خبرگزاری کار ایران

زاکانی:

نظارت کلید اصلی رفع مشکلات کشور است

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۴۴۴

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ نظارت کلید اصلی رفع مشکلات کشور است

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در سخنانی در دانشکده مهندسی عمران خواجه نصیر الدین طوسی با موضوع انتخابات ۹۶ فرصت‌ها و چالش‌ها به دعوت بسیج اساتید دانشکده گفت: این صحبت را به پای انتخابات نگذراید بلکه صحبتی دو طرفه با اساتید دانشگاه است.

نماینده سابق مجلس ادامه داد:‌ بعد از ۳۸ سالی که از انقلاب می‌گذرد می‌توان قضاوت دقیقی درباره شرایط کشور داشت. دو نگاه در کشور وجود دارد، یک نگاه اعتقاد دارد که همان مسیری که قبل از انقلاب دنبال می‌شد و ما جزو کشورهای تابع قدرت‌های جهانی بودیم، باید به شکل دیگری ادامه یابد تا کشور را در مسیری قرار دهد که برای خود منافع و مضراتی دارد.

او افزود: از جمله منافع این نگاه این است که تجربه دیگران را تکرار می‌کنیم همانطور که در دوران پس از جنگ الگوی توسعه اقتصادی و در زمان اصلاحات توسعه سیاسی را از خارج کشور گرفتیم. اما یک نگاه دیگر به ما می‌گوید که الگوی اسلامی ایرانی را پیگیری کنیم که اساس انقلاب و اسلام است تا خودمان بسازیم، تولید کنیم و تجربه کنیم.

 نامزد جمنا برای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه الگوی آمریکا و شوروی سابق در دفاع و جنگ این بود که اگر می‌خواهید پیروز شوید باید آتش جنگ را بیشتر کنیم، اظهار کرد: ما این الگو را در چهار عملیات به کار گرفتیم شکست خوردیم ولی وقتی مردم را به صحنه آوردیم و بسیج کردیم به نتیجه رسیدیم.

 او یادآور شد:‌ اگر ما مردم را به صحنه بیاوریم مى‌توانیم در سایر عرصه ها نیز موفق باشیم. در الگوی غربی، رشد اقتصادی حرف اول و آخر را می زند و پول برای شان حرف اول و آخر را می زند اما در الگوی اسلامی ایرانی فرهنگ و علم است که حرف اول و آخر را می زند.  در نگاه اول می گویند براى حل مشکل رکود باید سرمایه های خارجی را افزایش دهیم و به دنبال حل مشکلات از طریق خارج از کشور هستند.

 نماینده سابق مجلس ادامه داد: در نگاه دوم می گویند ممکن است برای رشد هشت درصدی نیاز به امکانات و سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم اما تا شش درصد رشد را خودمان می توانیم به دست آوریم و می‌توان بدون توجه به مولفه‌هایی که خارجی‌ها ما را به آن محتاج می‌دانند.  می‌توان وجود نقدینگی در جامعه را از یک موضع درستی مدیریت کنیم تا سود آن را سرمایه گذار داخلی ببرد نه سرمایه گذار خارجی و شرایط کشور در وضعیتی قرار دارد که در حوزه تامین اجتماعی هم در حالت ورشکستگی قرار داریم و راه برون رفت از این وضعیت این است که از امکانات و اقتضاهای کشور استفاده کنیم.

زاکانی با بیان اینکه‌ می‌توان به خودکفایی رسید اما این کار زحمت دارد، یادآور شد: اگر بخواهیم در کشور اتفاقی بیافتد باید همه چیز را برای تولید بخواهیم اما اولین مانع برای تولید دولت است، در واقع همه دولت‌ها مانع تولید بوده‌اند چرا که این نهاد هر روز فربه تر و بزرگتر می شود.

 او دومین عامل بر سر راه تولید را نبود شفافیت عنوان کرد و گفت: در کشور ما شفافیت وجود ندارد،  اقتصاد کشور ما یک اقتصاد بسته است و کسی نمی داند در آن چه می گذرد. قبلی‌ها هم در اقتصاد تقصیر داشتند و آن تقصیر امروز به دولت فعلی هم منتقل شده اما میزان تقصیر دولت فعلی هم در اقتصاد مشخص است و آنان دارند وضعیت را در حالتی بسیار بحرانی‌تر به آیندگان تحویل می دهند.

نامزد جمنا برای انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ سومین مانع بر سر راه تولید را بانک است. بانک از گلوگاه‌های مهم کشور است بانک‌ها امروز کارفرما هستند. اقتصاد ما را به سمت نابودی می کشانند و می‌گویند به دنبال تولید بروید اما برای پیشبرد کار باید مدام به بانک برویم. امروز بانک‌ها بحران زده هستند و کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند و راه نجات هم دارد اما این آقایان این کاره نیستند.

او از وجود فساد در کشور به عنوان مشکل بعدی بر سر راه تولید یاد کرد و گفت: سالانه بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود که اگر دولت همت کند و جلویش را بگیرد، دو میلیون شغل به شکل اتوماتیک ایجاد می‌شود. در قانون کار بدترین نوع ارتباط بین کارفرما و کارگر برقرار است و اگر اقتصاد ما مشارکتی شود و  بدل به اقتصاد اجتماعی شود، مشکل ما حل می شود.

زاکانی گفت: سایر مشکلات موجود در کشور برای رونق یافتن تولید است مشکلاتی همچون بیمه، نظام مالیاتی که صد در صد ضد تولید است و نیز بهره وری هم وجود دارد که کلید اصلی رفع همه این مشکلات، داشتن نظارت است تا انگیزه برای خدمت به وجود آید و خائن از متعهد مشخص شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز