خبرگزاری کار ایران

در جریان تذکری در صحن:

تابش: بعد از سخنرانی هیجانی شما سردرگمی ایجاد شد / لاریجانی: کسانی که نگران رد صلاحیت خود هستند جرات انتقاد از شورای نگهبان را ندارند

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۱۳۳

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس گفت: این رسانه‌ها ازجمله صداوسیما به گونه‌ای اصلاح روز گذشته مصوبه برنامه ششم توسعه مبنی بر سقف دریافتی مدیران را انعکاس دادند که گویی مجلس نظر خود را تغییر داده است، در صورتی که مجلس همان نظر قبلی خود را داشته و به جهت رفع ایراد شورای نگهبان اصلاح صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدرضا تابش در جریان نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور اختصاص داشت، با استناد به اصل ۶۷ قانون اساسی و مواد ۱۸، ۲۲، ۱۷۸، ۱۹۷ و ۱۹۸ آیین‌نامه خطاب به رییس مجلس گفت: هجمه‌های طراحی شده ناجوانمردانه‌ای علیه مجلس از زمان تصویب تعیین سقف حقوق مدیران به راه انداختند. اما موضع‌گیری شما و دفاعتان از نمایندگان به موقع بود.

او گفت: از عصر دیروز بعد از سخنرانی هیجانی شما درخصوص تصویب مجدد یکی از برنامه‌های لایحه برنامه ششم توسعه درخصوص سقف دریافتی مدیران، سردرگمی ایجاد شد؛ زیرا به نظر می‌رسد کاری خلاف آیین‌نامه صورت گرفته، هر چند تذکر شما به‌جا و درست بوده است.

نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابر ماده ۱۹۸ آیین‌نامه اخطار و تذکر پس از رای‌گیری پذیرفته نمی‌شود، زیرا مصوبات قابل اصلاح و ارجاع به کمیسیون نیست. همچنین براساس تبصره ماده ۱۸۷ نیز موارد فوری به تشخیص مجلس درصورتی که تاخیر آن به زیان مجلس باشد، امکان اصلاح دارد اما اقدام روز گذشته با این تبصره نیز همخوانی ندارد.

تابش تصریح کرد: حال اگر مصوبه اول مجلس توسط شورای نگهبان تصویب شود، تکلیف چیست؟! مصوبه دیروز هم که به صورت متن تبدیل نشده، پس تکلیف آن چه می‌شود؟!

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار و تذکر نمایندگان اصلاح‌طلب اردکان، بر رعایت کامل آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید کرد و گفت: هنگامی که طرحی بین مجلس و شورای نگهبان هست، یعنی همچنان در دستور قرار دارد، براساس تبصره ماده ۱۸۷ نیز کاملاً روشن است؛ زیرا اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرح‌ها، لوایح و... مشکلی به‌وجود بیاورد که به تشخیص مجلس تاخیر آن موجب زیان جبران‌ناپذیر باشد، امکان اصلاح مجدد وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه منظور از «غیره» در آیین‌نامه، همان مواردی است که روز گذشته بررسی شد، اضافه کرد: مسئله پیش آمده درخصوص سقف دریافتی مدیران کشور به‌طور خلاف نزد افکار عمومی مطرح شده بود که زیان آن جبران‌ناپذیر بود؛ بنابراین اصلاح شد، هر چند این مصوبه دارای ابهاماتی نیز بود.

رییس قوه مقننه با انتقاد از نحوه انعکاس اخبار روز گذشته برخی رسانه‌ها از جمله صداوسیما گفت: این رسانه‌ها ازجمله صداوسیما به گونه‌ای اصلاح روز گذشته مصوبه برنامه ششم توسعه مبنی بر سقف دریافتی مدیران را انعکاس دادند که گویی مجلس نظر خود را تغییر داده است، در صورتی که مجلس همان نظر قبلی خود را داشته و به جهت رفع ایراد شورای نگهبان اصلاح صورت گرفت.

او یادآور شد: جنجالی در کشور ایجاد کردند که گویی مجلس به دنبال قانونی کردن حقوق‌های نجومی است، این اقدام به خلاف بوده؛ زیرا مجلس مانع پرداخت حقوق‌های نجومی بوده و قصد و نیت آن بدان صورت که مطرح شد، نبوده است.

رییس مجلس با بیان این‌که مصوبه مورد بحث بعد از اصلاح مجدداً به شورای نگهبان ارائه شد تا نگرانی برطرف شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه هم‌اکنون که این اقدام صورت گرفته نیز برخی رسانه‌ها می‌گویند که مجلس حرف خود را پس گرفته است؛ در صورتی که مجلس حرف اصلی خود را تایید کرده است.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: در واقع جرات ندارند به شورای نگهبان انتقاد کنند، زیرا نگران ردصلاحیت خود هستند، بنابراین به مجلس انتقاد می‌کنند؛ هر چند مجلس تصمیم عقلایی منطبق با آیین‌نامه گرفته است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز