خبرگزاری کار ایران

کاظم جلالی:

لاریجانی و نزدیکان او به دنبال حذف مطهری نیستند/ ایراد جدی به ترکیب فعلی هیات رییسه نمی‌بینم

asdasd
کد خبر : ۴۹۴۲۳۴

رییس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری و نزدیک شدن طیف عقلا به هم در جناح‌های مختلف سیاسی ، نباید انتخابات هیات رییسه مجلس موجب از هم پاشیدگی صفوف عقلا در مجلس شود.

به گزارش ایلنا، کاظم جلالی درباره برخی اخبار منتشر شده در روزهای اخیر پیرامون موضوع انتخابات هیات رییسه مجلس گفت: متاسفانه این روزها خبرهای نادرست زیادی منتشر می‌شود که برای اختلاف افکنی و ایجاد تشنج مصنوعی در داخل مجلس است.

رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی افزود: آخرین خبر دروغ این بود که دیروز به صورت گسترده خبری پیامک شد و در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت با این مضمون که "هم اکنون در مجلس جلسه‌ای به ریاست کاظم جلالی با طیف اصولگرایان برای حذف علی مطهری از ترکیب هیات رییسه در حال برگزاری است".

او با انتقاد از انتشار این دست از مطالب کذب تاکید کرد: نکته جالب توجه اینجا است که محتوای جلسه از اساس کذب بود ، چرا که جلسه مذکور در دفتر آقای مطهری وبا حضور ایشان برگزار شد و چطور می شود با حضور یک فرد برای حذف خودش جلسه برگزار کرد.

جلالی در خصوص این اخبار تصریح کرد: از این خبر دروغ تعجب کردم و متاسف شدم که چقدر در جامعه ما ترویج دروغ بین برخی سیاسون شکل گرفته است.

تشریح روند و جزییات رایزنی در مجلس در خصوص انتخابات هیات رییسه

کاظم جلالی در ادامه در خصوص کل مذاکرات صورت گرفته درباره انتخابات هیات رییسه از هفته گذشته تاکنون گفت: در روزهای گذشته و بعد از انتخابات ریاست جمهوری با تصور این که مجلس در روز یکشنبه انتخابات هیات رییسه دارد جلساتی برگزارشد.

او ادامه داد: در این جلسات ابتدا جمعی از دوستان فراکسیون امید آمدند و بحث اصلی جلسه نیز موضوع ائتلاف فراکسیون مستقلین ولایی و امید بود که از همان ابتدا نگاه مستقلین این بود که بالاخره ما نمایندگان مجلس هستیم و با توجه به حضور سه فراکسیون در داخل مجلس پس باید سه فراکسیون با هم ائتلاف کنیم و هیچ جریانی در داخل مجلس حذف نشود.

جلالی در خصوص این دیدگاه فراکسیون مستقلین خاطر نشان کرد: فراکسیون امید از ابتدا از این پیشنهاد استقبال نکرد و در آن روز مقرر شد تا مذاکرات در روز سه شنبه هفته گذشته ادامه یابد.

 رئیس فراکسیون مستقلین افزود : روز سه شنبه مفصل با فراکسیون امید و اصولگرایان ولایی مذاکره کردیم. علاوه بر این ساعت ۲ بعد از ظهر سه شنبه با هیات رییسه فراکسیون امید جلسه داشتیم .

رییس فراکسیون مستقلین مجلس در خصوص پیشنهادات مطروحه در این جلسه گفت: در این جلسه دوستان فراکسیون امید پیشنهاد کردند رییس و نواب ثابت باشند، بعد از آن یک خانم از فراکسیون زنان یک نفر نیز از فراکسیون اهل تسنن  در ترکیب هیات رییسه تعیین شود که با این حساب ۷ جایگاه دیگر در هیات رییسه باقی می‌ماند که با این قرار، ۴جایگاه سهم فراکسیون امید و ۳ جایگاه سهم فراکسیون مستقلین ولایی بود.

جلالی در تشریح جزییات این پیشنهاد فراکسیون امید خاطر نشان کرد: توجه کنید که در این پیشنهاد؛  جایگاه تعیین شده برای یکی از خانم‌ها ، طبیعتا سهم فراکسیون امید خواهد بود و اگر از رییس مجلس که در مورد آن اجماع داریم بگذریم نسبت ۳ به ۸ می‌شویم یعنی ۸ نفر از فراکسیون امید و ۳ نفر از فراکسیون مستقلین.

او افزود: من در همان جلسه در خصوص این پیشنهاد فراکسیون امید تاکید کردم که بعید است فراکسیون مستقلین ولایی چنین پیشنهادی را بپذیرد ، چرا که نگاه فراکسیون مستقلین نسبت مساوی ۳ نفر برای هر ۳ فراکسیون مجلس می باشد و این در شرایطی است که رییس و نواب رییس فعلی را ثابت در نظر بگیریم.

جلالی همچنین تاکید کرد: بعد از ظهر همان روز با فراکسیون نمایندگان ولایی نیز جلسه داشتیم و آن ها پیشنهاد دادند: ۱۲ نفر به طور مساوی؛ ۶ نفر از - فراکسیون نمایندگان ولایی- و ۶ نفر از – فراکسیون مستقلین- در نظر گرفته شود.

او در ادامه این موضوع روایت کرد: روز چهارشنبه صبح من کسالت داشتم و بعد از ظهر نیز راهی شاهرود شدم و فرصتی برای مذاکره جدید نشد، پنج شنبه صبح بهروز نعمتی نماینده تهران اطلاع داد که فراکسیون امید موافق مذاکره سه جانبه است ، من نیز با شنیدن این خبر استقبال کردم و در تماس تلفنی آقای مطهری با اینجانب، ایشان تاکید کردند این جلسه هر چه سریع تر تشکیل شود.

جلالی در خصوص برنامه‌ریزی برای تشکیل این جلسه سه جانبه گفت: ساعت ۴ بعد ازظهر روز جمعه آقای وکیلی تماس گرفت که فراکسیون امید تقاضای چنین جلسه‌ای ندارد، بعد از پایان صحبت و تماس مجددی که بنده با آقای نعمتی داشتم آن ها این حرف را منتقل کردند که این جلسه نباید به گونه ای برگزار شود که گویا فراکسیون امید درخواست این جلسه را داشته است که ما باز هم این درخواست آنها را قبول کردیم.

او ادامه داد: ساعت ۴ و ربع آقای وکیلی تماس گرفت و گفت که ما – فراکسیون امید- در جلسه شرکت نمی‌کنیم و تنها آقای مطهری می آیند و ایشان هم از جانب خودش می‌آید و در نهایت فراکسیون امید در جلسه شرکت نکردند.

جلالی در خصوص این جلسه مشترک با علی مطهری تاکید کرد: در این جلسه آقای مطهری پیشنهادی داد که مقرر شد فراکسیون امید ابتدا در این خصوص نظر خود را بدهد و به نظر بنده این پیشنهاد در شرایط موجود سازنده بود.

او درباره پیشنهاد مطهری گفت: آقای مطهری پیشنهاد کردند که رییس ثابت و مورد اتفاق و اجماعی باشد ودر مورد نواب رییس؛ دو کاندیدا فراکسیون امید معرفی کنند و یک نفر فراکسیون نمایندگان ولایی و یک نفر از سوی فراکسیون مستقلین ولایی معرفی شود و در صحن این ۴ نفر با هم رقابت کنند و در مورد بقیه  کرسی‌های هیات رئیسه نیز ، به نسبت فعلی ، ۳ نفر برای هر فراکسیون حفظ شود که این پیشنهاد نیز همان حرفی بود که ما در فراکسیون مستقلین ولایی از ابتدا زدیم و فراکسیون امید نمی‌پذیرفتند و النهایه  مقررشد آقای مطهری در فراکسیون امید این پیشنهاد را مطرح کند.

جلالی در خصوص برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای مبنی بر تلاش سازماندهی شده برای حذف علی مطهری از ترکیب هیات رییسه گفت: دیشب خدمت مطهری تماس گرفتم و گفتم برخلاف فضاسازی‌ها مبنی بر تلاش برای حذف شما، بنده از اساس  کاندیدا نیستم و در ترکیب فعلی هم ایراد جدی نمی‌بینیم، البته ایشان به من محبت داشتند که خوب است اگر کاندیدا شوید و با حضور شما در هیات رییسه ، من  به کارهای دیگرم می رسم.

او تاکید کرد: این فضاسازی‌ها صحیح نیست و مذاکره ادامه دارد و احتمال جمع‌بندی جدید هنوز وجود دارد و نباید با فضاسازی امورات داخلی مجلس را به هم ریخت.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس با انتقاد از طرح برخی موضوعات بی اساس مبنی بر تصمیم ریاست مجلس برای جایگزین کردن چهره‌ای از فراکسیون ولایت به جای علی مطهری گفت: ریاست مجلس از یک ماه پیش تاکید داشتند که ترکیب فعلی هم ترکیب خوبی است و هیچ‌گاه در مورد هیچ عضوی اظهار نظر منفی نداشتند و نسبت به آقای مطهری هم  ایشان چنین مطلبی را مطرح نکردند و برخی به دروغ گفتند.

وی خاطر نشان کرد: نه آقای لاریجانی و نه نزدیکان ایشان به دنبال حذف مطهری نیستند و به دنبال این هستیم که در یک فرمول هر سه فراکسیون باشند .

جلالی همچنین تاکید کرد: بعد از انتخابات ریاست جمهوری و نزدیک شدن طیف عقلا به هم در جناح‌های مختلف سیاسی ، نباید انتخابات هیات رییسه مجلس موجب از هم پاشیدگی صفوف عقلا در مجلس شود .

رییس مرکز پژوهش های مجلس خاظر نشان کرد: در تمامی ادوار گذشته در طی سال دوم دوره چهارساله مجلس تغییرات هیات رییسه در حد یک نفر یا دو نفر بوده است و اینکه برخی هجمه بیاورند که کل هیات رییسه را تغییر دهیم، صحیح نیست ، ضمن آنکه از دیدگاه ما نواب رییس فعلی مجلس هم از شخصیت های معقول و مقبول هستند.

او در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه انتخابات در روز چهارشنبه برگزار می‌شود، هنوز هم  امیدواریم با  تلاش‌ها و مذاکرات هر سه فراکسیون به یک مدل تفاهمی دست یابند ، لذا فضا سازی‌های بایستی در جهت ایجاد یک تفاهم باشد، چرا که مجلس هر چه سریعتر باید بعد از این انتخابات پرشور ریاست جمهوری، به حل و فصل مشکلات اصلی مردم بپردازد و مردم انتظار دعوا بر سر کرسی‌های مجلس را از وکلای خود ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز