خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کاخ سفید خبر داد؛

بازبینی توافق هسته‌ای با ایران طی ۹۰ روز آینده

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۱۷۳

سخنگوی کاخ سفید گفت: بازبینی توافق هسته‌ای طی ۹۰ روز انجام و سپس پیشنهادهایی به رئیس‌جمهور درباره آن ارائه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نامه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به رییس مجلس نمایندگان درباره توافق هسته‌ای پاسخ داد.

تیلرسون در این نامه تایید کرده بود که ایران به تعهداتش در برجام پایبند است اما ترامپ قصد دارد تحت رهبری شورای امنیت ملی آمریکا این توافق را بررسی کند تا ببیند آیا ادامه تعلیق تحریم‌های ایران به نفع امنیت آمریکا هست یا نه.

سخنگوی کاخ سفید در این‌باره گفت: نامه تیلرسون به معنی این است که ترامپ می‌خواهد چندین سازمان توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهد. ما ۹۰ روز برای اقدام بعدی فرصت داریم. اکنون این بررسی بین‌سازمانی در طول ۹۰ روز انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، اسپایسر افزود: از نظر من بیانیه رییس‌جمهور ترامپ که از طریق وزیر امور خارجه به کنگره ارائه شد به روشنی می‌گوید که ترامپ از شورای امنیت ملی خواسته تا این بازبینی بین سازمانی را رهبری و ارزیابی کند که آیا تعلیق تحریم‌های ایران برای منافع امنیت ملی‌مان ضروری است یا نه.

او تصریح کرد: این نامه مشخصا می‌گوید که رییس‌جمهور می‌خواهد اطمینان حاصل کند که آیا ایرانی‌ها به توافق هسته‌ای پایبند هستند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا رییس‌جمهور نگران تقلب ایران در توافق است، گفت: ما هر تصمیمی که بگیریم پس از این بر اساس بررسی‌های بین‌سازمانی خواهد بود. به طور قطع تحریم‌ها ابزار کارآمدی بوده‌اند. در این بین، همزمان با انجام بازبینی، گزینه‌های در دسترس برای این موقعیت را نیز بررسی می‌کنیم. ما تمام گزینه‌ها را چه سیاسی باشد، چه اقتصادی یا نظامی، با در نظر گرفتن پیامدهایشان بررسی می‌کنیم.

او ادامه داد: این بررسی طی ۹۰ روز آینده انجام می‌شود و تیم مورد نظر سپس پیشنهاداتی را به رییس‌جمهور درباره توافق هسته‌ای و این‌که چه کاری باید با آن انجام داد، ارائه خواهد کرد.

اسپایسر یکی از اصلی‌ترین نتایج این بازبینی را اطمینان از پایبندی ایران به برجام دانست.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که مقامات آمریکایی بارها خودشان نسبت به پایبندی ایران در اجرای برجام اعتراف داشته‌اند و مقام‌های ایرانی نیز تاکید دارند که به هیچ عنوان شروع کننده بر هم زدن توافق هسته‌ای نخواهند بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز