خبرگزاری کار ایران

میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا:

ثبت‌نام دستی برای سایت کارانه غیرقانونی است/ ستادهای روحانی با رعایت قانون به فعالیت خود ادامه می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۵۵۵

معاون حقوقی ستاد انتخاباتی حسن روحانی تاکید کرد: امیدواریم دستگاه قضایی براساس قانون تا پیش از پایان زمان انتخابات ریاست جمهوری نسبت به برخی موارد ورود کند. با این حال، هنوز دستگاه قضایی نسبت به پرونده رسیدگی نکرده و البته ما پیگیر ماجرا هستیم.

سیدمحمود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به لزوم رعایت قانون از سوی همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون انتخابات ضمانت‌هایی را برای ایجاد فضای سالم، رقابتی و قانونمند پیش‌بینی کرده است که اگر این قوانین رعایت شوند، آنگاه مشارکت مردم افزایش یافته و اثرگذاری رای مردم – که به تعبیر امام خمینی میزان است و رهبری آن را حق‌الناس نامیده‌اند – ظهور و بروز می‌یابد.

ائمه جمعه در انتخابات باید بی‌طرفی را رعایت کنند

او با یادآوری برخی محدودیت‌های قانونی برای دستگاه‌های حاکمیتی درخصوص مساله انتخابات اظهار داشت: دستگاه‌هایی که به نحوی در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و مذهبی کشور حضور دارند، رابطه و نسبت‌شان با قانون مشخص شده است. به طور مثال ائمه جمعه سراسر کشور می‌توانند مردم را به مشارکت و حضور در انتخابات دعوت کنند ولی نباید از تریبون نماز جمعه یا عنوان امام جمعه، له یا علیه نامزدی موضع‌گیری کنند و باید در آن جایگاه، بی‌طرفی را رعایت کنند.

نیروهای مسلح مشمول عدم ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی و انتخاباتی هستند

معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات با بیان اینکه ناظران و مجریان انتخابات و همچنین نیروهای مسلح نیز مشمول عدم ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی و انتخاباتی می‌شوند، تصریح کرد: رسانه‌هایی که از بودجه‌های عمومی و دولتی استفاده می‌کنند، مشخصا باید در انتخابات بی‌طرف باشند. اگر این رسانه‌ها امکاناتی دارند، باید آن را به شکل مساوی و عادلانه در اختیار همه نامزدها قرار دهند.

بداخلاقی‌ها وسعت‌یافته است

میرلوحی درخصوص شکایت ستاد حسن روحانی و نهاد ریاست جمهوری از نماینده مشهد در مجلس نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه بداخلاقی‌ها وسعت‌یافته است و برخی از افراد نسبت‌ها و اتهاماتی را مطرح می‌کنند که دروغ و تهمت است. ستاد انتخاباتی حسن روحانی نسبت به این مساله واکنش نشان داده است. به دلیل اینکه آن اتهامات رئیس جمهور مستقر را مورد هدف قرار داده است، معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز به این مسئله واکنش نشان داده است.

قوه قضاییه پرونده شکایت از کریمی قدوسی رسیدگی نکرده است 

او ادامه داد: ما امیدواریم دستگاه قضایی براساس قانون تا پیش از پایان زمان انتخابات ریاست جمهوری نسبت به این مساله ورود کند. با این حال، هنوز دستگاه قضایی نسبت به پرونده رسیدگی نکرده و البته ما پیگیر ماجرا هستیم.

سایت کارانه شائبه خرید و فروش رای داشت

معاون حقوقی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود پس از بسته شدن سایت کارانه، مسئولان ستاد قالیباف همچنان مشغول به ثبت نام افراد به صورت دستی هستند. آیا ستاد انتخاباتی روحانی پیگیر این ماجرا خواهد شد، ابراز داشت: به دوستان استان‌ها هم گفته‌ایم اگر این اقدام انجام شود، به ما گزارش بدهند. درخصوص سایت کارانه، ما معتقدیم که دو بند یک و سه ماده ۳۳ انتخابات نقض شده و شائبه خرید و فروش رای وجود دارد.

ثبت‌نام دستی برای سایت کارانه عملی غیرقانونی است

میرلوحی افزود: اگر ستاد قالیباف افراد را به صورت دستی ثبت نام می‌کند، این خود یک اقدام عمل متخلفانه محسوب می‌شود زیرا این کار، اصرار و پافشاری بر یک عمل غیرقانونی است.

سایت کارانه فریب مردم به مسئله‌ای نشدنی است

او با اشاره به اظهارات چند روز گذشته علی مطهری بیان کرد: آقای مطهری هم نسبت به این مساله همانند اکثریت حقوقدانان معتقدند که در این اقدام، شائبه خرید و فروش آرا وجود دارد. همچنین این کار یک نوع فریب مردم به مساله‌ای نشدنی نیز محسوب می‌شود. برنامه ششم توسعه و قانون بودجه با این نوع اقدامات و شعارها مخالفت کرده است.

ستاد انتخابات نسبت به سایت کارانه ورودی جدی‌تری داشته باشد

میرلوحی با بیان اینکه ما انتظار داریم ستاد انتخابات و وزارت کشور نسبت به این مساله ورود جدی‌تری داشته باشد، یادآور شد: ما امیدواریم که برای افکارعمومی و مقامات قضایی این موضوع اثبات شود که برخی از کاندیداها برای جمع‌آوری رای هرگونه استانداردی را زیرپا می‌گذارند و قانون را رعایت نمی‌کنند.

انتظار داریم قوه قضاییه بی‌طرفی خود را به اثبات برساند

او درخصوص بسته شدن برخی از ستادهای انتخاباتی حسن روحانی در برخی از شهرها هم عنوان کرد: دو اتفاق در طول هفته‌های گذشته رخ داده است که موجب شده تا ما از قوه قضاییه هم به خاطر شان و جایگاه قانونی به عنوان یک نهاد مستقل و هم به عنوان ضامن اجرای قانون و عدالت، بخواهیم بی‌طرفی خود را به اثبات رساند.

معاون حقوقی ستاد انتخاباتی حسن روحانی افزود: یک مورد، درخصوص ماجرای لواسان است که شاهد بودیم عده‌ای به گونه‌ای سخن می‌گویند که فضا برای دروغ یک رسانه مهیا شده و برخی از رسانه‌ها بسترسازی و فضاسازی می‌کنند.

بسته شدن ستادها به خاطر عکس خاتمی مقابله با احساسات جوانان است

میرلوحی مساله دوم را پلمپ شدن برخی از ستادهای حسن روحانی در شهرستان‌های مختلف برشمرد و گفت: برخی از ستادهای اصلاح‌طلبان به دلیل عکس آقای خاتمی پلمپ شده‌اند. در ابتدا گفته می‌شد که این حکم را شورای عالی امنیت ملی صادر کرده است ولی هم رئیس جمهور و هم دبیرخانه این شورا، گفتند که دستوری درخصوص ممنوع‌التصویری آقای خاتمی وجود ندارد و سپس هم مشخص شد که حکم قضایی هم در این باره وجود ندارد و همین مسئله دستمایه بخشنامه‌ای شده است و با احساسات جوانان مقابله می‌شود.

ستادهای روحانی در کمال آرامش و با رعایت قانون فعالیت کنند

او با بیان اینکه ما درخواست داریم از ادامه چنین روندی جلوگیری شود، اظهار داشت: ما از تمامی ستادهای آقای روحانی در سراسر کشور خواسته‌ایم که در کمال آرامش و متانت و با رعایت مر قانون به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. با این حال، ما این انتظار را داریم که به این جمع‌بندی رسیده باشند که این گونه برخوردها با افرادی مانند آقای خاتمی درست نیست. آقای خاتمی در دل جوانان است و علاقه به ایشان با این اقدامات از بین نمی‌رود.

معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات تاکید کرد: خاتمی کسی است که نمی‌توان نقشش را در مشارکت در انتخابات، احترام به صندوق‌های رای، رعایت قانون و دموکراسی انکار کرد. او جوانان را به مشارکت در انتخابات، اخلاق‌‌گرایی، گفت‌وگو و مدارا دعوت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز