خبرگزاری کار ایران

موسویان:

منبع ایدئولوژی همه گروه‌های تکفیری وهابیت است/ مشکل آمریکا و غرب در سوریه حقوق‌بشر نیست

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۵۸۶

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر دقت کنید منبع ایدئولوژی همه گروه‌های تکفیری اعم از القاعده و داعش و جبهه النصره و بوکوحرام، ایدئولوژی وهابیت است که منشا آن عربستان و یکی از مقاصد آن هم ایران است.

به گزارش ایلنا، در کنفرانس موسسه مطالعاتی کارنگی آمریکا درباره سوریه که در واشینگتن برگزار شد، پانزده سخنران از کشورهای مختلف حضور داشتند که از جمله آنها سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای ایران، سفیر اسبق در آلمان و معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران بود.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس نیز حدود دویست تن از کارشناسان ارشد از خاورمیانه، روسیه، ترکیه، اروپا و چین و آمریکا بودند. در این کنفرانس 10 تن از رهبران معارضان سوریه به ریاست ریاض حجاب، نخست‌وزیر پیشین سوریه و هماهنگ‌کننده فعلی هیات مذاکره اپوزیسیون سوریه در مذاکرات بین‌المللی نیز حضور داشتند.

در این کنفرانس معارضان سوری مدعی شدند: رژیم اسد، بارها از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوریه استفاده کرده است و باید مجازات شود و هرکس به دنبال احیا رژیم اسد باشد، سخت در اشتباه است چون تا زمانی که او باشد، دیکتاتوری و بی‌ثباتی و کشتار ادامه خواهد یافت.

معارضان در اظهاراتی ضد ایرانی و روسی و خصمانه مدعی شدند: پنج دور مذاکرات ژنو بی‌نتیجه بوده و ایران و روسیه با کش دادن مذاکرات، موجب کشتار بیشتر مردم سوریه شده‌اند و همه نیروهای خارجی اعم از ایران و روسیه و تروریست‌ها باید خاک سوریه را ترک کنند.

هیئت معارضان همچنین افزود: اوباما به دنبال برخورد با اسد نبود اما ترامپ موضعی روشن‌تر و قاطع تر دارد.

هیات اروپایی نیز در این کنفرانس گفت: ایران و روسیه شرایط در مورد سوریه را به جهان دیکته می‌کنند و موفقیت آنها در سوریه، موجب گسترش نفوذ آنها درخاورمیانه خواهد شد و به زودی نظرات خود در سایر موارد همچون عراق و یمن را نیز دیکته خواهند کرد.

هیات اروپایی با بیان اینکه رایزنی‌های آمریکا و انگلیس آغاز شده است، اظهار داشت: باید این دو کشور رهبری عملیات نظامی ناتو در روسیه را برعهده گرفته و به این وضعیت خاتمه دهند و عملیات نظامی محدود برای مجازات اسد در بکارگیری سلاح‌های شیمیایی باید هرچه سریعتر آغاز شود.

هیات آمریکایی حاضر در کنفرانس نیز تصریح کرد: با حمله شیمیایی اخیر، تمام تصورات ترامپ در مورد شانس همکاری با اسد برای نابودی داعش سوریه از بین رفت و برای پایان بخشیدن به اشغال سوریه توسط ایران و روسیه، کاری خواهد شد که حتی یک دلار کمک‌های بین‌المللی به مناطق تحت اختیار اسد نرسد.

کارشناس آمریکایی حاضر در کنفرانس خاطرنشان کرد: دولت ترامپ منابع کمک‌ها و هزینه‌های مالی ایران در منطقه را خواهد بست و حمله نظامی محدود به تاسیسات نظامی اسد به ویژه پایگاه‌های نظامی هوایی، در دستورکار ترامپ خواهد بود و ترامپ از این پس به دنبال سیاست‌ها و اقداماتی خواهد بود که اسد نتواند به کشتار بی‌رحمانه و آزادانه مردم سوریه ادامه دهد. هدف حفظ جان شهروندان سوری خواهد بود.

این کارشناس آمریکایی افزود: روس‌ها به‌طور عجیب و در سطح گسترده به ترامپ متوسل شده‌اند که همکاری با آمریکا در مورد سوریه را شکل دهند. چنین توسلی، بی‌سابقه و مهمترین تحول درروابط مسکو - واشینگتن است.

یک کارشناس روس حاضر در کنفرانس در دفاع از موضع روسیه ابراز داشت: مسکو علاقه‌مند است که در قالب یک همکاری مشترک با آمریکا، به بحران سوریه خاتمه دهد.

او تاکید کرد: روسیه نگران تهدید جهادی‌های افراطی است و با برخی از سیاست‌های ایران در سوریه مشکل دارد و موافق نیست.

برای جلوگیری از کشتن شهروندان بی‌گناه باید اقدام شود اما نه گزینشی

سیدحسین موسویان نیز در دفاع از مواضع کشورمان در این کنفرانس و در پاسخ به ادعاهای مطرح شده بیان کرد: در چند روز گذشته چند حادثه تلخ انسانی در منطقه رخ داد. استفاده از سلاح شیمیایی که منجر به کشته شدن حدود هفتاد شهروند سوری شد و همه هم در این کنفرانس در این مورد سخن گفتند. حادثه تلخ دیگر جنایت داعش بود که 33 جوان سوری را در یک منطقه و 12 جوان سوری دیگر را در منطقه دیگر سربرید. هیچ‌کس هم در این جلسه راجع به این جنایت صحبت نمی‌کند.

او اضافه کرد: حادثه سوم هم کشته شدن دویست شهروند بی‌گناه عراقی در موصل بر اثر حمله هواپیماهای نظامی آمریکا بود. برای جلوگیری از کشتن شهروندان بی‌گناه باید اقدام شود اما نه گزینشی. کشته شدن شهروندان توسط هر کشوری باید محکوم شود؛ حال آمریکا باشد یا دولت سوریه، یا تروریست‌ها یا عربستان که شهروندان یمنی را کشتار می‌کند.

اینکه بحران سوریه تاکنون نتیجه باخت - باخت برای همه بوده است

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه بحران سوریه تاکنون نتیجه باخت - باخت برای همه اعم از سوریه، آمریکا، ایران یا روسیه بوده است، عنوان کرد: مسئله آمریکا و غرب بکارگیری سلاح شیمیایی نیست؛ زیرا اولا، صدام در دوران تجاوز به ایران، از سلاح شیمیایی استفاده کرد و حدود صد هزار ایرانی را کشته و مجروح کرد و آمریکا و اروپا هم مواد و تکنوژی لازم برای ساخت و استفاده سلاح‌های شیمیایی را در اختیار او گذاشتند. ایرانی‌ها بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی بعد از جنگ جهانی هستند و از سلاح‌های شیمیایی متنفرند و محکوم می‌کنند.

آمریکا و اروپا به داعش و القاعده اعتماد دارند

موسویان یادآور شد: ثانیا، آمریکا و ناتو به بهانه سلاح‌های کشتارجمعی به عراق و لیبی حمله کردند و رهبران این کشورها را ساقط کردند. بعد هم برای دنیا معلوم شد که سلاح کشتارجمعی وجود نداشته و دروغی بیش نبوده است. ثالثا، به محض اینکه در سوریه سلاح شیمیایی بکار گرفته می‌شود، قبل از هرگونه تحقیق و بررسی، یک دقیقه بعد آمریکا و اروپا دولت اسد را عامل جنایت معرفی می‌کنند. این نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا به داعش و القاعده اعتماد دارند.

مسئله آمریکا و غرب در سوریه برقراری دموکراسی هم نیست

او با بیان اینکه مسئله آمریکا و غرب در سوریه مقابله با دیکتاتوری و برقراری دموکراسی هم نیست، گفت: اساس سیاست آمریکا درخاورمیانه در پنجاه، شصت سال گذشته، حمایت از رژیم‌های دیکتاتوری بود، از شاه و مبارک تا دیکتاتوری‌های امروز در منطقه است.

مشکل آمریکا و غرب در سوریه حقوق‌بشر نیست

سفیر اسبق ایران در آلمان با بیان اینکه مشکل آمریکا و غرب در سوریه مسائل انسانی و حقوق‌بشر هم نیست، اظهار داشت: امریکا و غرب ده‌ها میلیارد دلار پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را به عربستان می‌فروشند در حالی که حقوق‌بشر در این کشور صفر است و این سلاح‌ها را برای کشتار انسان‌های بی‌گناه در یمن بکار می‌برد.

آمریکا به دنبال تحکیم سلطه اسراییل است

موسویان با تاکید بر اینکه مسئله اصلی آمریکا، سلطه بر خاورمیانه است، تصریح کرد: امریکا چند دهه نیازمند نفت منطقه بوده است اما حالا که بی‌نیاز از نفت شده، به دنبال تحکیم سلطه اسراییل است. ساقط کردن رژیم‌هایی همچون لیبی و عراق، حمله نظامی به افغانستان و اکنون در سوریه بخشی از این استراتژی است چون اسد درخط مقدم مقابله با اسراییل بود.

ایران با توافق جهانی درباره سوره همراهی خواهد کرد

او افزود: ایران بعد از برجام و برای اولین‌بار در اکتبر 2015 به اجلاس بین‌المللی سوریه دعوت شد و یک مجموعه‌ای مورد توافق قرارگرفت؛ شامل تامین تمامیت ارضی سوریه، مبارزه با تروریسم و انتخابات آزاد تحت‌نظر سازمان ملل. اگر جامعه جهانی برای اجرای این توافق حدی باشد، ایران هم همراهی خواهد کرد.

آمریکا به دنبال تغییر رژیم در سوریه است

این دیپلمات عالی‌رتبه سابق کشورمان با بیان اینکه مسئله اصلی برای ایران مقابله سیاست آمریکا برای تغییر رژیم در ایران و در خاورمیانه و مقابله با تروریسم تکفیری است که منطقه را فراگرفته است، خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران بوده است. قبلا با استفاده از حمله نظامی در عراق و لیبی رژیم‌ها را تغییر داده و اکنون هم به دنبال تغییر رژیم در سوریه است.

منبع ایدئولوژی همه گروه‌های تکفیری وهابیت است

موسویان تاکید کرد: اگر دقت کنید منبع ایدئولوژی همه گروه‌های تکفیری اعم از القاعده و داعش و جبهه النصره و بوکوحرام، ایدئولوژی وهابیت است که منشا آن عربستان و یکی از مقاصد آن هم ایران است.

او با بیان اینکه آمریکا به خوبی از این واقعیت مطلع است، ابراز داشت: نیویورک‌تایمز سند محرمانه‌ای را منتشر کرد که هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا، عربستان را منبع اصلی حمایت از تروریسم خوانده بود. باراک اوباما رییس جمهور وقت در مصاحبه با مجله آتلانتیک تصریح کرد که عربستان در طی چند دهه و با صرف میلیاردها دلار، افراگرایی را ترویج کرده است. جو بایدن معاون وقت رییس جمهور آمریکا در سخنرانی دانشگاه هاروارد تصریح کرد که متحدین منطقه‌ای آمریکا پول و سلاح به تروریست‌ها می‌دهند تا اسد را ساقط کنند.

ایران در منطقه در خط مقدم مقابله با داعش است

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی یادآوری اینکه ترامپ هم در دوره انتخابات رسما گفت که عربستان منبع اصلی تروریسم است، بیان کرد: دولت ایران هم همین اعتقاد را دارد و لذا در منطقه در خط مقدم مقابله با داعش است و تاکنون ده‌ها نظامی ایرانی در مقابله با داعش درعراق و سوریه جان باخته‌اند.

ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم و مقابله با سیاست‌های امریکا هم‌نظرند

موسویان در رابطه با همکاری ایران و روسیه نیز یادآور شد: ایران و روسیه دردو موضوع هم‌نظرند: اول، مبارزه با تروریسم و دوم، مقابله با سیاست تغییر رژیم آمریکا در کشورهای منطقه از طریق زور.

گفتنی است در واکنش به اظهارات موسویان، نیکلای کوژانف گفت روسیه با ایران در برخی از مسایل سوریه هم‌نظر نیست و هنگام سخنرانی موسویان، یک معارض سوری با اعتراض، جلسه را ترک کرد.

شصت درصد از خاک سوریه دست تروریست‌هاست

موسویان همچنین در پاسخ به اتهامات معارضان سوری خطاب به آنها گفت: وقتی صحبت از معارضان می‌شود، باید این واقعیت را درک کنید که حدود چهل درصد از خاک سوریه در اختیار داعش و بیست درصد هم در اختیار سایرگروه‌های تروریستی مثل القاعده و جبهه النصره است. حدود شصت درصد از خاک کشور شما دست تروریست‌هاست.  

معارضه نقش تعیین‌کننده‌ای در صحنه واقعی جنگ ندارد

او اضافه کرد: اپوزیسیون تحصیلکرده مدرن و محترم مثل شخصیت‌هایی که در این کنفرانس هستند، نهایت در چند کنفرانس در آمریکا و اروپا شرکت می‌کنند و در صحنه عملیات واقعی جنگ، نقش تعیین‌کننده‌ای ندارید و مدعی هم هستید. شماها باید بروید و با دولت اسد متحد شوید و ابتدا کشورتان را از لوث اشغال تروریست‌ها نجات دهید و بعد هم با همکاری و توافق، یک انتخابات آزاد آنهم زیر نظر سازمان ملل انجام دهید و به رأی مردمتان گردن نهید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز