خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور مطرح کرد؛

تشریح وظایف مجلس در رابطه با شعار سال جهت ارتقای تولید ملی و بهبود اشتغال

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۳۵۴

رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور گفت: بی‌تردید آنچه امروز استقلال کشور را حتی از جهت سیاسی و فرهنگی تضمین کرده و آن‌چه امروز امنیت ملی کشور را تحکیم بخشیده و عزت ملی را تامین می‌کند و جایگاه ملت ایران را در منطقه پیش می‌برد، داشتن اقتصادی پویا، ثروت‌زا، متکی بر تولید ملی، برون‌گرا و صادرات‌محور است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی در ابتدای نخستین نشست علنی سال جاری در نطق پیش از دستور خود با تبریک فرارسیدن سال جدید، از تمامی مسئولانی که منجر پشت‌سرگذاشتن تعطیلاتی آرام و بی‌حاشیه در کشور شدند، تشکر و تقدیر کرد و گفت: از تمامی مسئولان از جمله نیروهای مسلح که امنیت خوبی را در این ایام سامان دادند و نیروی انتظامی و پلیس که شبانه‌روز فعالیت کرده و نیروهای امدادی، وزارت بهداشت، هلال احمر، آتش‌نشانی‌ها و راه‌داری‌ها، همه بخش‌های خدمات هوایی، ریلی، زمینی وزارت راه، بخش‌های ایرانگردی و جهانگردی سازمان میراث فرهنگی و وزارت جهاد کشاورزی و صنایع و تجارت و وزارت کشور، فرمانداران، بخش‌داران و پرسنل مربوطه که در تامین سفرهای بهتر مردم عزیز سهم داشتند، سپاس‌گزاری می‌کنم.

او با اشاره به انتخاب شعار سال جدید تاکید کرد که شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ملی و اشتغال» که رهبری معظم برای سال جاری اعلام فرمودند و سخنرانی پرمغز ایشان در ابتدای سال، مهمترین مساله اساسی کشور را مورد توجه همگان قرار داد.

رییس قوه مقننه اعلام کرد: همه بخش‌های حکومت و ملت عزیز باید فرصت کارآفرینی در سال جدید را مهمترین وظیفه خویش تلقی کنند؛ چرا که بی‌تردید آنچه امروز استقلال کشور حتی را از جهت سیاسی و فرهنگی تضمین کرده و آن‌چه امروز امنیت ملی کشور را تحکیم بخشیده و عزت ملی را تامین می‌کند و جایگاه ملت ایران را در منطقه پیش می‌برد، داشتن اقتصادی پویا، ثروت‌زا، متکی بر تولید ملی، برون‌گرا و صادرات‌محور است.

لاریجانی یادآور شد: بنابراین تمرکز جدی بر تولید ملی و جلوگیری از قاچاق و ایجاد اشتغال برای جوانان، علاوه بر یک نیاز واقعی در حوزه اقتصاد، عاملی تعیین‌کننده در حوزه سیاسی، امنیتی و فرهنگی کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های کشور در زمینه‌های مختلف، آمادگی جهش در تولید و صادرات را فراهم کرده و عزمی محکم با روحیه مجاهدانه دستیابی به این مهم را آسان می‌کند.

او گفت: مجلس شورای اسلامی سامان‌دهی بسترهای لازم جهت جهش در کارآفرینی و صادرات را بر خود فرض می‌داند و خوشبختانه در سال‌های اخیر قوانین مهمی در تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری تصویب شده است و مخصوصاً در برنامه ششم، در هر بخش تکالیف روشنی در بخش در نظر گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اجرای درست این قوانین، جهش در تولید ملی و صادرات و ایجاد اشتغال را برای کشور سامان خواهد داد.

او خطاب به دولت نیز خواسته‌هایی را مطرح کرد و گفت: اولاً از دولت می‌خواهیم برنامه‌های اجرایی خود را در زمینه حمایت از تولید ملی و اشتغال به مجلس ارائه کند و چنانچه علاوه بر این قوانین، نیازهایی دیگری از نظر قانون‌گذاری در جهت حمایت از تولید ملی و اشتغال دارند، هرچه سریعتر به‌عنوان لایحه تقدیم مجلس کنند تا بررسی شود.

رییس قوه مقننه گفت: ثانیاً از آنجا که قانون برنامه ششم، مسیر اصلی کشور را در پنج‌سال آینده مشخص کرده و محوریت آن تحقق اقتصاد مقاومتی است، هر حوزه تخصصی در حوزه عمل خود، گروهی را برای پیگیری اجرای قانون برنامه مشخص کنند تا به موقع آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه توسط وزارت‌خانه‌ها تدوین و به تصویب برسد و دستگاه‌های اجرایی نحوه کار خود را در نحوه اجرای قانون برنامه ششم مشخص، و کمیسیون مربوطه را در جریان قرار دهند.

او یادآور شد: همچنین لازم است، کمیسیون‌های تخصصی هر شش ماه یک گزارش از نحوه اجرای قانون برنامه ششم به مجلس ارائه کنند و ثالثاً کمیسیون ویژه‌ای که اخیراً در مجلس تصویب و تشکیل شد، بر موضوع تولید ملی و اشتغال متمرکز شود و نحوه اجرای چند قانون تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید را پیگیری کند و نحوه حمایت از تولید ملی کشور را توسط دستگاه‌های اجرایی پیگیری و درصورتی که نیاز به قوانین جدید باشد به مجلس ارائه طریق کند و حداقل دو گزارش در طول سال جاری به مجلس ارائه کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس با همکاری مرکز پژوهش‌ها، نحوه حمایت از تولید ملی و اشتغال و جهش صادراتی را در حوزه کاری خود بررسی، و اقدامات لازم را با دستگاه‌های اجرایی مربوطه سامان دهند و ظرف یک ماه آینده، برنامه کاری سال خود را به هیات رییسه ارائه کرده و تا پایان سال، دو گزارش به مجلس ارائه کنند. هیات رییسه پیگیری لازم در این موارد را خواهد داشت.

لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تدابیر رهبری معظم و همت سه قوه کشور، در سال ۹۶ شاهد ارتقای تولید ملی و بهبود شرایط اشتغال در کشور باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز