خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

بهینه‌سازی آموزش و پرورش باید دغدغه عام و ملی باشد

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۸۶۶

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مساله امروز و فردای ما آموزش و پرورش است پس بهینه‌سازی آن باید دغدغه عام و ملی باشد.

به گزارش ایلنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی ضمن گرامیداشت درگذشتگان انجمن اسلامی به ویژه شهید کتیرایی که از گذشتگان این انجمن بوده است، گفت: فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی زیانی برای ما در این مقطع بود و امیدواریم همچنان که در حیات‌شان مایه برکت بودند، فوتشان نیز باعث برکت برای آینده ایران باشد. 

از تلاش‌های انجمن اسلامی معلمان نظام سود می‌برد

او با بیان اینکه هر گامی که در جهت تصحیح نهادهای مدنی برداشته شود قدمی در راه توانمندسازی جامعه و پیشبرد فرایند توسعه ملی و اصلاحات همه جانبه است، اظهار داشت: نشست شما دوستان عزیز هم از این قاعده دور نیست. تلاش شما برای بالا بردن ظرفیت‌های انجمن، کوششی ملی است که از آثار آن نظام آموزش و پرورش و جریان اصلاحات و نطام سود می‌‌برند. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: انجمن اسلامی معلمان که من توفیق همکاری با شهید رجایی را دارم و امروز افتخار دوستی با بسیاری از اعضای آن را دارم، نهادی ناشناخته نیست. با ظرفیت‌های این انجمن از قدیم آشنا بودم و اکنون به حمایت‌ها و نقدهای شما نیازمندم. از روزهای انقلاب و دفاع مقدس و دوره اصلاحات تاکنون در تلخ و شیرین روزگار با هم بودیم و آرزو و امید داشتیم که آرمان‌های والای انقلاب و اندیشه‌های بلند امام را در مسیر اعتلای نظام اسلامی و ارتقای آموزش پرورش پی بگیریم. 

آموزش و پرورش مدار توسعه همه‌جانبه کشور است

دانش آشتیانی با بیان اینکه بر این باور هستم که برای ساختن ایران آباد، کاری بنیادی‌تر از پرورش فرزندان و آموزش آنها نیست، تصریح کرد: نهاد آموزش و پرورش مدار توسعه همه‌جانبه و متوازن کشور است. توفیق این مقام، توفیق نظام و ناکامی آن، ناکامی همه است. 

او افزود: من پیش از قبول این مسئولیت دشوار، به اعتبار حرفه و علاقه و سابقه‌ام در سطوح مختلف آموزشی و برنامه‌ریزی به وضوح می‌دیدم هرگونه سرمایه‌گذاری برای مدرسه و دانش‌آموز و معلم، بلندمدت و برای توسعه کشور و بهبود و اصلاح همه امور جامعه است. 

آموزش و پرورش محدود به یک دستگاه اجرایی نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز هم که در دولت تدبیر مسیولیت پذیرفتم می‌بینم که مبنای همه تحولات کشور آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش محدود به یک دستگاه اجرایی نیست بلکه مساله نظام، جامعه و دولت است. هر گشایشی در آن، گشایش در سایر بخش‌ها است و هر تنگنایی تاثیرگذار در زیربناهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است.  

دانش آشتیانی با بیان اینکه مساله معلم و دانش‌آموز مساله ملی است، ابراز داشت: بحث درباره ضرورت ارتقای معلمان و مدارس و تعلیم فرزندان، آن را نمی‌توان محدود به دولت و وزارت آموزش و پرورش کرد و همه چیز را در چهار دیواری مدرسه دانست. مساله امروز و فردای ما آموزش و پرورش است پس بهینه‌سازی آن باید دغدغه عام و ملی باشد. 

باید ظرفیت‌های جدید را برای حل مسائل مزمن پیدا کنیم

او با اشاره به برنامه‌های خود بیان کرد: من در برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت خود اعلام کردم که در وهله اول، ما هم در درون و هم سایر مسئولان در بیرون و نیز همه ارکان نظام در سطوح تقنینی و آحاد شهروندان نیاز داریم با نگاهی نو و آینده‌نگرانه فرصت‌های پیش‌رو را ببینیم. 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در وهله دوم با عزمی ملی راه‌های نپیموده و ظرفیت‌های جدید را برای حل مسائل مزمن پیدا کرده و به کار بندیم. 

مساله معیشت و منزلت معلم، مساله کهنه‌ای است 

دانش آشتیانی با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش در کانون نهادهای مدنی و دستگاه‌های اجرایی و دولتی و عمومی قرار بگیرد و تبدیل به گفتمان غالب کشور شود راه برای خروج از تنگناهایی کنونی و ورود به افقی نو در حوزه تعلیم و تربیت باز می‌شود، عنوان کرد: مساله معیشت و منزلت معلم، مساله کهنه‌ای است و کارآمدی رویکردها و اقتصاد آموزش  و پرورش و محرومیت و تبعیض در نظام آموزشی و مساله فرسودگی مدرسه و دورافتادگی از نیازهای زندگی باید در مرکز بحث‌ها و گفت‌وگوهای کانون سیاستگذاری‌های رسمی قرار گیرد؛ به رغم همه محدودیت‌ها فرصت‌های مهمی هم است که باید بر پایه آنها به کارهای بزرگ دست زد. 

معلمان مهمترین گروه مرجع در تحولات عمیق فرهنگی و سیاسی هستند

او ادامه داد: حمایت رییس‌‌‌‌جمهور و توجه رهبر و عنایت خاص رییس مجلس و نمایندگان و حضور موثر نهادها و شبکه‌های مدنی و صنفی و علمی اقبال معلمان و دانش‌آموزان آگاه و فعال و بدنه گسترده آمورش و پرورش در کشور سرمایه بزرگی برای گشودن راه‌های جدید است. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت فارغ از شبکه‌های اجتماعی و هدایت و حمایت‌های علما، اندیشمندان، هنرمندان، روشنفکران و اصحاب رسانه و بدون از مشارکت فعال معلمان و اولیا و دانش‌آموزان نمی‌توان قدم اساسی بردارد، یادآور شد: معلمان و فرهنگیان مهمترین گروه مرجع در انجام تحولات عمیق و پردامنه فرهنگی و سیاسی هستند. 

دانش آشتیانی با بیان اینکه دانش‌آموزان هم مایه ایجاد شور و نشاط و امید هستند، گفت: مدرسه هم به لحاظ کاربردی و هم معنوی کانون تحولات جامعه است. شما در این مقطع تاریخی به عنوان تشکل‌های مدنی و میراث‌داران انقلاب اسلامی و پیش برندگان اصلاحات در کشور، دولت و همکاران‌تان را در وزارتخانه کمک کنید تا آینده‌ای بهتر از امروز داشته باشید و بزرگترین سرمایه این سرزمین را که سرمایه انسانی است، ارتقا بخشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز