خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور:/مشروح/

قدرت فقط در مشت گره کردن و فریاد زدن نیست/ هیچکس نباید از تریبون عمومی به نفع فرد و جناح خاصی استفاده کند

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۲۴۱

رییس‌جمهور گفت: برخی‌ها نمی‌دانند برای اینکه از دولت انتقاد کنند کل اعتمادعمومی را زیر سوال می‌برند این خیانت به کشور و نظام است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۱۳۹۶ عنوان کرد: یکی از پایه‌های کارها باید مساله امنیت باشد، خداوند نعمت امنیت را به ما ارزانی داده  است از همه نیروهای نظامی تشکر می‌کنیم ولی اساس امنیت به وحدت و انسجام و سرمایه اجتماعی بر می‌گردد. اگر سلاح ما ۱۰۰ برابر و نیروهای نظامی ما چند برابر باشد و شکاف ببین مردم و اقوام تشدید شود و اعتماد از بین برود، امنیت نخواهد بود.

او افزود: در اروپا و آمریکا مگر ابزار امنیتی نیست آیا توانستند امنیت خود را حفظ کنند وقتی انسجام و وحدت از بین برود شکاف  و تنازع و کینه‌توزی آغاز می‌شود. گناه بزرگی است آنها که در کلام و قلم خود بذر کینه می‌افشانند. رقابت عیبی ندارد و خوب است نزاع و انشقاق بین مذاهب بزرگترین گناه است. ایجاد شکاف از بزرگترین گناه‌ها است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: سرمایه اجتماعی بزرگترین سرمایه ما است در سیاست داخلی و خارجی اتکای ما به سرمایه اجتماعی و اعتماد است برخی‌ها نمی‌دانند برای اینکه از دولت انتقاد کنند کل اعتمادعمومی را زیر سوال می‌برند این خیانت به کشور و نظام است. همه ما برادر و کشتی‌نشینان یک کشتی هستیم، همه عضو یک جامعه هستیم چرا دین و مذهب بین ما باید اختلاف ایجاد کند مسائل سیاسی برای رقابت خوب است انتقاد برای رفع نقص و دلسوزی لازم و ضروری است، اما نگذاریم کینه و اختلاف ایجاد شود.

او گفت: اینکه در ذهن ما باشد برای پیروزی ما آن یکی جناح نباشد، شدنی نیست دعاهای پشت و رو مثل کودکی می‌ماند که می‌گوید خدا کند معلم ما مریض شود و نیاید برخی چون درسشان را آماده نکردند می‌گویند رقیب ما نباشد و ما یکه‌تاز باشیم بدون رقابت نمی‌شود زندگی کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه با محبت در کنار همدیگر باشیم و رقابت سالم بسیار خوب است، گفت:‌ رقابت کنیم اما رقابت سالم، نگذاریم اختلاف و شکاف در این شرایط حساس جهانی و منطقه‌ای آسیبی به ما بزند در جهان ما شرایط عادی نداریم شرایط ما ویژه است.

او تاکید کرد: زیر پرچم اسلام، ایران و ولایت باید در کنار هم دست به دست هم بدهیم و پشتیبان یکدیگر باشیم.

رییس قوه مجریه در قسمت دیگری از سخنان خودش به اقتصاد مقاومتی اشاره و عنوان کرد: مساله اقتصاد مقاومتی را رهبری انقلاب بیان فرمودند و بر روی این اصل نیز تاکید داشتند تاکید ایشان بر این مبنا است که وجود اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد، شاید عده‌ای بگویند اقتصاد که همیشه بوده است یادآوری می‌کنم دشمن در ایام تحریم فشار را در بحث اقتصادی گذاشت تا مردم را به زانو دربیاورد.

او ادامه داد: امسال در طول سال که از ابتدای فروردین آغاز شد، خوشحالم پیامی را به ملت ایران برسانم که دولت به تمامی قول‌هایی که داده بود در طول سال جامه عمل پوشاند. خداوند این توفیق را به ما داد که شرمنده مردم نشویم.

روحانی یادآور شد: سال گذشته به مردم اعلام کردیم که رشد اقتصادی ما به ۵ درصد خواهد رسید بعضی از دوستان انتقاد کردند که چنین امری ممکن نیست. مخصوصا بعد از سال سختی که در ۹۴ داشتیم من به آنها گفتم در محاسبات اولیه به این نتیجه رسیده‌ایم که به رشد ۵ درصدی دست خواهیم یافت. الحمدلله الان می‌توانم به خدمت مردم ایران عرض کنم که مجموع رشد اقتصادی امسال نزدیک به ۶ درصد رسیده است.

او افزود: خوشحالم که در پیشگاه خداوند و مردم شرمنده نیستم از خرداد تورم ما بعد از سالیان دراز تک رقمی شد و امروز باید همه تلاش خود را به کار ببریم که این تک رقمی بودن پایدار بماند.

رییس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: ان‌شاالله این راه را ادامه خواهیم داد سال گذشته به مردم قول داده بودیم که درسال ۹۵ نیاز نداریم از خارج از کشور گندم وارد کنیم به شکر خدا این وعده تحقق یافت که نه تنها نیاز نداریم گندم بخریم بلکه باید گندم را بفروشیم و صادر کنیم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: قدم‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است. ما توانستیم وعده‌های اساسی و مهم خود را محقق کنیم. نوسازی ناوگان هوایی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بود اینکه بعد از ۳۸ سال توانستیم با شرکت‌های اصلی تولیدکننده هواپیما قرارداد بنویسیم کار مهمی بود. اینکه بتوانیم منابع مالی این قرارداد را تامین کنیم که مبلغی حدود ۱۷ میلیارد دلار بود کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بود. ما هواپیماها را خریدیم و پولی از بودجه دولت ندادیم. یک شرکت دیگر پول هواپیماها را پرداخت کرد و به صورت اجرا به شرط تملیک این را به ما داد. خوشبختانه اولین هواپیما وارد ایران شد و به زوی چند فروند دیگر نیز وارد کشور می‌شود.

او افزود: نمی‌دانم بعضی‌ها چه طرز فکری دارند گویی بعضی‌ها از نو خوششان نمی‌آید حالا چرا نمی‌دانم. اینکه ما سالی چهار میلیارد دلار به جیب ایرلاین‌های خارجی و از جمله ایرلاین‌های مربوط به کشورهای همسایه می‌ریزیم خوب است. آیا بهتر نیست که این پول را به جیب شرکت‌های داخلی بریزیم. ما فکر می‌کنیم که قدرت در بخش خاصی متمرکز است اما اینطور نیست. یکی از شاخصه‌های قدرت ناوگان هوایی آن کشور است، اینکه مشاهده می‌کنیم هواپیماهای ایرلاین‌های کشورهای دیگر نو و جدید هستند و یک هواپیمای با عمر ۴۰ سال با آرم کشور ایران در بین آنهاست آیا این نشان قدرت ماست.

روحانی تشریح کرد: قدرت دیپلماسی همین است که بتوانیم پیچ‌های سخت را باز کنیم. همیشه که نمی‌شود مشت گره کرد و شعار داد اگر اینچنین است پس خدا برای چه به ما عقل داده است. به حمدالله پیشرفت‌های خوبی در زمینه نوسازی ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای داشته‌ایم.

او افزود: اینکه من می‌گویم من وعده دادم یعنی ما به عنوان دولت یازدهم و به عنوان یک خانواده این وعده را داده‌ایم. ما باید مردم را به خاطر رای که به ما داده‌اند، تشویق کنیم. اگر مردم رای بدهند و ببینند که ما به ازایی نداشته‌ است، رای دادنشان در دوره‌های بعد سخت می‌شود البته مردم به خاطر نظام خودشان پای صندوق‌های رای می‌آیند. همه کسانی که در انتخابات مختلف از جمله شوراها کاندید می‌شوند باید با تلاش خود رای‌دهندگان خود را تشویق کنند و بدانند که چه مسئولیت سختی بر دوش دارند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: یکی از وعده‌های مهم ما منشور حقوق شهروندی بود از همه مسئولان، فرمانداران، استانداران و سایر آنها می‌خواهم که حقوق شهروندی را اصل قرار دهند و برای اعمال و رفتار و تعامل با مردم از نکات این منشور استفاده کنند. مردم باید احساس کنند که حقوق آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. مردم باید این حقوق را بشناسند و در زمینه به دست آوردن آن تلاش کنند سپس آن را کسب کنند.  حقوق شهروندی انسجام ما را زیاد می‌کند. وحدت با گفتن به دست نمی‌آید؛ وحدت با احترام به دست می‌آید.

او افزود: ما باید به ادیان مختلف، لهجه‌های مختلف، اقوام مختلف و بزرگان خود احترام بگذاریم اگر احترام نکنیم وحدت درست نمی‌شود. کینه و تفرقه و چنددستگی به وجود می‌آید. ما باید افکار مختلف را بشناسیم و قبول کنیم یک طرز فکر در کشور وجود ندارد اینکه در رساله‌های مختلف علما نظریه‌های مختلف و اختلافاتی وجود دارد نشانگر همین موضوع است.

روحانی بیان کرد: این تفاوت‌ها در رساله‌ها و نظریات مختلف علمی به دلیل همین وجود طرز فکرهای مختلف است. دولت زمانی می‌تواند عدالت را اجرا کند که افکار مخالف را به رسمیت بشناسد. در گذشته در کشورهایی انتخاباتی برگزار می‌شد و نامزد آن انتخابات با ۹۹.۹ درصد در آن انتخابات برنده می‌شد. آیا این نشان قدرت آن دولت است اینکه برای آن شخص دو رقیب الکی درست کنند و انتخابات برگزار کنند آیا نشانه قدرت است. نشان عظمت دولت این است که مخالف داشته باشد و به مخالف خود نیز احترام بگذارد اما مخالف باید در چارچوب خود عمل کند. همه ما باید در زمانی انتقاد هم کنیم. یک آقایی وزیر ما را مدام احضار می‌کرد و از او سوال می‌کرد وزیر گله کرد که چرا من را این همه برای سوال دعوت می‌کنید. آن آقا گفت من با شما کاری ندارم با دولت مخالف هستم. ملاک ما منشور حقوق شهروندی، قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه است که باید به آنها عمل کنیم.

او ادامه داد: خوشبختانه منشور حقوق شهروندی منتشر شد و ابلاغ گشت و مردم ما منتظر هستند که در عمل و اجرا تاثیر آن را ببینند. حقوق شهروندی به نفع نظام، معنویت و انسجام ملت است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: برجام کار بسیار بزرگی بود بعضی فکر می‌کردند که وقتی با دنیا سر میز مذاکره می‌نشینیم صنعت هسته‌ای ما حتماً متوقف می‌شود اما اینطور نشد. در حال حاضر سانتریفیوژهای IR۸ مشغول به کار است که می‌تواند ۲۰ برابر نسل‌های گذشته خود محصول تولید کند. خوشبختانه ما در امور هسته‌ای به صادرات تولیدات خود و تجارت رسیده‌ایم. این چیزی که در گذشته برای ما گناه کبیره محسوب می‌شد و ممنوع بود امروز دیگر به این شکل نیست و غربی ها مواد غنی شده را از ما می‌خرند ما تولیدات آب سنگین خود رابه آمریکا و بعد از آن به روسیه فروختیم.

او افزود:‌ اگر برجام هیچ ثمره‌ای نداشته باشد همین که توانسته قطعنامه‌هایی که ذیل بخش هفت منشور سازمان ملل متحد را لغو کند بزرگترین ثمره آن است. ما بدون اینکه یک لحظه این قطعنامه‌ها را اجرا و عمل کنیم توانستیم برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان آنها را لغو کنیم. هیچ کشوری نبوده است که قطعنامه ذیل فصل هفت منشور ملل متحد علیه او صادر شود و بتواند از ذیل آن بیرون بیاید مگر اینکه آن نظام را سرنگون کنند یا جنگ را بر او تحمیل کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: ما کشوری هستیم که توانستیم این قطعنامه‌ها را لغو کنیم. برخی اعتقاد  داشتند که منقلی در اینجا وجود دارد و این قطعنامه‌ها را در آن می‌اندازند و آن را می‌سوزانند اما اینطور نبود قطعنامه‌ها باید به وسیله همان شورایی که آن را تصویب کرد لغو می‌شد و ما این کار را کردیم و قطعنامه‌ها را توسط شورایی که آ ن را تصویب کرده بود لغو کردیم. در گذشته تیتر ما این بود کشوری که تهدید صلح و امنیت جهان است اما امروز از ما به عنوان کشوری که در زمینه صلح باید با آن همکاری کرد نام می‌برند.

او افزود: از برجام بگویید و نترسید بعضی سایت‌ها می‌ترسند از برجام تعریف کنند و گمان می‌کنند تعریف از برجام از دولت است. البته تعریف از دولت حرام نیست یک بار هم این کار را بکنید برجام برای همه است؛ برای دولت، ملت و رهبری است. رهبری ما را راهنمایی و ارشاد کردند همه با هم دست به دست هم دادیم تا این را به دست آوریم و ما هم به عنوان خادم ملت کارهایی در این زمینه انجام داده‌ایم. اینکه برخی از خارجی‌ها می‌گویند در تصویب برجام ایران سر طرف مقابل را کلاه گذاشته است نیز اشتباه است ما بارها گفته‌ایم که برجام یک قرارداد برد-برد است و به این موضوع هم مرتبط نیست.

حسن روحانی با اشاره به انتخابات‌های آتی در کشور گفت: شما یک انتخابات خوب را در پایان سال گذشته به خوبی انجام داده‌اید. مردم انصافاً بسیار خوب صبر و تحمل کردند و به پای صندوق‌های رای آمدند. در بعضی از حوزه‌ها به دلیل نبود نیرو و شرایط موجود کاندیدا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات تبلیغ خود را شروع کرد. مردم چه هوشیاری از خود نشان دادند این مردم قابل تحسین هستند. هر وقت مردم به صحنه بیایند کار به پیش می‌رود و کار بزرگی شکل می‌گیرد. مردم تحمل کردند و به خیابان‌ها نیامدند و در انتخابات رای دادند. انتخابات باعث انسجام بیشتر مردم می‌شود.

او با تاکید بر اینکه امروز پیش روی ما انتخابات مهمی است، گفت:  شما وظیفه سنگینی دارید اول باید مردم را تشویق کنیم و بخواهیم که همه مردم پای صندوق بیایند و احساس کنند اگر یک نفر پای صندوق نیاید اهمال کرده است و بدانند برای عظمت دنیا و نظام این مساله چقدر مهم است. همه باید تلاش کنیم مردم را پای صندوق بیاوریم همه باید مراقب باشیم از امکانات عمومی و دولتی به نفع جناح و فرد استفاده نشود.این کار حرام است.

روحانی خاطرنشان کرد: تریبون‌های عمومی حق ندارند از رسانه و سایتی که از بیت‌المال اداره می‌شود در انتخابات نسبت به فرد و جناح خاصی استفاده کنند و مسئول آن شما هستید نمی‌پذیرم کسی بگوید مسئول این کار شورای نگهبان است  شورای نگهبان نظارت می‌کند و دولت مسئول این مراقبت است. اگر می‌بینیم کسی از جمله یک نیروی امنیتی و نظامی از امکانات عمومی استفاده می‌کند، باید داد بزنیم هر کسی می‌خواهد از جیب خود خرج کند اما از اموال عمومی نباید استفاده شود.

او با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم انتخابات قطبی شود، گفت: این دردسر درست می‌کند.تجربه این را داریم و دیدیم قطبی شدن چه گرفتاری برای ما درست کرد. وقتی انتخابات قطبی شد احساساتی و شعاری می‌شود انتخابات در واقع نباید رقابت جناح‌ها باشد باید رقابت بین برنامه‌ها باشد. نگذاریم انتخابات قطبی شود کاری نکنیم که آنکه بازنده شد تمام چهار سال کینه دیگری را به دل گیرد ما برادر و دوست و اهل یک ملت و دین هستیم در فضای سالم رقابت کنیم هر که مردم به او رای دادند روی چشم ما است.

روحانی یادآور شد: انتخابات نظام را تضمین می‌کند و بزرگترین قدرت برابر دشمنان این نظام است. امید مردم در انتخابات از نو زنده می‌شود بدانیم کل انتخابات امانت الهی است خدا با تاکید می‌گوید و فرمان می‌دهد که امانت را به اهلش بدهید این امانت بزرگی است سرنوشت بچه‌های ما و آینده این مملکت است ما امانت و گوهر گرانبها را به فرد صالح تقدیم می‌کنیم همه باید تلاش کنیم این فرمان را به خوبی اجرا کنیم. رای مردم حق‌الناس است باید از آن مراقبت کنیم.

رییس‌جمهور  با اشاره به اینکه زبان ما صندوق آرای مردم است، گفت:  هر چه انتخاب مردم بود سر فرود می‌آورریم و امیدواریم شاهد انتخاباتی خوب و خیره‌کننده برای چشمان همه دشمنان و امیدوارکننده برای همه دوستان‌مان باشیم و در پیشگاه خداوند سر فراز و آبرومند باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز