خبرگزاری کار ایران

بهرام قاسمی:

رویکرد جدید حماس تاکتیکی است/دیوار ترکیه قرار نیست در نقطه صفر مرزی احداث شود/ خبرهای خوش از آزادی زندانیان ایرانی در ترکمنستان

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۷۷۰

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ برنامه ترکیه برای احداث دیوار در نقطه صفر مرزی نبوده بلکه در دل خاک این کشور است. ما از هر اقدامی که مرزهای دو کشور را امن‌تر کند و به سمت ثبات ببرد استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری پیش از ظهر امروز ضمن ابراز تاسف از زلزله خراسان شمالی در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با ریاض در حالی که مقامات ایران بارها طرف عربستانی را متهم به دروغگویی کرده‌اند، گفت : پاسخ ما به بد اخلاقی‌ها و برخی سخنان ناروای دولتمردان سعودی این هست که ما خواهان تنش نیستیم و افزایش تنش را نمی‌خواهیم.

ایران خواهان تنش با عربستان نیست و برای گفت‌وگو آماده است

او تاکید کرد ما آمادگی گفت‌وگو با این کشور را داریم. امیدواریم آنها متوجه اشتباهات خود شوند و فضا را برای جبران خطاهای گذشته و برای گفت وگو و تفاهم آماده کنند؛ ولی تفاهم به معنی تایید همه رفتار و گفتار دولت‌ها چه در سطح منطقه به ویژه در بحث یمن و چه در سطوح دیگر نیست.

دیوار ترکیه قرار نیست در نقطه صفر مرزی احداث شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه احداث دیوار توسط ترکیه در مرز دو کشور و ارزیابی ایران از این موضوع گفت:‌ مقامات ترک ما را در جریان ایده‌ای که در این خصوص دارند قرار دادند. این دیوار در نقطه صفر مرزی نیست و در دل خاک ترکیه است. ما از هر اقدامی که مرزهای دو کشور را امن‌تر کند و به سمت ثبات ببرد استقبال می‌کنیم و امیدواریم در نهایت در یک چارچوب هماهنگ در این خصوص بیشتر صحبت شود؛ ولی به هر حال ثبات مرزها هم برای ما و هم ترک‌ها مهم است و باید دو کشور تلاش‌های لازم را برای این هدف داشته باشند.

آمریکا از جایگاه ایران باخبر است و نیاز به توصیه ندارد

او در مورد رویکرد آمریکا درباره بحث برجام و احتمال تمدید توقف اجرای تحریم‌های هسته‌ای توسط ترامپ در دور روز آینده و رویکرد جدید کنگره درباره ایجاد تحریم‌ها و رویکرد ایران در قبال این مساله گفت: در مورد دو روز آینده از الان حرفی نمی‌زنم و بعد از دو روز خواهم گفت چه اتفاقی خواهد افتاد.

قاسمی در خصوص توصیه ایران به آمریکا در این خصوص ادامه داد: آمریکایی‌ها نیاز به توصیه ندارند و خودشان باید بدانند که ایران در برجام چه جایگاهی دارد و چگونه برخورد کرده است. این توافق چند جانبه است و تصور می‌کنم رفتار و سیاست آمریکا باید معقول و واقع بینانه باشد.

لغو تحریم‌های حقوق بشری با توجه به جایگاه ایران و ماهیت دیپلماسی امری شدنی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات روحانی از ایده جدید برداشته شدن تحریم‌های غیر هسته‌ای و چشم انداز مذاکرات حقوق بشری با اتحادیه اروپا گفت: این موضوع ادامه مباحث قبلی است و ایده جدید و کار دشواری است. آقای روحانی هم گفتند در این جهت تلاش می‌کنم. این نوع تحریم‌ها ریشه در مسایل خاص، مشخصی داشته و دارای پیچیدگی‌های خاصی است . با توجه به جایگاه ایران و مواضع آن در منطقه و جهان هیچ کاری در دیپلماسی ناشدنی نیست و می‌شود با حسن نیت و از طریق کانال‌های دیپلماسی همان طور که در سال‌های گذشته اقدام کردیم این کار پیش ببریم.

او در مورد کار با آمریکا در این خصوص گفت: بخشی به آمریکا بر می‌گردد بخشی به ساز و کار کشور ها. ولی این نیاز به راهکار جدید دارد و اینکه باید دید از کجا باید شروع کرد. قضاوت در باره آن زود است. این بحث و ایده جدیدی است و باید روی آن کار شود و شاید بعدها بشود در این مورد سخن گفت.

اعتصاب زندانیان فلسطینی ادامه مقاومت است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا در مورد نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی در زندان ها و اعتصاب زندانیان فلسطینی در ماه های گذشته و بی توجهی مجامع بین المللی به این وضعیت در خصوص موضع ایران‌ گفت: مواضع جمهوری اسلامی در مورد نقض حقوق بشر در زندان‌های فلسطینی روشن است و نشانگر خوی ددمنشانه رژیم صهیونیستی است. این اعتصاب هم سنبل مقاومت است و نشان دهنده این است که تا ظلم وجود دارد مقاومت و ایستادگی در اشکال مختلف وجود دارد. تاریخ این را به ما آموخته که تا ظلم هست، مبارزه هم وجود دارد و در سرزمین اشغالی فلسطین هم این اتفاق وجود خواهد داشت و تا اشغالگری رژیم صهیونیستی هست این رویه پایان نخواهد داشت.

او در مورد شایعه کشته شدن بیست گردشگر ایرانی در ترکیه گفت : من این خبر را نشنیدم. البته مسافران ایرانی قبل از سفر به ترکیه باید تمهیدات لازم و احتیاط لازم را به عمل بیاورند. ما بارها در مورد این منطقه اطلاع رسانی کرده ایم. اما این خبر را نشنیدم. شاید خبر به این شکل که  شما گفتید نباشد.

همراهی ظریف با رییس جمهور در اصفهان یک سفر شخصی با هزینه شخصی بوده است

قاسمی در مورد همراهی ظریف با روحانی در اصفهان و ادعای تبلیغاتی بودن این همراهی گفت: وزارت امور خارجه یک نهاد فراجناحی است. طبق اساس نامه وزارت خارجه مصوب ۱۳۵۲ که از معدود وزارت خانه‌هایی است که دارای اساسنامه است اعضا و کارکنان وزارت خارجه نمی‌توانند در هیچ گروهی عضویت داشته باشند. ما در وزارت خارجه در سطوح میانی و بالایی کسانی که عضویت مشخص در سازمان یا گروهی داشته باشند، نداریم و در صورتی که کسی بخواهد با علاقه خود به عضویت گروهی در بیاید کار خود را ترک می‌کند یا از پیوستن به گروه منصرف می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: در گذشته هم مواردی بوده که عمدتا افراد از عضویت در گروه و حزب استعفا دادند. سفر ‌ظریف به عنوان وزیر به شهر خودش اصفهان یک سفر شخصی است. ایشان روز گذشته از هیات دولت مرخصی گرفتند و هزینه سفر را هم خودشان پرداخت کردند.

او اضافه کرد با اینکه  حتی ایشان در سفرها هزینه محافظین را نمی‌پردازند و این هزینه با دولت است اما دیروز این هزینه را برای محافظ ها هم پرداخت کردند تا شائبه ای ایجاد نشود. ایشان همراه رییس جمهور بود و سخنرانی نداشت و هیچ خلاف قانونی صورت نگرفته و اگر بر این بحث دامن زده می‌شود بداخلاقی است.

قاسمی در مورد حضور یکی از معاونین در همایش تبلیغاتی نیز گفت ما بررسی کردیم و متوجه شدیم آن هم خلاف قانون نبوده است و مرخصی‌ها به طور قانونی بوده است و بعد از اطمینان خود آقای ظریف این اتفاق افتاده بود. این سفر هیچ ربطی به گروه‌ها و احزاب نمی‌تواند داشته باشد.

دعوت عربستان از سران دیگر کشورهای عربی همزمان با حضور ترامپ برای سرپوش گذاشتن به همکاری های مشترک عربستان و اسرائیل است

قاسمی در مورد سفر ترامپ به عربستان در روزهای آینده و دعوت از سران دیگر  کشورهای عربی برای حضور در عربستان به طور همزمان و اینکه برخی این اقدام را یک میزگرد علیه ایران می‌دانند گفت: اجلاس ریاض در کلیت خود چیز جدیدی نیست. از این نوع اجلاس‌ها در گذشته هم توسط عربستان طی چند دهه گذشته وجود داشته است. ولی در شرایط فعلی، ریاض را با یک حساسیت دیگری مواجه می‌کند. در واقع مشکلات داخلی عربستان، مشکلی که در یمن دارد و مسایل منطقه‌ای و احساس انزوا درون حاکمیت، عربستان را به سمت تشکیل اجتماع برای سرپوش گذاشتن بر روی مشکلاتش سوق داده است.

او اضافه کرد: با توجه به اتهامات در جهان غرب و منطقه طی دو سه سال گذشته و حتی قبل از آن نسبت به اینکه عربستان کشوری بوده که در ترویج افکار افراطی و تروریسم نقش عمده داشته و در دادگاه‌های بین‌المللی هم در این خصوص محکوم شده، با این فرافکنی سعی کرده در این اجلاس موضوع ترویج تروریسم را  کاهش دهد. باید توصیه کرد این روش ها و این اقدامات نمی‌تواند و نخواهد توانست به طور ریشه‌ای مشکلات را حل کند و این جلسات عمدتا بعد از چند روز اخبار به فراموشی سپرده می‌شود. شما دو کشور را در جهان نمی‌یابید که مواضع مشترک داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه به توطئه‌های رژیم صهیونسیتی و همکاری‌اش با عربستان اشاره کرد و افزود: رژیم صهیونیستی از گذشته برای ایجاد مشکل در درون جوامع اسلامی تلاش داشته و این نشست در ادامه این سیاست است. عربستان با توجه به نزدیکی به این رژیم در ماه‌های گذشته می‌خواهد با قراردادن نام دیگران در کنار خودش این نزدیکی را تخفیف دهد.

او با بیان اینکه مسایل منطقه و ثبات منطقه به خود منطقه مرتبط است، اظهار کرد: به آمریکا هم توصیه می‌کنیم که نباید در منطقه دچار اشتباه شود. آنچه امروز در منطقه وجود دارد بخش عمده‌ای محصول سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه است لذا باید به دولت آمریکا توصیه کرد وارد دام‌های جدید در این حوزه نشود چرا که آثار آن در آینده متوجه دولت خود آمریکا است و باید گرفتاری آن را تحمل کند.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی یادآور شد: سیاست منطقه‌ای ما مشخص است. ایران ثبات‌ساز و خواهان مبارزه با تروریسم بوده و بیش از هر کشوری در منطقه در سال‌های گذشته در مبارزه با تروریسم و افراط تلاش کرده است. کسانی که ادعای مبارزه با تروریسم در منطقه دارند، باید از مشی ایران پیروی کنند.

قاسمی در خصوص ادعای برخی کارشناسان در باره اقتصاد آمریکا که گفته می شود باید هر چند وقت یک بار با جنگ، اقتصاد خود را ترمیم کند گفت: خط مشی ایران روشن است و تغییرات کمی در این سیاست متوجه دولت‌ها است. فکر می‌کنم سیاست اصولی ما در هر دولتی باید ادامه داشته باشد. ما خواهان ثبات و صلح در منطقه و ارتباط مسالمت آمیز هستیم. بعد از جنگ‌های متعدد این منطقه به ثبات نیاز دارد تا بتواند در مسیر درستی حرکت کند. ما تلاش‌های صلح جویانه خود را حتی با کسانی که با ما چنین رویکرد ندارند ادامه می‌دهیم و با گفت‌وگو می‌شود مسیر درستی را پیمود.

ادعاهای اخیر جانشین ولیعهد عربستان یک ادعایی نسنجیده و هیجانی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تهدید وزیر دفاع عربستان علیه ایران و شکایت ایران به سازمان ملل گفت: سخنان نسنجیده‌ای از سوی مقام سعودی مطرح شد. با توجه به فاصله اندک این اظهارات بعد از حادثه تروریستی میرجاوه، ما معتقد بودیم سعودی‌ها قصد داشته‌اند دست به عملیات بزنند و بر این اساس نامه‌ای در سازمان ملل ثبت کردیم. ولی باید مجددا به این آقایان در ریاض تاکید کرد که این روشها پاسخگو نیست و آنهایی که این کار را کردند، مشی خشن را پیگیری می‌کنند. این گونه سخن گفتن در قبال کشوری مانند ایران نسنجیده و خطا بوده که بدون حساب و درک واقعی و در یک لحظه هیجانی بر زبان این فرد جاری شده است. موضع ما مشخص است و امیدواریم این سخنان تکرار نشود چون عواقب نامطلوب برای آنها خواهد داشت.

مقامات کانادا حسن نیت خود را اعلام کردند/ به دلیل ضیق وقت و عدم ارتباط دیپلماتیک برگزاری انتخابات در کانادا ممکن نیست

قاسمی در خصوص پیگیری های انجام شده برای برگزاری انتخابات در کانادا و نتیجه حضور هیات کانادایی در ایران گفت :   من در مورد شکل رای گیری در کانادا صحبت کرده‌ام. رای گیری در کانادا از دو دهه پیش عمدتا در اماکن دیپلماتیک مشخص و دفاتر بازرگانی و فرهنگی کشورها انجام می‌گیرد. ما با کانادا روابط سیاسی نداریم و در دولت قبل این رابطه قطع شده است. در سال ۹۲ هم در آنجا انتخاباتی نداشتیم ولی با توجه به درخواست بسیاری از شهروندان ما در کانادا که با نهادها در تماس بودند، اصرار داشتند تلاش بیشتری صورت بگیرد.

او اضافه کرد: از این رو از کانال‌های دیپلماتیک تلاش وسیعی را با دولت کانادا آغاز کردیم و یادداشت رسمی دادیم. هفته گذشته ظریف با وزیر خارجه کانادا در این مورد صحبت کرد ولی با توجه به ضیق وقت و قوانین داخلی کشور کانادا، این امر میسر نمی‌شد. آنها حسن نیت خود را نشان دادند ولی موانع سبب شد این مساله منتفی شود. ما متاسفانه روز جمعه در کانادا صندوق رای نداریم. خواهش کردیم کسانی که نزدیک به مرز آمریکا هستند، از ظرفیت‌ها در آمریکا استفاده کنند.

سفر هیات کانادایی به ایران در راستای مذاکرات قبلی برای غلبه بر مشکلات فی مابین است

قاسمی درباره سفر هیات کاندایی نیز توضیح داد:‌ سفر هیات کانادایی که برای اولین بار بعد از قطع روابط به تهران آمده بود، در راستای ادامه مذاکرات سال گذشته در سازمان ملل درباره بازنگری و اینکه چطور می‌توانیم بر برخی مشکلات باقی مانده غلبه کنیم، صورت گرفت.

او ادامه داد:‌ با توجه به وعده‌های دولت جدید کانادا در تبلیغات انتخاباتی که گفته بود روابط مجددا برقرار می‌شود ما هم پذیرای اتفاق مثبت بودیم به ویژه با توجه به تعداد کثیر ایرانیان در آنجا و نیاز آنها به خدمات کنسولی این ارتباط ادامه داشت. روز چهارشنبه هفته گذشته مذاکراتی داشتیم و قرار شد این مذاکرات ادامه داشته باشد. تاریخ بعدی آن مشخص خواهد شد و مذاکرات ما برای یک توافق مرضی الطرفین است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص شائبه انتخاباتی بودن حضور ظریف در اصفهان و اینکه پاسخ قبلی او قانع کننده نبوده و همچنین حضور تخت روانچی در همایش حامیان روحانی در تهران مجددا گفت: من پاسخ خود را قبلا دادم. سفر در چارچوب مسایل انتخاباتی نبوده و نیست و همکاران ما به اساسنامه وزارت خارجه پایبند هستند. در این سفر وزیر امور خارجه به عنوان فردی بوده که رییس‌جمهور را همراهی می‌کرده و هیچ تبلیغاتی هم نداشته است. اگر بخواهیم با  این پاسخ‌ها قانع نشویم و سوالات را تکرار کنیم می‌توانیم تا بعد از ظهر با هم بحث کنیم.

او در مورد سخنرانی تخت‌روانچی نیز گفت: ایشان هم عضو هیچ گروهی نیست و کار سیاسی نمی‌کند. اگر بر این استدلال بخواهیم حرکت کنیم که دوستان اشاره می‌کنند باید از چند ماه پیش درب‌های وزارت خارجه را می‌بستیم و سفر های سیاسی توسط معاونان صورت نمی پذیرفت چون هر کدام اینها می‌تواند انتخاباتی تلقی شود. ولی وزارت خارجه باید کارش را کند. ما تلاش زیادی برای حساسیت زمان و وضعیت بین المللی داریم و تا روزی که این دولت بر سر کار است ما متوقف نمی شویم. همین که من اینجا ایستاده ام می‌تواند کار تبلیغاتی برای وزارت خارجه باشد اما این اقدامات رفتار انتخاباتی نیست.

قاسمی در خصوص احتمال ایجاد دیوار بین ایران و پاکستان گفت: ما امیدواریم وضعیت در منطقه به گونه ای پیش برود که نیازی به این دیوار کشیدن‌ها نباشد و ما بدون سیم خاردار بتوانیم زندگی مسالمت آمیز با همسایگان داشته و مرزهای امن و باثبات داشته باشیم. ما بعد از حادثه تلخ میرجاوه صبر نکردیم زمان را از دست بدهیم و برخی وعده و وعیدها را منتظر بمانیم و سریع اقای ظریف در صدر هیاتی نظامی و امنیتی به پاکستان سفر کرد.

سفر ظریف به اسلام آباد دستاوردهای مثبت فراوانی داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این سفر دستاوردهای خوبی داشت بخش‌های مختلف امنیتی و نظامی با شرکای خودشان و دستگاه های ذیربط ارتباط لازم را برقرار کردند و قرار شد این ارتباطات وجود داشته باشد و در کمترین زمان ممکن بتوانند از چنین اتفاقاتی پیشگیری کنند. امیدواریم با توجه به موضوعی که با پاکستان شروع کردیم بتوانیم شاهد وضعیت مطلوب تری در مرزها با پاکستان باشیم.

او اضافه کرد: در مورد ترکیه هم اینها در نقطه صفر مرزی این دیوار را نمی‌کشند و ما اطلاع داریم. آنها حساسیت های خودشان را درباره برخی گروه هایی که ممکن است از این نقطه عبور کنند دارند. ما گفتیم به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهیم از این مرزها به سمت کشورهای دوست و همسایه ما بروند. این کاری دو سویه است اما ما این اطمینان را می دهیم که از مرزهای خودمان با ترکیه با تمام توان حفاظت میکنیم. ما نمی‌گذاریم مرزهای ما علیه امنیت ترکیه باشد و امیدواریم ترکیه هم با همین نگاه نسبت به ما اقدام کند.

هیات ایرانی برای آزادی زندانیان ایرانی در ترکمنستان به این کشور سفر کرده

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص جرایم و اتهامات برخی ایرانی ها در گرجستان و آزادی برخی از اینها و اینکه آیا تفاهمی برای ادامه آزادی زندانیان ایرانی صورت گرفته یا خیر اظهار کرد: یکی از پرونده‌های جدی وزارت خارجه طی این چهار سال بحث ایرانی‌های خارج و بحث زندانیان خارج از کشور بوده است.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در سفر ظریف به گرجستان درباره تعدادی از زندانیانی که در زندان گرجستان بودند مذاکراتی صورت گرفت و خوشبختانه به نتیجه رسید و سه تن آزاد شدند. در مورد سایر کشورها هم در سطح وزارت خارجه در بخش کنسولی تا سطح وزیر این تلاش دنبال می‌شود. در این راستا می‌توان به تلاش‌هایمان در ترکمنستان اشاره کرد. در سفر اخیر به ترکمنستان هم به توافقات خوبی رسیدیم و برای آزادی زندانیان ایرانی در زندان های ترکمنستان به تفاهم رسیدیم.

او با بیان اینکه یک هیات ایرانی در ترکمنستان است و در حال اجرایی کردن این موضوع هستیم، اظهارکرد: فکر می‌کنم در چند گروه قرار شد این زندانیان با اولویت آزاد شوند. گروه اول زنان زندانی، گروه دوم بیماران و سالخوردگان هستند و گروه سوم زندانیانی که محکومیت‌های کمتری داشته اند. طی روزهای آینده این به اجرا می‌رسد و خبر خوبی برای خانواده‌های این زندانیان است.

رویکرد جدید حماس تاکتیکی است و تغییری در اصل مبارزه با اسرائیل ندارد

قاسمی در خصوص حمایت ایران از گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه حماس باتوجه به پذیرش مرزهای سابق توسط حماس و رویکرد ایران در قبال این مسئله گفت: مواضع ایران نسبت به قدس و رژیم صهیونیستی روشن است. این موضع و مواضع ادامه خواهد داشت و تغییر ناپذیر است. مقاومت در فلسطین وجود دارد و ادامه خواهد داشت. در مورد حماس آنچه بیان شد تاکید بر بحث مقاومت بود و من تصور می‌کنم مردم مظلوم فلسطین تا احقاق حق و تحقق آرزوهای به حق خودشان مبارزه خواهند کرد و این اصلی تغییر ناپذیر است. ممکن است در شرایطی در تاکتیک‌ها تغییراتی در گروه‌ها باشد اما اصل مبارزه با اسراییل و بازرگشت فلسطینی ها به سرزمین خود ادامه می یابد و نباید روی این مساله اخیر حساس شد.

کانالهای دیپلماتیک بین ایران و ترکیه باز است

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص توصیه های اخیر برخی مقامات برای افزایش رابطه ترکیه و ایران در حوزه تجاری و نظامی و رویکردهای ترکیه در حوزه خلیج فارس گفت: ترکیه همسایه خوب ماست و علی رغم برخی اختلاف سلیقه ها اشتراکات زیادی در حوزه فرهنگی داریم. کانال های دیپلماتیک بین دو کشور باز است و ما با آنها در تماس هستیم. چه در دیدارها و سفرها و چه در حاشیه اجلاس ها. لذا من در مورد این توصیه اخیر در مجلس شورای اسلامی اطلاعی ندارم. ما در مذاکرات مستمر و طولانی ای که با ترکیه داریم هم مسایل اقتصادی، فرهنگی، تجاری دو جانبه و هم مسایل منطقه ای را مطرح میکنیم. در این راستا در آستانه نیز کار مشترک میکنیم. این گفت و گو ها چه از طریق تماس تلفنی بین دو وزیر و چه از طریق دیدارها به طور مستمر انجام میگیرد. ما تحولات را گه گاه مورد تبادل نظر و مشورت قرار می دهیم.

یکی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خواستار عضویت ایران شده

قاسمی در خصوص برگزاری اجلاس اوراسیا گفت بحث اوراسیا مهم است. ما با هیچ یک از کشورهای عضو این اتحادیه مرز مشترک نداریم. اما در مورد نوع تعرفه ها برای روابط تجاری مذاکراتی داشتیم. بحث عضویت ما توسط برخی اعضا مطرح شده و در اینجا کار کارشناسی در حال انجام است و ما فکر میکنیم برای ثبات و امنیت بیشتر در منطقه و وجود همکاری های جمعی میتواند مثمر ثمر باشد. ما در این خصوص در حال کارشناسی هستیم. اگر به نتایج لازم برسیم در رابطه با تعرفه برخی کالاها می توانیم در گام های نخست کارهایی را به نفع مجموعه انجام دهیم

قاسمی همچنین در خصوص دیدار لاورف و ترامپ و اینکه آیا مساله سوریه و برجام در این دیدار مطرح شده است یا نه گفت: من در مورد محتوای مذاکرات لاورف و ترامپ اطلاعی ندارم و بهتر است من در این مورد حرفی نزدم.

از وضعیت جدید در فرانسه استقبال می‌کنیم

قاسمی همچنین در خصوص انتخابات فرانسه و تبریک مقامات ایران به او همچنین موضع گیری های رییس جمهور جدید و چشم انداز روابط گفت: روابط ما با فرانسه روابط خوب و کهنی است؛ همکاری های خوبی به ویژه بعد از برجام با این کشور داشتیم.

او ادامه داد رییس جمهور جدید نیز قبلا وزیر اقتصاد بود و ما در خصوص پروژه های بزرگ به تفاهماتی با این کشور رسیده‌ایم و فکر میکنیم در دوران جدید هم این روابط ادامه داشته باشد. ما از وضعیت جدید در پاریس استقبال میکنیم و من مجددا به رییس جمهور فرانسه تبریک میگویم؛ چون این انتخاب نه فقط در فرانسه بلکه در جهان و اتحادیه اروپا میتواند تاثیر به سزایی داشته باشد؛ به ویژه با توجه به صف بندی های جدید در اروپا که با نه گفتن به احزاب کلاسیک دنبال سیاست های جدیدی بودند این فرصت خوبی برای اتحادیه اروپا است. اما چالش های جدی ای نیز در این اتحادیه وجود دارد و این به نوع سیاست ها و عملکرد دولت جدید بستگی دارد؛ اینکه چطور میتواند تضمینی برای آینده خود داشته باشد.

روابط ما با فرانسه در دوران ماکرون شکل بهتری خواهد داشت

او در پایان تاکید کرد: در مورد روابط دو جانبه، روابط ما با سرعت و دقت لازم میتواند پیش برود و ما مشکلی نداریم و مسیر گذشته ما کماکان در فرانسه حتی در شکل بهتری میتواند ادامه داشته باشد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز