خبرگزاری کار ایران

عادل الجبیر:

بی‌طرفی عراق به تعامل مجدد تهران-ریاض کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۶۷۹

وزیر خارجه عربستان در بدو ورود به بغداد گفت که رویکردهای بی‌طرفانه عراق می‌تواند زمینه را برای تعامل مجدد بین عربستان و ایران فراهم کند.

به گزارش ایلنا به نقل از «راشا تودی»، عادل‌الجبیر وزیر خارجه عربستان در خلال دیدارهایش با مقام‌های عراقی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق و ابراهیم جعفری وزیر خارجه این کشور دیدار داشت.

نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای در خلال این سفر پیروزی نیروهای عراقی در مبارزه علیه داعش را تبریک گفته و وعده حمایت‌های عربستان از عراق در مبارزه با تروریسم را به مقام‌های کشورش داده است.

الجبیر گفته که ریاض آماده همکاری با بغداد برای حفظ ثبات در مناطقی است که اکنون از دست تروریست‌ها آزاد شده است.

به گزارش «راشا تودی» نیروهای عراقی با همکاری ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا شهر موصل را از دست داعش آزاد کرده‌اند.

وزیر خارجه سعودی، بغداد را برای رویکردهای بین‌المللی‌اش تحسین کرده و گفته که همه منطقه باید به سمت اجماع برود و عربستان، عراق را بازیگر مهمی در این رویکرد می‌داند.

الجبیر گفته موقعیت بی‌طرفی عراق می‌تواند به تعامل مجدد ایران و سعودی‌ها کمک کند.

ریاض و تهران بعد از اعدام شیخ نمر در عربستان و اعتراض  مردم ایران به این حادثه در مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد روابط دیپلماتیک خود  را قطع کرده‌اند.

وزیر خارجه سعودی در تکمیل صحبت‌های العبادی گفته که العبادی هرگز در اظهارات تهاجمی علیه عربستان سعودی زیاده‌روی نمی‌کند.

الجبیر با الجعفری همتای عراقی خود نیز دیدار داشته است. الجعفری تاکید کرده که دیدار اخیر اولین دیدار با یک وزیر خارجه سعودی از سال ۲۰۰۳ که صدام حسین سقوط کرده، بوده است. 

دیپلمات‌های سعودی در عراق اعلام کرده‌اند که ریاض قرار است سفیر جدیدش را در عراق در آینده نزدیک معرفی کند.

به گزارش ایلنا، عربستان سعودی بعد از ۲۵ سال اولین نمایندگی‌اش را در سال ۲۰۱۵ در عراق بازگشایی کرد. با این حال از السبحان سفیر عربستان تنها چند روز بعد از ورود به سفارت خواسته شد که کشور را ترک کند.

السبحان سیاست‌مداران و رهبران نظامی محلی را با ادعای خود درباره دخالت‌های ایران در امور عراق و اتهام آزار و اذیت سنی‌ها در کشور عصبانی کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز