خبرگزاری کار ایران

رییسی در شبکه خبر:

تحریم‌ها فرصتی برای توانمندسازی اقتصاد است/ اولویت سیاست خارجی ما همسایگان و آمریکای لاتین است

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۲۳۸

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید به تحریم‌ها به عنوان یک فرصت برای توانمندسازی اقتصادی نگاه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در برنامه شبکه خبر در پاسخ به این پرسش که افراد کابینه شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: کابینه ما کار و کرامت است که دو مشخصه دارد؛ نخست باید اهل کار و انقلابی و سپس اهل کار آفرینی باشند. به این معنا که باید برای مردم عزیز ما هم کار کند و هم کار آفرینی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای کابینه باید جامعه و مردم در اولویت باشد. مسئله مهم این است که نگاه به خانواده،جامعه، دختران، پسران، مردان و زنان، نگاه کرامت باشد.

او اظهار کرد: ماشاخص‌هایی برای کار و فعالیت داریم که افراد بر این اساس برای حضور در کابینه انتخاب می‌شوند.

تولیت آستان قدس رضوی اعلام کرد: ممکن است شخص سیاسی باشد اما شاخص‌های مدنظر ما نداشته باشد پس در کابینه ما جایی ندارد، اما کسی هست که در جریان های سیاسی نیست ولی دغدغه مردم را دارد. این شخص جایش در کابینه ما است.

او با بیان اینکه کسی که دردش درد مردم است گره از کار آنان بازخواهد کرد، افزود: کسی در کابینه دولت کار و کرامت قرار خواهد گرفت از که مردم، با مردم و در مردم باشد.

رییسی در پاسخ به این پرسش که جوانان در کابینه او چه جایگاهی دارند و چه نقشی در دولت او خواهند داشت، اظهار کرد: من توفیق داشتم بعداز پیروزی انقلاب در بیست سالگی پست مدیریت اجرایی داشته باشم. امام جوانان را دوست داشت و به آنها اعتقاد کرد. بنا داریم از جوانان در کابینه و اداره کشور استفاده کنیم. ما قطعا با جوانان ارتباط خواهیم گرفت و در آستان قدس نیز از روز اول با جوانان ارتباط داشتم .

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یک سامانه ارتباطی با جوانان خواهیم داشت. در آستان قدس بانک ایده‌ها ایجاد کردیم و از نظریات آنها استفاده کرده ایم. علاوه بر این از دیدگاه صاحب نظران و دغدغه مندان نیز استفاده خواهیم کرد.

رییسی در پاسخ به این پرسش که آیا از اعضای خانواده‌اش در کابینه استفاده خواهد کرد، گفت:‌ اعضای خانواده من اکثرا تحصیلات عالی دارند و می‌توانند کمک باشند اما شیوه من در این سی و چند سال این بوده که با وجود اینکه تحصیل کرده و فعال اجتماعی هستند، بنا ندارم از آنها استفاده کنم. این طوری هم من راحت هستم که می توانم به امور اجرایی بپردازم و هم آنها راحت خواهند بود.

او درباره چگونگی تعامل بین قوا و دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: رییس‌جمهور بنا بر قانون اساسی دومین  مقام اجرایی کشور بعداز رهبری است و مسئولیت دارد بین قوا وفاق بر قرار کند. من به استقلال قوا معتقدم اما معنی استقلال قوا این نیست که دستگاه‌ها باهم همگرایی نداشته باشند. ما باید یک ارتقاء کمی و کیفی بین قوا داشته  باشیم

دادستان سابق کل کشور افزود: اگر نارسایی و عدم وفاقی بین قوا وجود داشته باشد، رییس‌جمهور باید ایفای نقش کند تا هر روز مردم شاهد دعوا نباشند. جلسات و اختلافات باید در  اتاق در بسته حل و فصل شود و رییس جمهور نقش ممتازی از این جهت دارد.

او بر لزوم تعامل قوا با یکدیگر تاکید کرد و گفت: من معتقدم اختلاف با قوای دیگر باید در شورای های دیگر مانند شورای امنیت ملی و یا سایر شوراها حل شود. بسیاری از اختلافات واقعا مردم را نگران می‌کند. دعواهای سیاسی چرخ اقتصاد کشور را از چرخش می‌اندازد. اگر مسئولان مسائل را حل کنند، قطعا بیکاری و فقر رفع خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چقدر از روحیه انقلابی برخودار هستید؟ و چه برنامه‌هایی برای ترویج این نگاه دارید؟ گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند انقلابی‌گری با عقلانیت و تدبیر در تضاد است در حالی که ما انقلابی‌گری را عین عقلانیت و تدبیر می‌دانیم.

رئیسی ادامه داد: انقلابی‌گری با توجه به نگاه به آینده و منافع بلندمدت کشور رقم می‌خورد. هم خودم و هم اعضای کابینه و کسانی که عرصه مدیریتی را در دست خواهند گرفت، معتقدیم بدون مدیریت جهادی و انقلابی امکان گره‌گشایی از مشکلات مردم ممکن نیست.

او با تاکید بر اینکه تنها مدیریت جهادی و انقلابی گره‌گشا است، اظهار داشت: این نوع مدیریت، مدیریتی است که هم کار می‌کند و هم کار ایجاد می‌کند. در حوزه‌هایی مانند نانوتکنولوژی، ماهواره، صنعت موشکی، هشت سال دفاع مقدس، علم و فناوری و هر کجا که خلاقیت ایجاد شده است، در آن استان یا بخش‌ها مدیریت جهادی حاکم بوده است.

معاون اول سابق قوه‌قضاییه افزود: هر کجا هم که درجا زدیم، نوع مدیریتش مبتنی بر مدیریت غیرپویا، امکانات نیست، بودجه نیست، نمی‌شود و.. است که این مسئله نباید در قاموس ما باشد.

رییسی با بیان اینکه مدیریت انقلابی ترجمان «ما می‌توانیم» است، تصریح کرد: ما می‌توانیم فقر و بیکاری را از خانواده‌های ایرانیان بزداییم. ما می‌توانیم با ثروث کشور مردم را از دغدغه مسائل معیشتی خارج کنیم. اینها آرمان و شعار نیست بلکه برای آن، برنامه داریم.

او در پاسخ به این سوال که موفقیت یک رییس جمهور به چه چیز وابسته است؟ به میزان اختیارت یا توانمندی اجرایی یا میزان پایبندی به آرمان‌های انقلاب و خواست‌های رهبری؟ خاطرنشان کرد: اصولا باید به اختیارت توجه داشت. هر کس می‌خواهد رییس جمهور شود باید به اختیاراتش توجه داشته باشد. حتما همکاری مردم برای حل مشکلات و برون‌رفت از آنها موثر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش نقش‌آفرینی درحوزه‌های فرهنگ، هنر، بازار و... نیازمند حضور مردم هستیم، ابراز داشت: حضور مردم قطعا اثربخش است. آنجایی که فردی به عنوان رئیس‌جمهور می‌تواند در نقش محوری خود موفقیت ایجاد کند که ضمن اختیارت و قانون، از خلاقیت و پیش بردن به سمت اهداف عالی توسط مردم بهره جوید و این مسئله‌ای است که هم در برنامه ششم و هم در سند چشم‌انداز و هم توجه به آرمان‌هایی که رهبری و امام بر آن تاکید دارند، وجود دارد.

رییسی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه امکان کار کردن با منتقدان را دارید؟‌ آیا به منتقدان‌تان سمتی مانند مشاوره خواهید داد؟ بیان کرد: باید به انتقاد به عنوان غنیمت نگریسته شود و نه مزاحم. من سال‌ها در دستگاه‌های نظارتی بودم. شعار من در زمانی که ریاست سازمان بازرسی کل کشور را به مدت ۱۰ سال برعهده داشتم، این بود که ناظر مچ‌گیر نیست بلکه باید به بازرس و ناظر به عنوان غنیمت نگریست که مشکلات را می‌بیند و بیان می‌کند.

او با بیان اینکه رسانه‌ها و فرهیختگان حوزه و دانشگاه حتما انتقادات‌شان برای پیشرفت است، یادآور شد: اگر دولتی با نماینده مجلس یا روزنامه‌ای به خاطر انتقاد، برخورد کرد و آنها را مورد تعقیب قرار داد و فضا را مسدود کرد، شاهد فضای فساد خواهیم بود و فساد در کشور رشد خواهد کرد. من معتقدم یک راه مبارزه با فساد، نقدپذیری است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که رهبر انقلاب در عید مبعث از نامزدهای ریاست جمهوری خواستد که نگاه به بیرون نداشته باشند. آیا این قول را از این دوربین به مردم می‌دهید؟ عنوان کرد: ما قبل از آنکه به مردم این قول را بدهیم، این تعهد را با خدا داریم. دو نگاه در کشور وجود دارد. آنچه در این چهار سال تمام فرصت‌های کشور را معطل گذاشت، نگاه به بیرون برای حل مشکلات است.

رئیسی اضافه کرد: هیچ‌گاه یک رئیس جمهور یا کشور بدون در نظر گرفتن منافعش برای ماه گره‌گشایی نمی‌کند. نگاه ما برای گره‌گشایی از مشکلات کشور توجه به دستان ملت و جوانان ملت است. معتقد هستیم که جوانان و ثروت‌های کنونی کشور گره‌گشای مشکلات کشور هستند. کشورهای خارجی هیچ گاه گره از کار هیچ ملتی باز نکرده‌اند.

او با بیان اینکه ما تعامل با همه مبتنی بر عزت و اقتدار را معتقد هستیم، گفت: برای گره‌کشایی نگاه‌مان به درون و دستان خودمان است. اساس اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر نیز همین مسئله است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اولویت نخست سیاست خارجی ما چیست؟ همسایگان، آمریکای لاتین، آسیا، اروپا و...؟ اظهار داشت: اولویت نخست ما همسایگان هستند. ما می‌توانیم با همسایگان خودمان مناسبات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خوبی برقرار کنیم. ما می‌توانیم بازارمان را در کشورهای همسایه فراهم کنیم.

رییسی با بیان اینکه پس از همسایگان، اولویت‌ ما امریکای لاتین، آسیای شرقی و اروپای شرقی است، تصریح کرد: در سیاست خارجی رابطه با چند کشور مدنظر نیست. ممکن است آن کشورها خود را همه جهان تلقی کنند یا ما آنها را همه جهان معرفی کنیم. ما با همه کشورها تعامل عزتمندانه خواهیم داشت و ارتباطات را تقویت خواهیم کرد.

او با طرح این ادعا که روابط ایران در سال‌های با همسایگان از قوت لازم برخودار نبوده است، خاطرنشان کرد: نگاه ما به وزارت خارجه، به عنوان وزارت روابط خارجی است. سیاست ما باید در اقتصاد نقش‌‌آفرینی کند. وزارت خارجه دارای فعالان بسیار خوبی هم است، باید در این عرصه نقش‌آفرینی کند و حتما آنها می‌توانند در اقتصاد کشور موثر باشند. مسئله اقتصاد باید برای روابط خارجی ما مهم و موثر باشد و دغدغه سفیران ما باید تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به سوالی درخصوص نظرات در رابطه با تقویت محور مقاومت ابراز داشت: لازم است ابتدا یاد شهدای مدافع حرم را گرامی بدارم. کار آنها این بود که بجای سنگر زدن در خیابان‌های تهران، فرسنگ‌ها دورتر از این سنگرها پاسداری می‌کنند. در رابطه با مسئله مقاومت باید بگویم که مقاومت هم خواست رهبری و امام ماست و هم خواست ملت است و ما باید به آن توجه کنیم به خصوص آنکه در قانون اساسی نیز بر این مسئله تاکید شده است.

رییسی افزود: حتما این نگاه که مظلومان عالم مورد حمایت ایران هستند، باید وجود داشته باشد و طرف مقابل متوجه شود که ظالمان مورد نفرت ما هستند.

او در پاسخ به این سوال که اگر امریکا تحریم جدیدی را اعمال کند، چه اقدام عملی را انجام می‌دهید؟ بیان کرد: باید به تحریم‌ها به عنوان یک فرصت برای توانمندسازی اقتصادی نگاه کرد. بجای کوتاه آمدن در برابر تحریم لازم است خود را مقاوم بسازیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در زمینه‌هایی که مورد تهدید و فشار هستیم، عرصه‌های قوت و اقتدار ما هستند، مدعی شد: در انتخابات گذشته ریاست جمهوری برخی از نامزدها اعلام کردند و امریکا و غربی‌ها این پیام را گرفتند که از نظر اقتصادی تحریم‌ها بر ما اثر داشته و خزانه خالی است. اگر پیامی که آنها دریافت می‌کنند این باشد که تحریم‌ها و تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل می‌شوند،‌ قطعا آنها مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند. عزت و غرور ما در مقاوم شدن است و نه وادادگی.

رییسی اضافه کرد: باید بدانیم که با یک گام و دو گام عقب‌نشینی طرف مقابل راضی نمی‌شود.

او در پاسخ به این سوال که نظرتان درخصوص امریکا شیطان بزرگ است و امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، چیست؟ یادآور شد: این روحیه را امام در ملت ایجاد کرد که قدرت در ملت ایران وجود دارد و هم تهدیدها توخالی هستند. سیدنصرالله هم بارها در مقابل تهدیدات رژیم صیهونیستی اعلام کرده است که این تشکیلات خانه عنکبوت است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اگر به خدا متصل باشیم و بر داشته‌های ملت متکی شویم، آنها هیچ ضربه‌ای را نمی‌توانند بر ما وارد کنند، عنوان کرد: آنها زمانی موفق می‌شوند که ما احساس ضعف کنیم. اگر ما اظهار کاستی نکنیم و کاستی‌ها را برطرف کنیم، آنها نمی‌توانند کاری کنند.

رییسی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: قرار بود برجام بسیاری از تحریم‌ها را بردارد و اصلا قول و قرار رییس جمهور این بود که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود و نه تعلیق اما مشاهده کردیم که طرف مقابل نقض عهد کرد. در برابر این نقض عهد باید عزت داشت و لازمه آن تقویت بنیه داخلی و اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز