خبرگزاری کار ایران

حمایت بیش از ۱۰۰۰نفر از اساتید و دانش آموختگان علوم اجتماعی از حسن روحانی

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۱۸۵

بیش از هزار نفر از اساتید و دانش آموختگان رشته علوم اجتماعی در بیانیه‌ای از حجت‌الاسلام حسن روحانی حمایت کردند.

به گزارش ایلنا، متن نامه حمایت جمعی از استادان و پژوهشگران جامعه شناسی و علوم اجتماعی از حجت‌الاسلام حسن روحانی به این شرح است:

به نام خداوند جان وخرد

مردم شریف ایران

ما جمعی از جامعه‌­شناسان، اعضای هیأت علمی و پژوهش­گران حوزه علوم اجتماعی، در شرایط حساس کنونی، با توجه به واقعیت‌­های موجود و با در نظر گرفتن مصالح ایران و منافع ایرانیان، در میان کاندیداهای حاضر در انتخابات، جناب آقای حسن روحانی را بهترین گزینه برای تصدی ریاست جمهوری در دور دوازدهم می‌دانیم.

عملکرد دولت آقای روحانی در سه سال و نیم گذشته  در قیاس با شعارها و مواضع رقبای ایشان که از هر حیث چشم‌اندازی جز بازگشت به دوران قبل از  سال ٩٢ را ترسیم نمی‌کند، ما را متقاعد می‌سازد که قاطعانه از آقای حسن روحانی برای ریاست جمهوری اسلامی ایران حمایت کنیم.

دولت جناب آقای روحانی در چهار سال گذشته بر واقع‌بینی، خردورزی، استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور، احترام به نیروهای اجتماعی و رعایت حقوق و آزادی‌های مردم تأکید داشته است. استفاده خردمندانه از دیپلماسی و به‌کارگیری ظرفیت علمی و فکری اندیشمندان برای مدیریت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور سبب شده است ایران در مسیری رو به بهبود قرار گیرد. دلایل ما برای حمایت از آقای حسن روحانی به شرح زیر است:

ایران امروز در ناامن‌ترین منطقه جهان قرار گرفته و شمار زیادی از گروه‌های افراطی و خشونت‌طلب کشور را احاطه کرده‌اند. تنش در روابط سیاسی با همسایگان وجود دارد و محیط بین‌المللی نیز مستعد تنش‌هایی است که تشدید آن‌ها به زیان منافع ملی و امنیت همه‌جانبه ایران است. توان شخصی آقای حسن روحانی در سیاست خارجی و بهره‌گیری ایشان از شخصیت‌های کاردان در این عرصه نظیر محمدجواد ظریف، تضمینی برای مدیریت بهتر سیاست خارجی و دفاع از ایرانیان در این شرایط پرتنش و حساس است.

ایران ما اگرچه بر اثر سوءتدبیرهای سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ دچار مشکلات بسیار زیادی شد و اثرات آن‌ها هنوز به صورت آسیب‌های اجتماعی، فقر، فساد، بیکاری، ناکارآمدی و بی‌اعتمادی عمومی باقیست، اما خردگرایی و باور به توانمندی متخصصان علوم اجتماعی و اقتصادی سبب شد دولت یازدهم تحت مدیریت آقای حسن روحانی بتواند روند بروز این گونه مشکلات را کند کند و به دست‌آوردهایی برای بهبود وضعیت دست یابد.

دانشگاه‌های ما تا رسیدن به وضعیت مطلوب و رعایت اصول آزادی و استقلال دانشگاهی بسیار فاصله دارند، اما میزان احترام به اصول آزادی و استقلال دانشگاهی در دولت یازدهم بسیار بیشتر از دولت‌های نهم و دهم بوده است. پایگاه فکری رقبای آقای حسن روحانی نیز به گونه‌ای است که کمکی به بهبود وضعیت دانشگاه‌ها نخواهند کرد. بنابراین تداوم مسیری که دولت آقای روحانی در دانشگاه‌ها آغاز کرده، به نفع دانشگاه‌ها و منافع ملی ایران است.

کشور اگرچه هنوز از فقدان شفافیت و بروز فساد رنج می‌برد، و برخی از اصلی‌ترین حقوق اساسی ملت که در قانون اساسی تصریح شده رعایت نمی‌شود، اما آقای حسن روحانی نشان داده است به حقوق مردم، به ویژه حقوق زنان، اقوام و اقلیت‌ها باور دارد و با ارائه منشور حقوق شهروندی در سال ۱۳۹۵ و متعهد شدن به اجرایی‌کردن این منشور در برنامه ارائه‌شده برای دولت دوازدهم، بیش از سایر رقبای موجود برای تحقق حقوق اساسی مردم ظرفیت و توانمندی دارد.

توانمندسازی اقتصادی کشور نیازمند استفاده از همه نیروهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، و هم‌چنین تعامل سازنده با جهان است. تجربه دولت یازدهم و مشاهده ترکیب نیروهایی که در این دولت به‌کار گرفته شده‌اند، نشان می‌دهد آقای حسن روحانی ظرفیتی بسیار بیشتر از سایر رقبای خود برای اجماع‌سازی و به‌کارگیری همه نیروهای مؤثر کشور دارد. ایشان هم‌چنین به تعامل سازنده با جهان برای تأمین منافع ملی ایران به صورت جدی باور دارد و این رویکردی مهم برای پیشبرد منافع ملی ایرانیان است.

برنامه منتشرشده از سوی آقای حسن روحانی که با عنوان «دوباره ایران» و با شعار «آزادی و امنیت؛ آرامش و پیشرفت» در دسترس مردم قرار گرفته است نشان می‌دهد ایشان شناخت جامعی نسبت به مسائل جامعه، سیاست، اقتصاد و ظرفیت‌­های فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد و به پشتوانه چهار سال فعالیت در دولت و همکاری با مجموعه‌ای از نخبگان، برنامه منسجمی برای اداره کشور تدوین کرده است. این برنامه چشم‌انداز روشنی ارائه می‌کند و در ضمن رسماً و مکتوب، تعهدات ایشان نسبت به ملت ایران را مشخص می‌سازد و در نتیجه، این امکان را فراهم می‌کند که در چهار سال آینده، تحقق برنامه‌های وعده‌داده شده را از ایشان مطالبه کنیم.

ما ضمن داشتن موضع انتقادی نسبت به برخی ابعاد وضع موجود که البته الزاماً نتیجه اقدامات دولت یازدهم نیست و بسیاری از آن‌ها میراث دولت‌های گذشته و شرایط ساختاری کشور است، و ضمن محفوظ دانستن حق خود برای انتقاد نسبت به رویه‌های نادرست احتمالی در دولت آینده، جناب آقای حسن روحانی را بهترین گزینه برای تشکیل دولت دوازدهم در جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و با تأکید بر مطالبات بر زمین مانده مردم از جلمه اجرای بی‌کم و کاست قانون اساسی، مقابله با برخوردها و محدودیت‌های غیر قانونی، بهبود وضعیت اجتماعی از طریق تقویت سازوکارهای مدنی، بهبود وضع معیشتی طبقات فرودست و کاهش اختلاف طبقاتی، حق تأسیس تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری مستقل، تقویت سازمان های مردم نهاد، تعاونی ها و تشکل های دانشجویی، برقراری برابری و عدالت جنسیتی و قومیتی، بهره‌گیری بیشتر از خرد علمی و توان کارشناسی، و احترام بیشتر به عقلانیت و دانشگاه، از ریاست جمهوری ایشان حمایت می‌کنیم. و از همین‌جا از دولت آینده می‌خواهیم که با به­کارگیری همه ظرفیت­های ملی، تمام توان خود را در جهت تحقق مطالبات مردمی به کارگیرد.

ما جامعه‌شناسان و استادان علوم اجتماعی، با آگاهی کامل بر اهمیت دموکراسی در تحقق منافع ملت‌ها،  مردم شریف ایران را نیز به مشارکت انتخاباتی گسترده و پرشور و در کمال آرامش، قانونمند و مطابق با معیارهای دموکراتیک دعوت می‌کنیم. امیدواریم انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ گامی استوار به سوی ساختن ایرانی آباد، توسعه‌یافته، توانمند، فارغ از تبعیض، فقر و فساد، بهرمند از معنویت و اخلاق، مردم‌سالار، تحت حاکمیت قانون، و دارای جایگاه شایسته در جهان باشد.

اسامی این اساتید و دانش‌‌آموختگان امضا کننده این بیانیه در آرشیو ایلنا موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز