خبرگزاری کار ایران

نوروزی در گفت‌وگو با ایلنا:

توضیحات سخنگوی کمیسیون قضایی درباره حذف مجازات اعدام برای حاملان مواد مخدر

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۲۶۵

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات روزگذشته این کمیسیون از حذف قطعی مجازات اعدام برای حاملان مواد مخدر با سه شرط تاکید و با تشریح این شروط، بر تهیه این طرح توسط دو نفر از نمایندگان مجلس تاکید کرد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت تصویب طرح مربوط به حذف مجازات اعدام از قانون مجازات مجرمان مواد مخدر اعلام کرد: آن‌چه هم‌اکنون در کمیسیون در حال بررسی است، طرحی است که توسط آقایان فتحی و یوسفیان‌ملا تهیه شده و به امضای ۷۰ نفر از نمایندگان رسیده که فوریت آن در صحن علنی به تصویب رسیده است.

او گفت: این طرح که برای الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر تهیه شده و هم‌اکنون در حال بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس است و کلیه مستشاران دوائر مختلف اعم از وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادستانی قوه قضاییه و سازمان مبارزه با مواد مخدر در جریان قرار گرفته‌اند که به موجب آن اعدام از مجازات حمل مواد مخدر برداشته می‌شود که این بخش از طرح در حال حاضر در کمیسیون به تصویب رسیده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در توضیح این طرح گفت: بنابر این طرح، حکم اعدام از جرم حمل مواد مخدر درصورتی که مجرم برای بار نخست مرتکب جرم شده باشد، برداشته می‌شود و در مورد مصادره اموال حاملان مواد مخدر نیز با سه شرط اعم از این‌که حامل به‌قصد دفاع از عمل خود اقدام به استفاده از سلاح کنند، یا از کودکان و مجانین استفاده کند یا تشکیل گروه و باند بدهد، مصادره اموال صورت می‌گیرند و حکم اعدام نیز در مورد این مجرم اجرا نمی‌شود.

نماینده اصولگرای رباط کریم در مجلس با اشاره به این‌که هنوز این طرح به‌طور کامل به تصویب نرسیده، گفت: یکی از بندهای این ماده که همچنان درحال بررسی است، درباره مجرمانی است که اقدام به تولید، توزیع یا واردات مواد مخدر سنتی و صنعتی بیش از یک کیلوگرم کرده‌اند که دو نظریه مطرح شده که بنابر نظریه نخست، این فرد مفسدفی‌الارض شناخته شده و معتقد است این فرد باید اعدام شود.

او ادامه داد: نظریه دوم معتقد است باتوجه به این‌که مبنای حقوقی اعدام این است که علاوه بر فساد در زمین، محاربه نیز انجام دهد و به بیان دیگر افساد مجرم همراه با محاربه باشد. بحث درباره این موضوع به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مصوبات جلسه روز گذشته این کمیسیون گفت: بنابر یکی از این مصوبات، مقرر شد کسانی که نسبت به احکام پیشین خود عفو دریافت کرده بودند، در صورتی که قانون جدید برای آن‌ها مزیت بیشتری داشته باشد، می‌توانند از احکام این قانون استفاده کنند و قانون عطف به ماسبق می‌شود و از آن‌جا که قانون جدید نسبت به مجازات شدید قبلی، مجازاتی خفیف‌تری است بنابر ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی امکان عطف به ماسبق موجود است.

نوروزی یادآور شد: همچنین باتوجه به این‌که حکم اعدام از حمل مواد مخدر برداشته می‌شود، اگر کسی حکم ۵ یا ۱۰ سال گرفت، قابل عفو، تعلیق یا آزادی مشروط نخواهد بود.

او در واکنش به ادعای یک حقوقدان که خود را طراح این طرح معرفی کرده و اعلام کرده که مجازات اعدام این قانون حذف نشده، گفت: این طرح مربوط به نمایندگان مجلس است. البته از برخی کارشناسان هم برای مشورت دعوت می‌شوند اما طرح از آن نمایندگان مجلس است و توسط دو نفر از نمایندگان تهیه شده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در واقع دو طرح توسط آقایان یوسفیان‌ملا و طرحی دیگر توسط آقای فتحی تهیه و به امضای نمایندگان رسیده است.

نوروزی در پایان تصریح کرد: بنابر این طرح که به تصویب کمیسیون رسیده است، حمل مواد مخدر بنابر سه شرطی که تشریح کردیم، اعدام ندارد و اعضای کمیسیون هم به این بخش از طرح رای مثبت داده و به تصویب رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز