خبرگزاری کار ایران

محسن هاشمی:

باید اتحادمان را حفظ کنیم و گله‌گذاری نکنیم

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۳۱۷

کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت: کشور از موضوع حصر و ممنوع التصویری افراد صدمه می بیند و به مرور برای حل این موضوع دیر خواهد شد. امیدوارم بزرگان نظام و مسئولان کشور پیش از آنکه دیر شود تصمیم گیری کرده و موضوع را حل کنند. من آرزو دارم هرچه زودتر شاهد آزادی آن برادران عزیز باشیم.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز گذشته در همایش مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی در سخنانی تأکید کرد: بعد از 30 سال فعالیت اجرایی با ورود به مسائل اجتماعی و سیاسی سعی می‌کنم، ضمن بررسی و اعلام نظر در مسائل کشور، تجربیات کمی که در این سال‌ها به‌دست آورده‌ام را منتقل کنم.

این همایش با پرسش دانشجویان از پدر مترو تهران همراه بود. هاشمی با اشاره به مبارزات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  و خط مشی وی، به جوانان توصیه کرد که سریع احساساتی نشوند و با احساسات تصمیم نگیرند. وی گفت: آیت‌الله در طول مبارزات خود اصرار داشتند که حق گرفتنی است و از طرف دیگر بارها بیان کردند که از مسیر خارج نشده و به انحراف کشیده نشوید. انحرافات فکری و عقیدتی بسیار خطرناک است و باعث مشکلات فراوانی می‌شود که نمونه آن را در گروه فرقان در اوایل انقلاب مشاهده کردیم. گروه فرقان با انحراف شکل گرفت و این انحراف بی‌شباهت به انحرافات اخیر نیست که با لفظ و کلام و قدرت صدا و سیما و... به تخریب آیت‌الله می‌پرداختند.

وی با اشاره به اینکه «کاهش تولید، اشتغال، رفاه و توسعه در کشور به علت افراط وتفریط ها بوده است»، گفت: آیت‌الله بعد از ریاست جمهوری خود را در کفه‌ای قرار می‌دادند که تندروها در آن جایی نداشتند. ایشان دیدبان اعتدال در کشور بودند.

در ادامه هاشمی با اشاره به این موضوع که «رفاه مردم اولویت اول آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است»، تصریح کرد: در زمان ریاست جمهوری ایشان  در شرایطی قرار گرفتیم که از دنیا می‌توانستیم اعتبارات مالی درازمدت جذب کنیم. فاینانس‌هایی که سه سال دوران استراحت و 6 سال دوران بازپرداخت داشتند، گرفته می‌شد و حتی بخشی از مترو تهران از همین طریق ساخته شد. در دولت اصلاحات این موضوع وضعیت بهتری نیز پیدا کرد. فاینانسها  3 سال استراحت و بازپرداخت 8 و نیم ساله داشتند. اما متأسفانه در دولت نهم و دهم به دوران پایانی جنگ تحمیلی بازگشتیم. ولی با حرکت افتخارآمیز آیت‌الله رفسنجانی که رد صلاحیت شدند و با این حال در میدان باقی ماندند و از آقای روحانی دفاع کردند توانستیم به دولتی برسیم که عقلانیت کامل را بر کشور حاکم کند.

وی با اشاره به خدمات بسیار دولت روحانی، دو مشکل را بیان کرد و گفت: موضوع اول بحث بانکی جهانی است که به دلایلی هنوز مشکل رفع نشده است. از سوی دیگر بحث صنعت است که در رقابت جهانی دچار مشکل شده است. کشورهایی که به سمت تولید جایگزین واردات رفته‌اند، اصولا شکست خوردند زیرا باید تولید را برای صادرات انجام داد تا در داخل کشور مردم بتوانند از آن استفاده کنند. از این رو در دولت روحانی این سیاست مد نظر قرار گرفته است که اشتباه گذشته را نسبت به تولید برطرف کنند تا کشور ایران تولیدات رقابتی جهانی را تجربه کند.

هاشمی در مقابل اعتراضات دانشجویان به لیست اصلاح طلبان گفت: لیست در شورای اصلاحات بر اساس یک فرآیند دموکراتیک تدوین شده است. هرچند که بعضی‌ها را راضی نکرده ولی تنها لیستی است که در اختیار ماست  و ما باید به همین لیست اعتماد کنیم و رأی بدهیم. امیدوارم اقای خاتمی نیز به میدان بیاید و حرف آخر را بزنند و لیست را تأیید کنند. من نیز به لیست اعتراض‌هایی دارم و بارها از من خواسته شد که لیستی ارائه دهم. ولی ما باید اتحادمان را حفظ کنیم و گله‌گذاری نکنیم.

کاندیدای شورای شهر تهران در مورد خدمات شهرداری گفت: این موضوع که مردم شهر از شهرداری توقع داشته باشند خدماتش به صورت کامل و با کیفیت بالا باشد، امر طبیعی است. مردم شهر عوارض می‌دهند و پول خرج می‌کنند که درآمد شهرداری به حساب می‌آید. حال نظافت درست شهر کار شق‌القمری نیست و این موضوع اولویت همیشگی است ولی این مهم است که به تمام شهر خدمات شهری یکنواخت ارائه شود. به این صورت نباشد که چون منطقه‌ای درآمد بیشتری دارد وضع مناسب‌تری داشته باشد و مناطق دیگر این گونه نباشند. باید در شهر، خدمات شهری به صورت همگن و مساوی بین همه شهروندان تقسیم شود.

 

رئیس شورای عالی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره ورود شرکت‌های خصوصی به مناقصات عمرانی شهرداری گفت: حضور شرکت‌های خصولتی در سیستم اقتصادی زمان آیت‌الله هاشمی که بعد از جنگ تحمیلی بود، شروع شد و دلیل اصلی امکاناتی بود که در جهت جنگ در اختیار بعضی از ارگان‌ها قرار گرفته بود. با این حال انتظار بود با عادی‌سازی شرایط کشور دست شرکت‌های خصولتی از پروژه‌ها کوتاه شوود. زیرا امکان دریافت اعتبارات فراهم شده بود و شرکت‌های خصوصی و حتی خارجی می‌توانستند وارد رقابت شوند. اما در دولت نهم و دهم به دلیل تحریم‌ها و کم شدن اعتباراتی که توسط شرکت‌های بزرگ داده می‌شد، پروژه‌ها به روش تأمین اعتبار واگذار شد. همین موضوع باعث شد کسانی که اعتبارات بیشتری داشتند (یعنی بانک در اختیار داشتند) پروژه‌ها را غیرنقدی اجرا کنند و در مقابلش زمین دریافت کنند. همین مسائل باعث شد که کشوردر بعد اقتصادی و بعد واگذاری پروژه‌های عمرانی از شفافیت بیفتد. شکی نیست که با عادی‌سازی و تأمین اعتبار مشکلات عمرانی کشور حل خواهد شد.

این همایش با عکس سلفی دانشجویان با محسن هاشمی بنیانگذار مترو تهران به پایان رسید.

**بودجه فرهنگی شهرداری از بودجه وزارت ارشاد بیشتر است 

محسن هاشمی همچنین روز گذشته در همایش بررسی مطالبات زنان پایتخت حضور یافت و گفت: در بخش آسیب‌های اجتماعی اگر مسیر قانونی پیگیری شود، شکی نیست نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر با شما همکاری خواهند کرد. اگر متن‌های قانونی خود را ارائه دهید نمی‌توانند از آن عدول کنند.

این همایش با حضور فاطمه دانشور عضو شورای شهر چهارم تهران برگزار شد که با گلایه وی از لیست اصلاح‌طلبان همراه بود.  هاشمی در پاسخ گفت: علت اصلی موضوع این است که خانم دانشورحزبی نبوده‌اند. با این حال من در لیست هیچ دخالتی نداشته‌ام.

در فرهنگ باید سیاست صیانت از فرهنگ دینی و ملی مد نظر قرار گیرد

وی با بیان اینکه «بودجه فرهنگی شهرداری ازبودجه وزارت ارشاد  دولت بیشتر است»، گفت: شهرداری‌ها اصولا رویکرد سازه‌ای و خیابان‌محوری و ترافیک‌محوری دارند و سرمایه‌ها اصولا در این جهت هزینه می‌شود. درنگاه به شهر، نگاه انسان‌محوری کمتر است. چون عمدتا سرمایه‌ها طوری هزینه می‌شود که از آنها درآمد کسب شود و خود به خود انسان‌محوری نادیده گرفته می‌شود. البته هرچه درآمد شهر بالا برود، دید انسان‌محوری نیز رشد می‌کند. با این حال شهرداری تهران بودجه کافی برای رسیدگی به فرهنگ شهری دارد.

پدرمترو تهران درباره بحث تبعیض جنسیتی در مترو بیان کرد: 7 واگن برای خانم‌ها و 5 واگن برای آقایان درنظر گرفته شده است. شعار ما در مترو این است که اولویت اول با خانم‌ها خواهد بود. این مسائل نشان می‌دهد که ما به دنبال تفکیک جنستی نیستیم و نخواهیم بود.

*سهل‌انگاری شهرداری جنایت در شهر است

وی در مورد آلودگی هوا گفت: شهرهای فراملی از سوخت فسیلی در داخل شهرها استفاده نمی‌کنند و خارج شهرنیروگاه احداث می‌کنند. شهر تهران نیز به دلیل آلودگی دیگر نمی‌تواند بیش از این سوخت فسیلی استفاده کند. شهرداری تهران پولی را که از بارگذاری نادرست بدست آورده به جای اینکه در حمل و نقل عمومی خرج کند، برج میلاد را برای شهری که کوه سه هزار متری دارد، ساخته است. اگر این برج جنبه مخابراتی دارد به دلیل کوه‌ها کاملا بی‌فایده است. اسم این سهل انگاری‌ها جنایت در شهر است.

*آسیب‌های اجتماعی را باید با کمک مردم حل کرد

هاشمی با مطرح کردن مشکلات اجتماعی شهر تهران گفت: درآمد ملی ما در حدی نیست که اولویتش مشکلات اجتماعی باشد. وقتی درآمد ملی افزایش پیدا کند در آن زمان می‌توان به درستی به تمام مسائل اجتماعی پرداخت. ولی این امکان‌پذیر است با قوانینی در شورای شهر و بخش بودجه‌ها مقداری برای مشکلات اجتماعی بودجه در نظر گرفت. طرح این قوانین و ارائه آنها باید توسط سازمان‌های مردم‌نهاد باشد.

در آخر کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به زنان بهبودیافته سرطانی تبریک گفت و در مورد خدمات درمانی بعد از بهبودی برای سرطان‌های مخصوص بانوان بیان کرد: در این مورد با کمک خواهرم فاطمه به موضوع رسیدگی می‌شود.

فاطمه دانشور نیز که مهمان این مراسم بود، با امیدواری اینکه محسن هاشمی نفر اول انتخباات شورای شهر تهران شود، گفت: در شورای شهر، ستاد ساماندهی به سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد که این ستاد از بدو تأسیسش به بیراهه رفته است. زمانی که ما وارد شورای چهارم شدیم و به ساماندهی سازمان مردم‌نهاد سر زدیم با عضویت شرکت‌های خدمات مسافرتی هیأت‌ها به عنوان ان.جی.اوها روبه‌رو شدم. از سوی دیگر بودجه‌ای که باید هزینه می‌شد نیز هزینه نکرده بودند. در شورای چهارم سعی کردیم سروسامانی به این ستاد بدهیم اما مورد استقبال دیگر اعضای شورا قرار نگرفتیم.

 

محسن هاشمی شب گذشته در گردهمایی اهل سنت تهران و همایش فرهنگیان حامی روحانی نیز شرکت کرد و با استقبال مردم روبه‌رو شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز