتخانه‌هایشان ارتباطات زیادی با سوئد دارند با هماهنگی وزارت امور خارجه در این نشست حضور پیدا کردند که کار درستی است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ممکن است بگویند چرا خانم‌ها بی‌حجاب بودند که براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی ما حق نداریم در امور داخلی‌شان در سفارتخانه و محل‌های اقامت‌شان دخالتی کنیم. همانطور که آنها حق دخالت در امور ما را ندارند.

تکذیب هر گونه آزمایش موشکی جدید

قاسمی در پایان انجام هر گونه آزمایش موشکی جدید را تکذیب کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز