خبرگزاری کار ایران

در دیدار گروهی از اساتید و دانشجویان بوسنیایی عنوان شد:

ابراز امیدواری سفیر ایران نسبت به ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی با بوسنی

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۳۶۸

گروهی از اساتید و دانشجویان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی سارایوو با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، با محمود حیدری سفیر ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایلنا، در این دیدار محمود حیدری سفیر کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های ایران گفت: ایران کشوری بزرگ و صاحب تمدن است و میراث تاریخی و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده و همه شما را تشویق می‌کنم که سفری به ایران داشته باشید تا از نزدیک با فرهنگ، تاریخ، هنر و آداب و رسوم ایرانی آشنا شوید. 

او با تاکید بر اهمیت انقلاب اسلامی ایران افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بسیاری از جوامع و به ویژه ملت‌های اسلامی تحت تاثیر قرار گرفتند؛ چراکه انقلاب اسلامی ایران پیام استقلال، آزادی را به جهانیان صادر و تاکیدی بر پیروزی مقاومت در برابر ظالمان بود. 

سفیر ایران به روابط جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمان یوگسلاوی سابق با این کشور روابط دوستانه‌ای داشت و دو کشور در زمینه‌های مختلف همکاری‌های خوبی داشتند. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، در زمانی که در کسوت ریاست جمهوری بودند سفری به یوگسلاوی داشتند و در آن زمان اگرچه بوسنی و هرزگوین کشوری مستقل نبود، اما به جهت اهمیت، ایشان طی سفری از سارایوو نیز بازدید کردند و با استقبال مردمی چشمگیری نیز مواجه شدند.

حیدری با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم بوسنی در زمان جنگ و در خصوص روابط سیاسی بین دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و بوسنی همواره دو کشور دوست برای یکدیگر بوده‌اند و از سطح روابط خوبی نیز برخوردارند.

سفیر کشورمان در خصوص روابط فرهنگی دو کشور گفت: وجود اشتراکات فرهنگی یکی از زمینه‌هایی است که موجب نزدیکی هرچه بیشتر دو ملت شده است و به عنوان نمونه در زبان بوسنیایی کلمات نسبتاً فراوانی وجود دارد که یا مستقیماً از زبان فارسی گرفته شده است و یا ریشه آن کلمه متعلق به زبان فارسی است و شعرا، دانشمندان و مفاخر ایرانی نیز در بین مردم بوسنی و هرزگوین شناخته شده هستند و آثار آنان نیز بعضا به بوسنیایی ترجمه شده است.

حیدری سپس به روابط اقتصادی اشاره کرد و گفت که سطح روابط اقتصادی در حد مورد انتظار دو کشور نیست، ولی انتظار داریم با رفع تحریم‌های ظالمانه سطح مبالات دو کشور ارتقا یابد و تجار و بازرگانان دو کشور بتوانند به سهولت به تجارت مباردت ورزند.

در ادامه دانشجویان و اساتید دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی سارایوو سؤالات خود را در موضوعات مختلف مطرح و سفیر کشورمان به این سؤالات در حوزه روابط دوجانبه ایران و بوسنی پاسخ گفت.

حیدری در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در خصوص نظر ایران راجع به پیوستن بوسنی به اتحادیه اروپا تصریح کرد: رویکرد ما حمایت از حاکمیت ملی بوسنی و پرهیز از دخالت در امور داخلی این کشور است، اما به طور کلی از هر اقدامی که متضمن تامین منافع مردم بوسنی باشد حمایت می‌کنیم.

روابط علمی و دانشگاهی بین دو کشور و امکان اعطاء بورسیه تحصیلی از دیگر موارد طرح شده از سوی دانشجویان بود که سفیر کشورمان اقدامات بعمل آمده برای گسترش مناسبات در این عرصه را تشریح کرد.

شایان ذکر است در ادامه برنامه آشنایی با ایران، دانشجویان از محل نمایشگاه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو بازدید کردند و علی اصغر عامری رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص روابط فرهنگی دو کشور توضیحاتی را ارائه کرد. همچنین فیلمی در خصوص جاذبه‌های گردشگری ایران برای دانشجویان و اساتید حاضر در این برنامه به نمایش گذاشته شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز