خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی قوه قصاییه:

اگر مسئولی توانایی ایجاد بستر رفاه برای زندگی مردم را ندارد، برود

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۸۱۹

معاون فرهنگی قوه قصاییه با بیان اینکه اگر مسئولی توانایی ایجاد بستر رفاه برای زندگی مردم را ندارد برود تا شخصی تواناتر بیاید، تاکید کرد: البته در باب مسائل اقتصادی، فقط مسئولان، مسئول نیستند. ما هم مسئولیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، در نشست خبری همایش ملی صبر، ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت ام‌البنین (س) گفت: ستاد ملی یک ستاد است که با نظر رییس قوه قصاییه به تازگی تشکیل شده تا فرهنگ صلح، سازش، عفو و رضایتمندی را ترویج کند.

مسئولیت قوه قضاییه کاهش دعاوی است

او با بیان اینکه صبر مفهوم اصیل ارزشمندی است و در عین حال مخفف صلح، بخشش و رضایت است، اظهار داشت: در حقیقت قوه قضاییه هدفش برقراری عدل است. ابزار نهایی عدالت دادگستری، اعمال قانون است. در کنار این ابزار نهایی، یک مسئولیت دیگری برعهده دستگاه قضایی است تا مردم سرکارشان به دادگاه نیفتد و دعاوی کم شود.

معاون فرهنگی قوه قصاییه ادامه داد: همیشه در فرهنگ اسلام تاکید شده که به جای جنگ صلح کنند. پیغمبر اسلام فرمودند برقراری مصالحه از یک سال عبادت بهتر است.  

 باید فرهنگ حل اختلاف قبل دادگاه هم ترویج شود

صادقی با بیان اینکه در قوه قضاییه تلاش بر این بوده است همانطور که شورای حل اختلاف تشکیل شد باید فرهنگ حل اختلاف قبل دادگاه هم ترویج شود، تصریج کرد: این فرهنگ، فرهنگی که طرفین بین داوری که توافق کردند رضایت دهند. به دلیل فقر فرهنگی، داوری رایج نیست و این همه پرونده تشکیل می‌شود. 

او با اشاره به حضور افراد در مراجع قضایی خاطرنشان کرد: در عرصه خانوادگی به سرعت به دادگاه مراجعه می‌کنند. این وضع خوبی نیست و به ضرر خانواده است. دادگاه ذاتا جایى است که بر اساس اعمال زور عدل را جاری می‌کند. در اینجا علیه کسی به نفع کسی حکم می‌شود و این مسئله باعث می‌شود یک طرف از طرف مقابل کینه بگیرد و ادامه زندگی مشکل شود. باید پیش از اینها فکری کرد و ما باید این فرهنگ را ترویج کنیم که نتیجه‌اش سلامت ارتباط خانواده است.  

فرهنگ صلح و سازش باعث حفظ پیوندهای اجتماعی می‌شود

معاون فرهنگی قوه قصاییه افزود: همین مسایل در مواردی مانند اختلافات بر سر تقسیم ارث هم مشهود است. اختلافات در این باره نیز باعث از بین رفتن محبت می‌شود. نباید همه موارد به دادگاه منتهی شود. بهتر از این مسئله، آن است که فرهنگ صلح و سازش را رواج دهیم زیرا این مسئله باعث حفظ پیوندهای اجتماعی می‌شود. 

صادقی افزود: ما درصدد فرهنگ‌سازی هستیم تا مسئولان دور هم بشینند و یک هماهنگی میان دستگاهی ایجاد شود. دستگاه‌هایی مانند شورای حل اختلاف و ستاد دیه انجمن حمایت از زندانیان لازم است با یکدیگر هماهنگ شوند. دستگاه‌های دولتی و مجلس هم می‌توانند در این زمینه کار کنند تا صلح و سازش گسترش یابد. 

مسئولان وظیفه دارند بستر رفاه زندگی مردم را فراهم کنند

او با بیان اینکه در زمینه فرهنگ‌سازی برنامه‌هایی داریم، ابراز داشت: همایش ملی صبر نقطه آغاز برنامه است. با حضور مسئولان سه قوه از فعالان این عرصه تجلیل می‌شود. یک رکن مهم فرهنگ‌سازی رسانه‌ها هستند. کار اصلی در صحنه عمومی جامعه است. خوب است تا خیرین به مردم معرفی شوند و از آنان تقدیر شود تا آنها برای مردم به اسوه  تبدیل شوند. 

معاون فرهنگی قوه قصاییه در تشریح انواع صبر بیان کرد: صبر در هر مقوله‌ای وجود دارد؛ صبر سیاسی صبر در برابر گناه. یکی از صبر در برابر مشکلات است. اگر صبر نکنیم تلخی آن مشکل را دوچندان کردیم. البته مردم باید برای بهبود زندگی خود تلاش کنند و البته مسئولان هم وظیفه دارند بستر رفاه زندگی مردم را فراهم کنند.

اگر مسئولی توانایی ایجاد بستر رفاه برای زندگی مردم را ندارد برود 

صادقی با بیان اینکه اگر مسئولی توانایی ایجاد بستر رفاه برای زندگی مردم را ندارد برود تا شخصی تواناتر بیاید، یادآور شد: البته در باب مسائل اقتصادی، فقط مسئولان، مسئول نیستند. ما هم مسئولیم. ما نسبت به آشنایان و همسایگان مسئول هستیم. اگر یک نفر می‌تواند جوانی را سر کار بگذارد، این را باید انجام بدهد. به بهانه مسئول بودن دولت، بی‌مسئولیتی نکنیم. اگر توانگران جامعه دست یک خانواده را بگیرند، حلال بسیاری از مشکلات است.

امیدواریم به زودی شورای عالی پیشگیری به زودی تاسیس شود 

او با بیان اینکه ستاد ملی صبر عمدتا به دنبال صبر اجتماعی است، عنوان کرد: در ایران عفو و مهربانی در راس بوده  است و نباید فراموش شود. شورای عالی پیشگیری در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و امیدواریم به زودی این شورا تاسیس شود.

معاون فرهنگی قوه قصاییه با بیان اینکه در طول سال چیزی حدود چهار میلیون پرونده در شورای حل اختلاف بررسی می‌شود، گفت: برخی شعب شورای حل اختلاف نزدیک به نود درصد پرونده‌های ارجاعی را به سازش ختم کرده است. با کمک فعالان رسانه، فرهنگ صلح و سازش باید جا بیفتد که نتیجه آن در شورای حل اختلاف نشان داده می‌شود. 

افراد می‌خواهند یک شبه راه صد ساله را بروند

صادقی با بیان اینکه هم‌اینک تحقیق دقیقی درباره علل پایین آمدن آستانه صبر مردم وجود ندارد، گفت: می‌توان مانع بسیاری از جرایم شد؛ به شرط اینکه کمی صبر کرد. به نظر من علل کاهش آستانه صبر این است ‌افراد می‌خواهند یک شبه راه صد ساله را بروند. در جوانان این مشکل بیشتر است. 

او با بیان اینکه ما حقوق را به مردم یاد دادیم اما تکالیف را یاد ندادیم، اظهار داشت: فقط گفتیم بابا آب داد اما نگفتیم بابا کار کرد و نان دهد. ما همانطور که دوست داریم، آستانه صبر مردم باید بالا برود. برنامه داریم تا صبر همکاران ما بالا برود. هر قاضى فشار کاری زیادی را بر دوش خود دارد و باعث می‌شود نتواند فرصت زیادی در اختیار مردم بگذارد. افراد احساس می‌کنند که همه حرف‌ها نزده است و یک به این دلیل یک نارضایتی پیش می‌آید. البته خستگی قضات باعث بی‌حوصلگی و تندی در گفتار هم می‌شود که می تواند موجب نارضایتی گردد. 

معاون فرهنگی قوه قصاییه اضافه کرد: ما قصد داریم شکل جدیدی از طرح ارباب رجوع را اجرا کنیم و به وسیله پاداش جزا با نظر مردم اجرا می‌شود. ان‌شالله این کار ادامه خواهد داشت. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز