خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

نبویان باید رسما عذرخواهی و توبه کند/ حتما مساله را پیگیری حقوقی می‌کنیم/ کل سفارت ایران در افغانستان تخریب شده است

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۷۲۶

وزیر خارجه در مورد اظهارات نبویان در مورد رابطه ظریف و سردار سلیمانی تاکید کرد: فرمایشات ایشان شرم‌آور است از ایشان می‌خواهم رسما عذرخواهی و توبه کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: همزمان با برگزاری انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری و شوراها در ایران که نمایانگر حاکمیت مردم بود نشان داد ایران قدرت و ثباتش را از مردم گرفته است و برای همین با ثبات‌ترین کشور در منطقه هستیم، در همین راستا هم تلاش‌هایی برای پیگیری برخی سیاست‌ها شد که از ابتدا معلوم بود که این حرکت ناموفق است و بر اساس برخی ملاحظات کوته‌بینانه سیاسی مطرح شده است. 

تلاش‌هایی تفرقه‌انگیز را مغایر امنیت منطقه می‌دانیم 

او افزود: ایران معتقد است منطقه بخش مهمی از امنیت ماست و ما برای امنیت خودمان به یک منطقه امن و همسایگان امن نیاز داریم و تلاش‌هایی که برای ایجاد تفرقه و اختلاف در داخل منطقه می‌شود را مغایر امنیت منطقه می‌دانیم و معتقدیم به جای تلاش برای پیدا کردن راهکارهای فرار از واقعیت‌های منطقه تلاش‌هایی از سوی عاملان این وضعیت به نتیجه نمی‌رسد. 

اتهام ارتباط بنیاد علوی با ایران از نظر ما بی‌اساس است

رئیس دستگاه دیپلماسی در مورد بنیاد علوی و مصادره آن اظهار داشت: بنیاد علوی نیویورک یک سازمان غیروابسته به دولت ایران و مستقل است که در ایالت نیویورک ثبت شده است. این بنیاد مسئولانی دارند که این کار را دنبال می‌کنند و این مساله به ایران ارتباطی ندارد. این موسسه خیریه است که فعالیت‌های نوع‌دوستانه و آموزشی دارد و هر اتهامی در مورد ارتباط آن با ایران از نظر ما بی‌اساس است.

وزارت خارجه در جریان ورود هواپیمای سعودی نبوده است

ظریف در پاسخ به این سوال که یک هواپیمای سعودی حریم هوایی ایران را نقض کرده است آیا این مساله صحت دارد؟ تصریح کرد: من هم دیروز وقتی از یکی از نمایندگان این مساله را شنیدم به ستاد کل زنگ زدم و سوال کردم. وزارت امور خارجه و وزارت دفاع هیچ گاه در جریان این مساله نبوده است.

او ادامه داد: یک اتفاق خیلی معمولی بوده است. هواپیمایی با یک مسیر پروازی وارد کشور شده ولی قصد داشته تا مسیرش را تغییر دهد، هم مبدا و هم مقصد را تغییر داده و هواپیما هم حامل کارشناسان نفتی بوده است. این اطلاعات را دیروز به دست آوردم. بر اساس روش معمول دوستان هواپیمایی کشوری با پدافند هماهنگ می‌کنند و به هواپیما این انتخاب را می‌دهند که یا بنشیند یا برگردد که برمی‌گردد در هیچ مرحله وزارت امور خارجه نقشی نداشته  است. اطلاعی هم نداشته است. این یک مساله عادی است و هیچ منظور سیاسی نباید به آن اضافه کرد. 

سخنان نبویان شرم‌آور است

وزیر خارجه در مورد اظهارات سیدمحمود نبویان در مورد رابطه ظریف و سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: سخنان ایشان شرم‌آور است. از ایشان می‌خواهم رسما عذرخواهی و توبه کند. به خاطر تهمت بسیار ناروایی که نه به شخص من بلکه به جمهوری اسلامی زدند به عنوان برادر کوچکتر توصیه می‌کنم حتما توبه کنند.

اتهام‌زنی نبویان را پیگیری حقوقی می‌کنم 

ظریف با بیان اینکه اگرچه هیچ علاقه‌ای به پیگیری حقوقی نداشتم چون آنقدر به من از این تهمت‌ها زدند که اگر می‌خواستم همه را پیگیری کنم باید یک اتاق در دادگستری اجاره می‌کردم، ابراز داشت: این یک مورد را با توجه به علاقه زیادم به سردار سلیمانی حتما پیگیری حقوقی می‌کنم مگر اینکه خود ایشان در این مورد عذرخواهی و توبه کند چون این حرف برای من و همکارانم در وزارت خارجه خیلی گران تمام شده است.

پاسخ تحریم‌های امریکا خواهیم داد

وزیر امور خارجه در مورد اعمال تحریم‌های جدید توسط سنا بیان کرد: آمریکا باید به نتیجه برسد چون ما امنیت خود را از مردم می‌گیریم این کارها هیچ تاثیری در سیاست‌های ایران ندارد و حتما به موقع اقدام می‌کنیم اقدام‌هایی هم قبلا انجام دادیم و به ۱+ ۵ هم اطلاع دادیم و باید برای ممانعت از این کار اقدام کنند.

فاجعه‌ای برای همکاران ما در کابل رخ نداده است

ظریف در مورد انفجار امروز در کابل هم یادآور شد: متاسفانه کل سفارت ما تخریب شده است. من در داخل جلسه هیات دولت بودم که متوجه شدم یک وسیله انفجاری قوی در نزدیکی سفارت ما منفجر شده است. متاسفانه خسارات سنگینی به ساختمان سفارت وارد شده و همکاران ما برخی جراحات سطحی برداشتند و خوشبختانه فاجعه‌ای برای همکاران ما رخ نداده است.

تروریسم تکفیری مرز نمی‌شناسد

او افزود: تعداد زیادی کشته شدند که به خانواده‌های کشته‌شدگان و دولت افغانستان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم. این حادثه بار دیگر ثابت کرد که تروریسم تکفیری مرز نمی‌شناسد و هر روز قربانی می‌گیرد و کشورهای منطقه به جای رفتن سراغ بیگانگان باید متحد شوند و با تروریسم مبارزه کنند. ایران همراه همه کشورهای منطقه است و همه می‌توانند در مبارزه با تروریسم روی حمایت ایران حساب کنند.

مهمترین چالش ما وضعیت منطقه است

این دیپلمات عالی‌رتبه تاکید کرد: مهمترین چالش ما وضعیت منطقه است و نیاز است در این رابطه کل کشور برای این وضعیت و کمک به صلح و ثبات در منطقه بسیج شوند. باید این ثبات‌بخشی را با همراهی همسایگان خود بیشتر به پیش ببریم و این موضوعی است که باید در دوره آینده در دولت دوازدهم انجام دهیم و روی آن کار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز