خبرگزاری کار ایران

ظریف در اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند:

ایران ظرفیت‌های فراوانی برای ت برقراری ارتباطات چندوجهی منطقه آیورآ با بازارهای جهانی دارد

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۰۴۰

وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به نمایندگی از رئیس جمهور کشورمان در اولین اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) که با حضور سران کشورها و دولت های عضو صبح امروز مورخ ١٧ اسفند ٩٥ در جاکارتا افتتاح شد، شرکت کرد.

به گزارش ایلنا، پس از انجام سخنان افتتاحیه رئیس جمهور اندونزی، اسناد اجلاس شامل "میثاق جاکارتا"، "برنامه عمل" و "بیانیه پیشگیری و مواجهه با افراطی گرائی" که پیش از این توسط کارشناسان ارشد کشورهای عضو تدوین شده بود، به تصویب اجلاس سران رسید. در ادامه، سران و روسای هیات های شرکت کننده به ایراد سخنرانی پرداختند.

محمدجواد ظریف در سخنان خود همکاری در قالب اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند را فرصتی مغتنم برای همکاری و پیشرفت اعلام و اضافه کرد جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت ارتباطات دریایی و برقراری ارتباطات چندوجهی منطقه آیورآ با سایر بازارهای منطقه‌ای و جهانی برخوردار است.

او در ادامه ضمن اشاره به موقعیت راهبردی بندر چابهار برای برقراری ارتباط میان اقیانوس هند و خلیج فارس، غرب و مرکز آسیا، قفقاز و اروپا و همچنین با یادآوری برگزاری اولین اجلاس روسای مناطق آزاد سازمان مذکور در اردیبهشت ماه سالجاری در چابهار، این بندر را مسیری امن و کوتاه برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهمیت آن تاکید کرد.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اینکه ۸۰ درصد تجارت جهانی از مسیر دریا و از طریق کشتی انجام می شود به اهمیت موضوع ایمنی و امنیت دریایی، به عنوان یکی از اولویت‌های آیورا، اشاره کرده و لزوم توجه ویژه به افزایش ایمنی و امنیت از یک سو و جلوگیری از آلودگی دریا از سوی دیگر را خاطر نشان ساخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه منطقه ما دستخوش خشونت افراط گرایانه و تروریسم است، از تصویب «بیانیه مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز منجر به تروریسم» توسط این اجلاس استقبال کرده و افزود این بیانیه در راستای اهداف تعریف شده در ابتکار رییس جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «جهان برعلیه خشونت و افراط» که به اتفاق آرا توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسید می باشد.

ظریف در بخش پایانی سخنان خود، اقتصاد مقاومتی و پایدار را نیازمند همکاری در تمامی سطوح زیرمنطقه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و آیورآ را فرصتی منحصر بفرد و چارچوبی مستحکم برای تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان کشورهای عضو دانست.

پس از پایان اجلاس، کنفرانس مطبوعاتی با حضور روسای قبلی، فعلی و آتی سازمان برگزار شد. اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند متشکل از ٢١ عضو (کشورهای حاشیه ای اقیانوس هند از ٣ قاره آسیا، آفریقا و اقیانوسیه) و ٧ کشور غیرمنطقه ای بعنوان شریک گفتگو با این اتحادیه می باشد.

پیش از اجلاس سران، اجلاس مقامات ارشد و وزرای کشورهای عضو در تاریخ ١٥ و ١٦ اسفند در جاکارتا برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز