خبرگزاری کار ایران

میرسلیم در گفت‌وگو با رادیو معارف:

ازدواج نباید معطل شغل شود/همه رشته‌های دانشگاهی حتی پزشکی و مهندسی باید اسلامی باشد/فرهنگ اساس است و بقیه امور اثاث

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۲۱۳

مصطفی میرسلیم عصر امروز (چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه) در برنامه رادیو معارف به صورت زنده با شنوندگان این برنامه گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی آقامیرسلیم با اشاره به اهمیت فرهنگ در برنامه و سند چشم‌انداز گفت: ما اگر می‌خواهیم در منطقه به جایگاه خوبی برسیم باید به فرهنگ توجه کنیم و این فرهنگ است که می‌تواند باعث شود تا ما در منطقه رتبه اول راداشته باشیم.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات خوبی در حوزه فرهنگ داشته و تلاش کرده در فرهنگ ارتقا ایجاد کند اما متاسفانه در دوازده سال گذشته به این مصوبات آنگونه که باید توجه نشد حتی در برخی از موارد برخلاف مصوبات شورا عمل شده و امیدواریم در هشت سال آینده که دولت مستقر می‌شود بتوان آن را جبران کرد.

میرسلیم با اشاره به اینکه ما ملتی مسلمان و شیعه هستیم، گفت: به صورت کلی باید تمام این ویژگی‌های نجات‌بخش اسلام را بشناسیم و آن را در برنامه‌های خود تدوین کنیم همچنین ویژگی‌های اسلام را به‌صورت شایسته معرفی کنیم زیرا آنچه که اسلام را نجات می‌دهد، اسلام است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی نیز با محوریت اسلام پیروز شد و ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی که مردم ما همواره آن را پیگیری می‌کنند از ویژگی‌های اسلام است و حضور مردم و حرکت انقلابی و اسلامی آنها بود که باعث پیروزی شد.

میرسلیم درباره اقدامات عالی شورای فرهنگی گفت: این شورا کارهای خوبی انجام داده اما باید در آینده به سمت مسایل عمده و کلی گرایش پیدا کند زیرا ما در آینده در بعد فرهنگی با خطرات زیادی روبرو می‌شویم. تضعیف خانواده، هنجارشکنی، هویت‌زدایی ازجمله مسایلی است که می‌توان آنها را از طریق فرهنگ حل کرد و دولت باید با اهتمام ورزیدن به مصوبات شورا جلوی این خطرات بایستد.

این نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فضای مجازی گفت: فضای مجازی فرصت بسیار خوبی است که به لحاظ فنی دستاوردهای خوبی برای ما داشته است اما باید فضای مجازی آسیب‌شناسی شود زیرا امروز بسیاری از مسایل وارونه در این فضا مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: فضای مجازی قابلیت بسیار خوبی دارد و ما ناگزیر از استفاده از آن برای رشد آگاهی‌های اجتماعی هستیم. این فضا همچنین می‌تواند به رونق کسب و کار کمک کند و همچنین از فضای مجازی می‌توان برای نظارت عمومی استفاده کرد.

میرسلیم با اشاره به اینکه از دوران وزارت ارشاد خود گفته است که فرهنگ اساس است و بقیه امور اثاث، افزود: یک اقتصاد موفق که براساس آمارهای ما شکل گرفته باشد باید اتکای خود را به فرهنگ بدهد زیرا فرهنگ مال مردم است و تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند در بخش فرهنگ فقط هدایتگر باشد و حمایت کند و به دنبال حمایت؛ نظارت و مراقبت کند تا فرهنگ آفت نشود زیرا دشمنان با برنامه‌های فرهنگی قصد دارند در جامعه ما نفوذ کنند.

میرسلیم؛ نقش حوزه‌های علمیه را در گسترش فرهنگ اسلامی مهم دانست و گفت: اینکه حوزه‌ها استقلال دارند بسیار ارزشمند است اما کسانی که در حوزه هستند نباید فراموش کنند امروز هشتاد درصد از مردم در شهرها زندگی می‌کنند و حوزه علمیه نیز باید خودش را برای مسایل روز شهری و صنعتی آماده کند.

میرسلیم نقش دانشگاه‌ها را در توسعه فرهنگی و آموزشی بسیار مهم و دانست و گفت: دانشگاه‌های ما قبل از انقلاب با بینش غربی تاسیس شدند و بینش اسلامی نداشتند اما بعد از انقلاب تلاش شد دانشگاه‌ها به سمت اسلامی شدن حرکت کنند. ما نمی‌توانیم در بخش دانشگاه‌ها از الگوهای غربی استفاده کنیم و باید بر اصول اسلامی خودمان تاکید کنیم.

وی ادامه داد: از نظر ما همه دروس در دانشگاه‌ها و در همه رشته‌ها باید اسلامی باشد و حتی رشته‌های پزشکی نیز می‌توانند اسلامی باشند و در مهندسی نیز می‌توانیم اسلامی عمل کنیم.

میرسلیم با انتقاد از مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها گفت: مساله مدرک‌گرایی نباید اصالت پیدا کند بلکه اصالت در کسب علم و کاربردی کردن علم است. به همین دلیل باید در بحث مدرک دادن در دانشگاه‌ها تجدیدنظر کنیم و به سمت کاربردی کردن علوم حرکت کنیم.

وی بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و افزود: وحدت حوزه و دانشگاه باید بیشتر شود و ما در این زمینه نیازمند الگو و اسوه هستیم اما خوشبتانه الگوهای خوبی در انقلاب اسلامی و جامعه خود داریم و افرادی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح الگو بودند و باید از روش آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید همه ما دائم در حال تحصیل باشیم زیرا براساس اصول اسلام ما چیزی به عنوان فارغ‌التحصیل نداریم و دائم باید تحصیل کنیم.

میرسلیم با اشاره به سند 2030 آموزشی یونسکو گفت: سند آموزشی که در کشور تدوین شده و دولت باید آن را اجرا کند؛ سند خوبی است اما متاسفانه دولت یازدهم در قبال سند انحرافی و فاسد 2030 یونسکو سرتعظیم فرود آورد.  ما نمی‌توانیم برای اهداف و برنامه‌های خود به این سند تکیه کنیم.

وی ادامه داد: نگاهی که در یونسکو حاکم است نگاهی است که در غرب حاکم است و آن مطلق کردن انسان و انسان‌گرایی است. طبیعی است که اجرای سندی که با این نگاه تدوین شده برای ما خطرات و تهدیدات بسیاری دارد و لذا دولت خودش را نباید مصمم به اجرای سند 2030 بداند.

میرسلیم بر اهمیت خانواده از نگاه اسلام و فرهنگ ایرانی تاکید کرد و افزود: متاسفانه خانواده بعد از انقلاب صنعتی در غرب کاملا از بین رفته است و افراد تنها زیر یک سقف جمع می‌شوند و بعد جدا می‌شوند. درحالیکه برای ما خانواده یک امر اساسی است و باید کاملا دقت کنیم که ارزش‌های خانواده فراموش نشود.

وی، کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق را بسیار نگران‌کننده دانست و افزود: باید ازدواج جوانان تسهیل شود و نباید شرط ازدواج جوانان؛ داشتن کار و اشتغال باشد. امروز سن ازدواج از 18 سال و 20 سال به 30 سال رسیده است و این مساله نشان می‌دهد که ازدواج معطل کسب و کار شده است و چنین امری مفاسد اجتماعی و امنیتی بسیاری به دنبال دارد.

میرسیلم با اشاره به بحث تفاوت نسلی گفت: پایین آوردن آمار ازدواج و افزایش سن ازدواج باعث شده مناسبات بین نسلی تضعیف شود. دولت باید با تاسیس نهادهای مشاوره به جوانان در راه ازدواج مشورت بدهد.

میرسلیم با اشاره به اینکه باید از جوانان حمایت کرد، گفت: امر ازدواج بسیار مهم است اما نباید زوج‌های جوان را بعد از ازدواج رها کنیم بلکه باید از آنها در بحث‌های اقتصادی و فرهنگی حمایت کنیم. ما باید از همه امکانات خود برای ازدواج و افزایش خانواده‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز