خبرگزاری کار ایران

تحلیل «آسوشیتدپرس» از انتخابات ایران؛

تعدد نامزدهای اصولگرایان به نفع روحانی است/ مواضع خصمانه ترامپ به تقویت تندروها در ایران کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۰۱۵

آسوشیتدپرس در گزارشی با طرح این نظر که اصولگرایان در ایران امیدوارند که بتوانند از اظهارات ضدایرانی ترامپ سود ببرند، نوشت: اصولگرایان در ایران مدعی‌اند دوره سیاست صلح و سازش حسن روحانی به پایان رسیده و دوران «دیپلماسی انقلابی» فرارسیده است.

به گزارش ایلنا، «آسوشیتدپرس» در گزارشی نوشت: مواضع تند ترامپ در برابر ایران در نهایت به تقویت اصولگرایان افراطی در این کشور می‌انجامد.

این پایگاه خبری در گزارشی با طرح این نظر که اصولگرایان در ایران امیدوارند که بتوانند از انتخاب ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا و اظهارات ضدایرانی او نهایت استفاده را به سود خود ببرند، نوشت: اصولگرایان تندرو در داخل ایران مدعی‌اند که ایران باید در برابر مواضع تند ترامپ سختگیرتری داشته باشد و از این رو ادعا می‌کنند که دوران «دیپلماسی انقلابی» فرارسیده و دوره سیاست صلح و سازش حسن روحانی به پایان رسیده است.

این پایگاه خبری انتقادهای ترامپ از توافق هسته‌ای در دوران تبلیغات انتخاباتی را در تقویت مواضع اصولگرایان در داخل ایران موثر خواند و نوشت: این جریان سیاسی داخل ایران در خلال توافق هسته‌ای مدعی بودند که ایران بیش از اندازه به طرف مقابل امتیاز داده است.

«آسوشیتدپرس» اظهارات ضدایرانی و سختگیرانه ترامپ را به نفع تندروها خواند و مدعی شد: این جریان سیاسی از این موقعیت برای ترویج احساسات ضد آمریکایی بین مردم استفاده کرده است.

«آسوشیتدپرس» در این گزارش به تشکیل جمنا نیز اشاره کرد و نوشت: گروهی از اصولگرایان در اواخر سال گذشته جریانی را موسوم به «جبهه مردمی انقلاب اسلامی» تشکیل دادند تا در این جریان کاندیداهای بالقوه ریاست جمهوری را مورد ارزیابی قرار دهند؛ اما در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات هنوز نتوانسته‌اند کاندیدای احتمالی برای رقابت با روحانی را پیدا کنند.

این خبرگزاری محسن رضایی را یکی از کاندیداهای بالقوه خواند و نوشت: این فرمانده سابق سپاه پیش‌تر موفق به حضور در دولت نشده است.

رضایی گفته بود گروهی از مقامات خسته و ناامید شده اند از این رو به دنبال راهی برای حل مشکلات خارج از چارچوب نظری انقلاب هستند.

«آسوشیتدپرس» در ادعایی فقدان نظرسنجی‌های قابل اعتماد در ایران را دلیل اصلی عدم وجود ارزیابی‌های درست درباره انتخابات در این کشور خوانده و از قول یک تحلیل‌گر ایرانی نوشت: مواضع ترامپ در قبال ایران می‌تواند شانس روحانی برای پیروزی در انتخابات را کم‌رنگ کند؛ چراکه به اصولگرایان تندرو راهی را برای تخریب مذاکرات هسته‌ای نشان داده است.

«آسوشیتدپرس» نوشت: روزنامه‌های تندرو دائما روحانی را مورد نقد قرار داده و «دیپلماسی لبخند»  او را باعث تضعیف جایگاه ایران در جهان می‌خوانند.

در این گزارش ادعا شده که با وجود اینکه ترامپ در دوران کاندیداتوری‌اش بارها از مذاکرات مجدد یا نابودی توافق هسته‌ای حرف می‌زد اما دولت او پس از روی کار آمدن به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. دلیل این پایبندی هم این است که توافق هسته‌ای با گروهی از قدرت‌های بین‌المللی نهایی شده که همین مساله توانایی واشنگتن برای نابودی یک‌جانبه آن را از بین برده است. با این حال ادامه رویکرد‌های خصمانه دولت ترامپ در قبال ایران ورود شرکت‌های غربی به بازار ایران را با مشکل مواجه کرده و دشمنی عربستان با این کشور را نیز تقویت کرده است.

مایک پنس معاون اول ترامپ روز یکشنبه مدعی شد که دولت ترامپ ایران را تحت نظر دارد و تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و به خطر انداختن امنیت اسرائیل را تحمل نخواهد کرد.

اصولگرایان امیدوارند بتوانند از خشم رای‌دهندگان نسبت به مواضع ضد ایرانی ترامپ به نفع خودشان بهره ببرند و شکست روحانی در کاهش فقر و بیکاری نیز بر این امیدواری آنها اضافه کرده است. 

در این گزارش با اشاره به توافق‌های ایران با بویینگ و ایرباس بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی و آزاد شدن دلارهای بلوکه شده نوشته شده است: بسیاری از مردم طبقه متوسط در ایران همچنان به دنبال عواید دیگر توافق هسته‌ای هستند.

در این گزارش به اعلام کاندیداتوری حمید بقایی نیز اشاره شده و گفته شده : در کنار بقایی، سعید جلیلی مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران، محمد باقر قالیباف شهردار تهران و ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی نیز از سوی سایر گروه‌های اصولگرا برای کاندیداتوری احتمالی در انتخابات مطرح شده‌اند.

به تحلیل این خبرگزاری تعدد کاندیداها در جریان اصولگرا در ایران نشان‌دهنده تفرقه در میان این جریان سیاسی است که می‌تواند مانند سال ۲۰۱۳ به شکست آنها منجر شده و به نفع روحانی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز