خبرگزاری کار ایران

شهربانو امانی:

نباید از حضور زن‌ها فقط در لیست‌های انتخاباتی استفاده شود

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۳۱۹

نشست ضرورت مشارکت بانوان در حوزه مدیریت شهری با حضور شهربانو امانی و محسن مهرعلیزاده عصر امروز چهارشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهربانو امانی با بیان اینکه صحبت‌های خصوصی همیشه جذاب‌تر و عملیاتی‌تر از صحبت‌های عمومی است، چرا که در صحبت‌های عمومی خودسانسوری داریم، اظهار کرد: به عنوان یک زن شهر را موجود زنده می‌بینیم و معتقدم که در جامعه شهری ما، الزامات یک زیست همه جانبه برای زندگی شهری باید مهیا باشد اما آیا شهر ما این شاخصه‌ها را دارد؟

او ادامه داد: اتفاقاتی که بعد از انقلاب در شهرهای ما رخ داد و منجر به تشکیل شوراهای اسلامی شهر روستا شد متاسفانه حمایت نشده و این نهادها فرصتی برای اینکه بتوانند نهادینه شوند و اقدامات متناسبی را ارائه دهند نداشتند و شهروندان نتوانستند در این فرایند دخالت موثری داشته باشند از این رو در هر برهه از زمان هر کس از ظن خود یار این شوراها شده و به گوشه‌ای توجه کرده و به همین دلیل ما امروز شاهد مشکلات بسیار عدیده‌ای در شهرها هستیم.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه اتوبان عریض و طویل در شهرهای ما به وجود آمده اما آستانه تحمل ما بسیار پایین است، گفت: ما انقلاب کردیم که رحمانیت، عدالت و دین در زندگی ما جاری شود و نسبت به هم با عدالت برخورد کنیم و حقوق یکدیگر را که در حقیقت همان حقوق شهروندی است پاس بداریم انقلاب کردیم که قانون را لحاظ کنیم و آن را در زندگی‌مان جاری و ساری سازیم.

امانی با تاکید بر اینکه یک شهر را بی‌شک شهروندان آن می‌سازند، گفت: انقلاب و هشت سال دفاع مقدس توسط اراده همین مردم اداره شد و در طول این سال‌ها هر چقدر مسئولان در هرجایگاهی از مردم فاصله گرفتند در نتیجه پاسخگویی آنها به مردم کمتر شد.

او با اشاره به فعالیتش در بهزیستی در اوایل دهه ۶۰ گفت: وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم باید ببینیم که این موضوع در سبد خانوار و مردم ایران چه جایگاهی دارد. فرهنگسراهای متعددی در شهر ما وجود دارند اما در این فرهنگسراها چه تعدادی از شهروندان رفت‌وآمد می‌کنند و در آنجا حضور دارند و از آنها استفاده می‌کنند و این فرهنگسراها تا چه زمانی اصلا باز هستند.

امانی تاکید کرد: وقتی زن‌ها دیده نمی‌شود و به رسمیت شناخته نمی‌شوند تلاش می‌کنند در سهمیه‌بندی‌ها حضور داشته باشند  و تلاش دارند بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه دختران جوان امروز زندگی را مانند مادران و مادربزرگ‌هایشان نمی‌بینند، تصریح کرد: توسعه پایدار یعنی زنان و مردان در شرایط برابر و عادلانه حضور داشته باشند اگر وقتی ۵۰ درصد جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند آنها را در فعالیت‌های شهری مشارکت دهیم قطعا در سالم سازی مدیریت و سالم سازی ساختار فسادی در مدیریت موثر بودیم. وقتی ساختار درست باشد همه چیز بر طبق روال پیش می‌رود.

او با بیان اینکه نباید از حضور زن‌ها فقط در لیست‌های انتخاباتی استفاده شود، گفت: متاسفانه در تاریخ تهران تنها یک شهردار زن داشتیم در حالی که مردان و زنان می‌توانند در کنار هم مدیریت شهری را بر عهده بگیرند و بی‌شک اگر شهروندان که مهمترین عنصر شهری هستند، حالشان خوب باشد حال شهر هم خوب می‌شود. لذا باید تلاش کنیم زن و مرد در کنار هم بتوانند شهر را به یک محیط امن از همه لحاظ تبدیل کنند. در این صورت ما در شهرمان تحکیم خانواده و بنیان‌های شهری را شاهد خواهیم بود.

او با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم که کودکی در خیابان بزرگ می‌شود فردا یک فرد مسئولیت‌پذیر باشد، گفت: ما در شورای شهر همه برای یک لیست تلاش می‌کنیم و این لیست قطعا پاسخگوی ما خواهد بود البته ما انتظار نداریم همه کاندیداها متخصص باشند .

امانی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ برنامه توسعه اجرا شده است، گفت: ۵ برنامه پیش از انقلاب و ۵ برنامه بعد از انقلاب اجرا شده اما تنها برنامه‌ای که موفق بود برنامه ۵ ساله سوم بود که از طرف مجلس اصولگرا برای دولت خاتمی تدبیر شد. آقای خاتمی با توجه به اینکه متخصص در همه امور نبودند اما یک ویژگی بسیار مهم داشتند و به کارشناسان اهمیت زیادی می‌دادند .

او ادامه داد: خاتمی از نظر کارشناسان شریف و سالم استفاده می‌کرد و به نظر علمی آنها ایمان داشت. از همین رو برنامه پنج ساله سوم توسعه موفق‌ترین برنامه توسعه کشور بود.

امانی درپایان گفت: شهر خانه ماست و اگر این خانه را به زن‌ها بسپارند قطعا زن‌ها بهتر می‌توانند خانه را هدایت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز