خبرگزاری کار ایران

کانادا با درخواست ایران برای استقرار مراکز اخذ رای مخالفت کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۸۶۹

دولت کانادا با درخواست ایران برای برپایی مراکز رأی‌گیری در خاک این کشور برای شرکت ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه گلوب اند میل چاپ کانادا، دولت فدرال کانادا با درخواست ایران که خواستار برپایی مراکز اخذ رأی در خاک این کشور برای تسهیل شرکت ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، مخالفت کرد.

روز دوشنبه گذشته نیز وزرای خارجه دو کشور در تماس تلفنی با یکدیگر در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به درخواست‌های مکرر ایرانیان مقیم کانادا برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ضرورت پذیرش خواسته آنها اعلام کرد ایرانیان مقیم خارج همانند مردم داخل کشور به شدت علاقمند هستند با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، در تعیین آینده کشورشان مشارکت داشته باشند.

«کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا نیز با اشاره به حضور  مثبت جامعه فرهیخته ایرانی در کانادا، اظهار کرد: دولت کانادا به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور برای ایرانیان مقیم واقف است؛ اما در شرایط فعلی و نبود روابط سیاسی و عدم فعالیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کانادا و مقررات داخلی درباره برگزاری انتخابات شهروندان دیگر کشورها لازم است چند مورد فنی بررسی و برطرف شود.

همچنین روز گذشته نیز اخباری مبنی بر سفر یک هیات پارلمانی کانادایی در هفته آینده به ایران منتشر شده بود که این اخبار حاکی از این است که تلاش‌ها برای از سرگیری روابط آغاز شده است.

با این حال دولت فدرال کانادا اعلام کرد درخواست ایران برای برپایی حوزه‌های رأی‌گیری در این کشور برای حضور ایرانیان در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرده است.

نمایندگی سازمان ملل در ماه‌های گذشته ضمن ارسال یک درخواست رسمی به دولت کانادا از سران این کشور خواسته بود که به‌رغم عدم وجود روابط دیپلماتیک، با استقرار مراکز رأی‌گیری برای رفاه حال ایرانیان مقیم کانادا در این کشور موافقت کند.

یک مقام دولتی نیز اعلام کرده بود از آن‌ جایی که کشورهای خارجی صندوق‌های اخذ رأی را در اماکن دیپلماتیک خود قرار می‌دهند، اما با توجه به این‌که سفارت ایران در اتاوا از سال ۲۰۱۲ تعطیل شده است، این امر برای ایران امکان‌پذیر نخواهد بود. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز