خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان زندان‌ها:

۲۸۸۶ نفر بابت عدم پرداخت مهریه در زندان هستند/ ۷۰۰ نفر از فرزندان زندانیان جرائم غیرعمد، ترک تحصیل کرده به چرخه آموزش بازگشتند

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۵۲۷

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی گفت: از میان زندانیان غیر عمد که ۱۳۳۲۵ نفر هستند، ۲۱ درصد بابت عدم پرداخت مهریه که شامل ۲۸۸۶ نفر هستند.۶۶ درصد نیز محکومان مالی و ۵ درصد محکوم به ترک نفقه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر جهانگیر در سی‌امین جشن گلریزان ستاد دیه کشور با بیان اینکه در انقلاب اسلامی فرهنگ گذشت، ایثار و مجاهدت حرف اول را می زند گفت: امام انقلاب کرد تا مردم برکت فرهنگ اسلام را با گوشت و پوست خود احساس کنند.

او ادامه داد: قریب به ۱۵ هزارنفر از محکومان غیر عمد داریم که ۱۳۰۰۰ هزار نفر زندانیان جرایم مالی هستند و ۲۸۰۰ نفر محکوم مهریه و مابقی محکومین چک و نفقه هستند که با کمک شما و نهادینه کردن این سنت حسنه ستاد دیه که توسط آقای لاجوردی بنیانگذاری شد توانست جای خود را در این نظام باز کند و در طول سالهای گذشته یک صد هزار نفر آزاد شدند.

عضو هیات مدیره ستاد دیه با بیان اینکه هر نفر که وارد زندان می‌شود خانواده او نیز مصون نیست، تصریح کرد: این کمک‌ها باعث می‌شود هم سرپرست خانوار آزاد شود و هم خانواده‌ها از آسیب در امان باشند. خانواده مصدومان نیز با دریافت دیه مشکلات‌شان کمتر شود.

جهانگیر با اشاره به تعداد جرائم غیر عمد هستند گفت: از میان محکومان پرداخت دیه ۱۲ درصد متهم و مابقی محکوم هستند.  ۱۴ درصد  از این افراد میزان دیه زیر ۲۰ میلیون باید پرداخت کنند و ۸ درصد بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون و۶۵ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون محکوم به پرداخت دیه هستند. در مجموع ۲۲۳ میلیارد نیاز است تا این افراد بتوانند از نعمت آزادی برخوردار شوند.

او به آمار زندانیان دیه اشاره کرد و افزود: ۲۰۶ نفر بیش از ۵ سال در زندان هستند، ۱۸۶ نفر بالای سه سال، ۵۴۸ نفر بین یک تا سه سال در زندان هستند.

او تاکید کرد: از میان زندانیان غیر عمد که ۱۳۳۲۵ نفر هستند، ۲۱ درصد بابت عدم پرداخت مهریه که شامل ۲۸۸۶ نفر هستند.۶۶ درصد نیز محکومان مالی و ۵ درصد محکوم به ترک نفقه هستند.

جهانگیر درباره زندانیان پرداخت مهریه نیز گفت: اگرچه می‌گویند چه کسی مهریه را گرفته و چه کسی  آن را پرداخت کرده اتفاقا این روزها هم مهریه را داده‌اند و هم گرفته‌اند اما کسانی که نتوانستند پرداخت کنند، اکنون در زندان هستند و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

او با اشاره به آماری در این زمینه گفت: امروز۲۹۲ محکوم به پرداخت زیر ده سکه هستند. ۳۰۵ نفر بین ۵۰ تا ۱۰۰ سکه و ۲۲۸ نفر  بالای ۲۰۰ سکه هستند و تعدادی از آنها بیش از ۵ سال است که در زندان هستند.

رییس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه متاسفانه آمار زندانیان مهریه در برخی استانها افزایش داشته اظهار کرد: در خصوص مهریه، استان‌های محروم پیشقدم هستند و سیستان و بلوچستان در صدر زندانیان مهریه است و باید فرهنگ سازی شود تا برای انسجام خانواده از مهریه استفاده نکنند.

عضو هیات مدیره ستاد دیه درباره رسیدگی به خانواده‌های زندانیان گفت: با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد جمعیت زندانیان متاهل هستند، این امر باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

او اظهار کرد: ۷۰۰ نفر از فرزندان زندانیان جرائم غیر عمد، ترک تحصیل کرده که با همت سازمان زندان‌ها و ستاد دیه به مدرسه بازگشتند. ما در اواخر سال گذشته در راستای منویات مقام معظم رهبری برای کاهش آسیب تلاش کردیم و بیش از ۱۰هزار همسر زندانی که قصد طلاق داشتند شناسایی و با برنامه آموزشی از فروپاشی این خانواده‌ها جلوگیری شد. همچنین از اعتیاد ۲۵۰۰ تن از فرزندان زندانی که در معرض اعتیاد بودند جلوگیری شد. البته این اقدامات میسر نمی‌شود مگر با کمک شما نوع دوستان و ایجاد فرهنگ گذشت و ایثار در کشور.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز