خبرگزاری کار ایران

سامانی در پاسخ به ایلنا:

در قانون انتخابات شوراها توصیه به انصراف نداریم/ می‌توان برای ثبت‌نام در انتخابات نماینده فرستاد

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۹۴۵

سخنگوی وزارت کشور درباره تماس برخی هیات‌های نظارت استانی با برخی از نامزدهای شورای شهر برای انصراف در این انتخابات گفت: این حق فرد است که نامزدی خود را ادامه دهد و در قانون انتخابات شوراها توصیه به انصراف نداریم.

به گزارس خبرنگار ایلنا، سید سلمان سامانی در جمع خبرنگاران با اشاره به فرایند رسیدگی به صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات شوراها گفت: ابتدائا لازم می‌دانم از همه عزیزانی که قبول زحمت کردند به عنوان هیات اجرایی در شهرستان‌ها و بخش‌ها فعالیت کنند تشکر کنم. از مراجع چهارگانه که در راستای انجام وظایف قانونی هیات‌های اجرایی را یاری رساندند تشکر می کنم و امیدوارم رعایت حق الناس در هیات‌های اجرایی و نظارت به نحو دقیق و شایسته‌ای اتفاق بیافتد.

سخنگوی وزارت کشور به بیان نکاتی درباره بررسی صلاحیت‌ها پرداخت و گفت: احکام قانونی خطوط قرمزی است که قانون مشخص و هیات‌های اجرایی و نظارت باید با رعایت این چارچوب نسبت به رسیدگی به صلاحیت نامزدها اقدام کنند.

او مسئولیت رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها را صرفا با هیات‌های اجرایی عنوان کرد و گفت: هیات‌های نظارت منتخب مجلس نیز نسبت به اظهار نظر هیات‌های اجرایی رسیدگی و در نهایت اعلام نظر هیات نظارت به معنای رسیدگی نهایی است و هیچ دستگاه دیگر مسوئلیت رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها را ندارد.

سامانی با اشاره به اینکه هیات‌های اجرایی برای احراز شرایط مندرج در قانون که در مواد 26 و 29 شرایط نامزدها ذکر شده ، استعلام‌های خود را ازمراجع چهار گانه به عمل می آورند، ادامه داد: این مراجع در محدوده این دو ماده مجاز به اظهارنظر درباره صلاحیت افراد هستند.

سخنگوی وزارت کشور با تاکید براینکه مراجع چهارگانه صرفا در حیطه وظایف قانونی خود مسئول پاسخگیی هستند، اظهار کردک ثبت‌احوال، دادگستری، اداره اطلاعات و نیروی انتظامی مقید به این هستند که تنها در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود اظهارنظر کنند.

او با تاکید براینکه رسیدگی به صلاحیت افراد باید براساس مواد قانون و دلایل و مدارک معتبری که مراکز چهارگانه قانونی به هیات‌های اجرایی می‌دهند باشد، ادامه داد:‌ مراجع چهارگانه باید اعلام نظرشان در قالب اعلام دلایل و مدارک معتبر باشد. هیات‌های اجرایی در رسیدگی به صلاحیت‌ها دلایل و مدارک معتبر را بررسی و در نهایت اتخاذ تصمیم کنند.

سامانی با بیان اینکه آنچه برای وزارت کشور مهم است رعایت حق‌الناس در بررسی صلاحیت نامزدها است، یادآور شد: همانطور که مقام معظم رهبری فرموردند تایید صلاحیت افراد واجد شرایط و عدم صلاحیت افرادی که شرایط را ندارند ملاک عمل است و سعی می کنیم با رعایت حق الناس شاهد مشارکت حداکثری و قانونمند باشیم.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوال ایلنا، درباره تماس برخی هیات‌های نظارت استانی با نامزدهای شورای شهر برای انصراف از انتخابات گفت: در قانون انتخابات شوراها توصیه به انصراف نداریم. اگر فرد به نتجه برسد و علاقه‌ای نداشته باشد می‌تواند از ادامه در رقابت انصراف دهد.

او تاکید کرد: این حق فرد است که نامزدی خود را ادامه دهد و در نهایت مراجع نظارتی و اجرایی باید براساس قانون مسائل این چنینی را مورد رسیدگی قرار دهند.

سخنگوی وزارت کشور درباره اینکه آیا افراد می‌توانند برای ثبت‌نام در انتخابات به افراد دیگری نمایندگی دهند گفت: در قانون آمده که افراد می‌توانند بنا به هر دلیلی به صورت کتبی به افراد دیگر برای ثبت‌نام نمایندگی تام‌الاختیار دهند.

سامانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که آیا این اعطای نمایندگی باید به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی باشد، گفت: در قانون تنها کتبی بودن این درخواست ذکر و اشاره‌ای به رسمی‌بودن و تنظیم آن در دفاتر اسناد رسمی نیست

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز