خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی قوه‌قضاییه:

ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۰۲۴

معاون حقوقی قوه قضائیه در نشست شورای قضایی استان فارس عملکرد مجموعه قضای درحوزه های گوناگون را ستود و این پیشرفت را نتیجه همدلی و هماهنگی و انگیزه خدمت در استان فارس دانست.

به گزارش ایلنا‌، ذبیح‌اله خدائیان با بیان این که ظرفیت های علمی و اجرائی در مجموعه قضائی فارس همواره مورد اذعان مسئولان عالی قوه قضائیه است گفت: عملکرد قضایی فارس در مدیریت کلان و به خصوص در حوزه شوراها ، ابلاغات الکترونیک ،آموزش قضات و همچنین پیشگیری از وقوع جرم و آسیب ها همواره مورد ستایش قرار گرفته است.

او با اشاره به این که در حوزه معاونت حقوقی اقدامات قابل توجهی در حوزه ساماندهی امور مترجمین و برخورد با فعالیت مترجمین غیرمجاز انجام شده است گفت: بخش عمده ای از فعالیت مترجمین غیر مجاز مربوط به کلان شهرها بود که با اقدام به موقع و تدوین دستورالعمل های این حوزه ساماندهی گردید.

معاون حقوقی قوه قضائیه یادآور شد: فعالیت مترجمین غیر مجاز و تخلفات مترجمین رسمی مجازاتی معادل کلاهبرداری را در بردارد.

خدائیان همچنین از تمام مراحل جذب ۵۰۰ مترجم رسمی پس از طی شدن مراحل قانونی و گزینش، خبر داد و تصریح کرد: با آغاز فعالیت این تعداد از مترجمین بخشی از کمبود ها در این حوزه برطرف خواهد شد.

معاون حقوقی قوه قضائیه در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه بایگانی الکترونیک اشاره کرد و اظهار داشت : تاکنون از جمع ۱۵۹ میلیون پرونده قریب به ۱۳۶ میلیون پرونده پالایش شده است که از این میزان ۹۰ میلیون پرونده ثبت و به فایل های الکترونیکی تبدیل شده است.

او از اصلاح آئین نامه بایگانی الکترونیک خبرداد و افزود: در تعدادی از استان ها کار تبدیل کلیه ی پرونده ها به بایگانی الکترونیک تکمیل شده است و در برنامه جدید تصمیماتی در خصوص پرونده های شوراهای حل اختلاف و همچنین پرونده های موجود پس از اجرای سیستم CMS نیز در دستور کار قرار دارد.

خدائیان در خصوص تدوین لوایح و اصلاح قوانین نیز با اشاره به اینکه با بهره گیری از توان و ظرفیت علمی نخبگان جامعه حقوقی کشور اقدامات قابل توجهی انجام گردیده است گفت: تلاش کرده ایم تا تمام قوانین را بررسی و آسیب شناسی نمائیم و در این راستا همواره نظرات کارشناسی استان ها اخذ شده که استان فارس در حوزه ارائه مشاوره های کارشناسی در حوزه مطالعات حقوقی یکی از استان های پیشتاز بوده است و در زمره استان هایی قرار دارد که بهترین نظرات علمی را در راستای اصلاح قوانین ارائه داده است. 

این مقام قضایی کشور لایحه جامع اداری و استخدامی تهیه شده در معاونت حقوقی را زمینه ساز یک تحول بزرگ در قوه قضائیه دانست و اظهار امیدواری کرد: با تصویب نهایی این لایحه امورات اداری ، استخدامی بیش از گذشته ساماندهی و کمبودهای نیروی انسانی برطرف خواهد شد.

خدائیان با بیان این که لایحه جامع داوری ،لایحه اصلاح قانون اسلحه و مهمات ،لایحه فعالان غیر مجاز در بازار پول و سرمایه ، قانون مدنی ، پلیس اطفال و قانون و امور حسبی آماده در مراحل نهایی جهت ارائه به محضر ریاست معظم قوه قضائیه است ؛ از در دستور کار قرار گرفتن اصلاح قانون تعزیرات ، مجازات و امور کیفری خبر داد.

او همچنین به مراحل پایانی اقدامات کارگروه بررسی قانون تعزیرات اشاره کرد و اظهار امیدواری کردپیش نویس این قانون تا پایان نیمه اول امسال با اعمال نظر جامع کارشناسان تدوین و تقدیم ریاست معظم قوه قضائیه خواهد شد.

او مهمترین اقدام حوزه معاونت حقوقی قوه قضائیه در یک سال اخیر را تدوین احکام قانون دائمی برنامه ها و تدوین قوانینی همچون قضا زدایی و حذف عناوین مجرمانه براساس دورنمای سیاست های کلان قوه قضائیه ارزیابی کرد.

معاون حقوقی قوه قضائیه در جمع اعضای شورای قضایی استان فارس به تصویب و اختصاص ۲/۹ درصدی بودجه در قانون بودجه و همچنین پیش بینی جذب سالانه ۸۰۰ نفر قاضی و ۳۲۰۰ کارمند در برنامه ششم توسعه اشاره کرد.

خدائیان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، اجرای این راهبرد کلان را راه خروج کشور از مشکلات اقتصادی دانست و افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی تکالیفی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا و ارز به عهده دستگاه قضایی است و به همین منظور در قوه قضائیه تهیه دستورالعمل مربوطه در مرحله پایانی و ابلاغ می باشد که مطابق آن ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تشکیل و در استان ها نیز این ستاد با شرح وظایف نهادها و سازمان ها ابلاغ خواهد شد.

او هدف عمده این ستاد را افزایش امنیت سرمایه گذاری و پیشگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی و کارخانجات توصیف کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز