خبرگزاری کار ایران

با حضور معاونین وزرای امور خارجه؛

نشست رایزنی‌های سیاسی ایران و ازبکستان بعد از ۷ سال وقفه برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۵۸۱

نشست رایزنی‌های سیاسی ایران و ازبکستان با حضور معاونین وزرای امور خارجه دو کشور در تاشکند برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که پس از هفت سال وقفه برگزار شد، دو طرف ضمن بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، تجاری، حمل و نقل، توریسم، سرمایه‌گذاری و... در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز به تبادل نظر پرداختند.

در این نشست ابراهیم رحیم‌پور، ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای بسط روابط دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه طرفین، تاکید کرد: ایران برای اتصال ازبکستان به آب‌های بین‌المللی و تسهیل در امر حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی این کشور اهتمام دارد و هرگونه پیشنهاد از سوی ازبکستان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

او با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بندر چابهار و خطوط ریلی منتهی به این بندر گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها برای دستیابی هرچه بیشتر کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان به آب‌های آزاد صورت گرفته که با تکمیل این پروژه‌ها، مسیر دسترسی ازبکستان به آب‌های آزاد کوتاه‌تر شده و همکاری‌های ریلی دو طرف تقویت خواهد شد.     

وهاب‌اف نیز در این دیدار اظهار داشت: رئیس جمهور جدید این کشور نیز بر اهمیت توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد و دستور داده تا زمینه‌های گسترش روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی فراهم شود. 

او از عزم این کشور برای رفع موانع گسترش روابط دو کشور خبر داد و گفت: مسیر جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی ما به آب‌های آزاد بین‌المللی حائز اهمیت است و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار و گسترش خطوط ریلی مربوطه منافع هر دو کشور را تامین خواهد کرد. 

او در ادامه اعلام کرد: به نهادهای ذیربط ازبکستان دستور داده شده تا موانع توسعه روابط به ویژه در بخش تجارت را بررسی و راهکارهای لازم ارائه کنند؛ زیرا ازبکستان آمادگی دارد تا در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری با ایران همکاری کند. 

او از سرمایه‌گذاران ایرانی نیز دعوت کرد تا در ازبکستان به ویژه در مناطق آزاد تجاری این کشور با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده سرمایه‌گذاری کنند.

در این دیدار طرفین ضمن تبادل نظر در خصوص برنامه سفر متقابل مقامات عالیرتبه دو کشور در سال جدید با هدف توسعه روابط دوجانبه، توافق کردند دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز