خبرگزاری کار ایران

ابتکار اعلام کرد؛

برنامه‌ریزی دولت برای ۴۵۰ هزار هکتار کانون گرد‌وغبار

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۷۴۱

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: دولت کارهایی خوبی در استان خوزستان در دست اجرا دارد که امیدواریم در نهایت عوارض و آثار بسیار منفی و آزاردهنده توفان های گردو غبار را از بین ببرد.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از وقوع گرد و غبار منشا داخلی و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد منشا خارجی دارد و و این را هم صاحب نظران و هم دستگاه های اجرایی مرتبط با این حوزه تایید می کنند. مسئول اجرایی اصلی این کار در عرصه سرزمینی خودمان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع است که برای عملیات بیولوژیک، کاشت نهال و پخش سیلاب فعالیت می کند. خوشبختانه طرح وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر در خوزستان در حال اجرا است.

او با بیان اینکه هماهنگی دستگاه‌ها و کارگروه ملی برای مقابله با ریزگردها بر عهده سازمان مدیریت بحران وزارت کشور است، گفت: از نظر هماهنگی علمی و تدوین برنامه ها نیز ستاد ملی مقابله با گرد و غبار این برنامه ها را در شناسایی همه کانون های گرد و غبار داخلی ایران انجام داده و برنامه توسعه بسیاری از استان ها برای نحوه مقابله با این گرد و غبار تدوین شده است.

ابتکار با اعلام اینکه در حال حاضر برای حدود ۴۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد: متاسفانه خشکسالی‌های پی در پی سال های گذشته و فقدان استفاده صحیح در منابع آب باعث تشدید این موضوع شده و نیازمند یک برنامه ای است تا بتواند به همه مسایل رسیدگی کند و ما بتوانیم کانون های شناسایی شده و برنامه های تدوین شده را اجرایی کنیم. سازمان جنگل ها و مراتع کشور سال گذشته حدود هفت هزار هکتار عملیات انجام داده است و یکی از مهمترین کانون های گرد و غبار استان خوزستان تالاب خشک هورالعظیم بود که در حال حاضر ۷۰ درصد تالاب آبگیری شده و به یکی از مراکز مهم صیادی استان تبدیل شده است که معیشت مردم را تنظیم می کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین تالاب شادگان وضعیت مشابهی داشته که در حال حاضر رو به بهبود است و دولت برای احیای کامل تالاب شادگان نیز برنامه دارد. دولت در این زمینه اعتبار ویژه ای را برای وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده است و پیشنهادی به مجلس داده تا ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار برای این موضوع اختصاص داده شود.

او با بیان اینکه کارهای خوبی در بحث سنجش و پایش آلودگی هوا در خوزستان شده است، گفت: در حال حاضر برای همه دستگاه های استان خوزستان دستگاه های سنجش آلودگی هوا خریداری کرده ایم و فعال است. سال گذشته حدود سه میلیارد تومان برای تکمیل شبکه دستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان هزینه کردیم، همچنین در زمینه هواشناسی هم  اقداماتی را انجام داده است، سیستمی را در این استان دارند که می‌توانند پیش بینی طوفان های گرد و غبار را  با دقت و زمان طولانی تر پیش بینی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز