خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

خودکفایی به معنای قطع تعامل با دنیا نیست/قادریم از تحریم‌ها و از فشارهای بین‌المللی عبور کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۷۴۵

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی ما در سیاست، دفاع و امنیت، مستقل هستیم چرا نمی توانیم در اقتصاد خودکفا باشیم،در مسائل دفاعی ، امنیتی محدودیت ها و تحریم ها علیه ما سخت تر بود اما ما توانستیم به خودکفایی برسیم پس در اقتصاد هم باید بتوانیم.

به گزارش ایلنا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بازخوانی اندیشه های معمار کبیر انقلاب پرداخت.

ما قادریم از تحریم‌ها و از فشارهای بین المللی عبور کنیم

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به اندیشه های معمار کبیر انقلاب گفت: ما قادریم از تحریم ها و از فشارهای بین المللی عبور کنیم ، شرط آن وحدت و اصرار بر ارزش های نهضت امام خمینی (ره) است لذا قوام و بقای ما تکیه بر همین ارزش ها است.

وی با بیان اینکه هر جا ارزش های امام را بیشتر رعایت کردیم بیشتر به سمت جلو و موفقیت پیش رفتیم افزود: امام بنیانگذار و معمار انقلاب است ، امام از یک سو ارزش هایی را بنیان گذاری کرد و از سوی دیگر ارزشهای انحرافی را از جامعه زدود و این ارزش ها تبدیل به مبنای جدیدی شده که می توانیم زندگی و سیاستهایمان را پایه گذاری کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به  اینکه در مسائل سیاسی، دفاعی و اقتصادی تکیه بر روی نهضت ارزشهای امام کردیم ادامه داد: امام زنده است و ما باتمام وجود می توانیم آثار امام و اندیشه های ایشان و رهبر معظم انقلاب را ادامه دهیم، اگر خدایی نکرده رهبری نداشتیم ادامه نهضت امام سخت می شد ، نیروهای انقلابی بر نهضت امام وفادار هستند اگر نیروهای انقلاب وحدت کنند و آن ارزش ها را جدی بگیرند می توان از تحریم ها و فشارهای بین المللی عبور کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه خودکفایی و استقلال از دیدگاه امام به معنای قطع ارتباط و قطع داد و ستد با دنیا نیست گفت: باید اقتصاد پایدار و قوی را طراحی کرد تا صادرات و واردات داشته باشیم، خودکفایی به معنای تکیه بر مردم و توانایی های آنها است و باید  بر آن اساس داد و ستد داشته باشیم .

استقلال و خودکفایی به معنای بستن درهای اقتصاد و قطع تعامل با دنیا نیست

وی با اشاره به اینکه استقلال و خودکفایی به معنای بستن درهای اقتصاد  و قطع تعامل با دنیا نیست گفت: وقتی ما در سیاست، دفاع و امنیت، مستقل هستیم چرا نمی توانیم در اقتصاد خودکفا باشیم، اگر توانستیم در آنها خودکفا باشیم در اقتصاد هم راحت تر می توان خودکفا و مستقل بود، در مسائل دفاعی ، امنیتی محدودیت ها و تحریم ها علیه ما سخت تر بود اما ما توانستیم  به خودکفایی برسیم پس در اقتصاد هم باید بتوانیم.

رضایی با اشاره به اینکه فکر شرقی کمتر از فکر غربی نیست اظهار داشت: باید اعتماد به نفس را در مردم احیا کرد و از حالت مصرفی خارج شد و کار و تلاش را جدی بگیریم، اگر بر مسائلمان دقت کنیم در اقتصاد مستقل و خودکفا خواهیم شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  تصریح کرد:  امام خمینی فرمودند محاصره اقتصادی برای کشور هدیه است زیرا محاصره اقتصادی سبب رجوع به خود و داشته ها و ظرفیت هایمان می شود، بزرگترین آسیبی که رژیم های قبل از انقلاب انجام دادند این است که ما را از توانایی ها و ظرفیت هایمان دور کردند، این در حالی است که امام ،خود ما را به خودمان شناساندند، امام فرمود از محاصره و تحریم نترسید زیرا تحریم ما را آگاه می کند.

وی ادامه داد: در کشور کالاهای با کیفیتی تولید می شود اما چون برند نیست مردم نمی خرند این در حالی است که افرادی در تبریز سایتی درست کردند و کالاهایشان را به کشور آلمان می فروشند ،باید موانع را برطرف کرد و اولین مسئله موضوع جهل است، با تلاش های سازمان یافته بلندگو ها و رسانه های خارجی  به صورت گسترده با فضاهای جدید ارتباطی بر روی جوانان ما کار می کنند.

انقلاب اسلامی توانست در زدودن ظلم های بزرگ گام های بلندی بردارد

رضایی با بیان اینکه  عده ای منافعشان به خطر افتاده است و عده ای دیگر از وضعیت موجود سوء استفاده می کنند گفت: انقلاب اسلامی توانست در زدودن ظلم ها ی بزرگ گام های بلندی بردارد، باید اعتراف کرد که ظلم های کوچک مثل تبعیض و بی توجهی به خواسته های مردم وجود دارد .

وی افزود: ظلم های کوچکی تحت عنوان تبعیض، پارتی بازی و قوم گرایی در شهرها و روستاهای ما وجود دارد که اگر بخواهیم عدالت اجتماعی همانطور که در سطح کلان کشور در مسئله سیاست و در زدودن استبداد ، استعمار و ایجاد استقلال در کشور به وجود آمد، ایجاد شود باید این ظلم های کوچک را در لایه های اجتماعی جامعه از بین ببریم.

رضایی تاکید کرد: برای از بین بردن این ظلم ها و تحقق عدالت اجتماعی در همه لایه های اجتماعی نیازمند یک طرح اجرایی و غیر گفتمانی هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هم اکنون همه گروه های سیاسی از عدالت اجتماعی صحبت میکنند و همه هم بر سر کار می آیند ولی این دوستان ما هیچ گاه نتوانسته اند یک طرح اجرایی برای عدالت اجتماعی در لایه های پایین بوجود آورند.

وی ادامه داد: بحث بر سر  قاطعیت در اعمال عدالت اجتماعی است، عدالت اجتماعی دو بعد دارد:

۱- عدالت اجتماعی تولیدی است که براساس آن باید فرصت ها عادلانه بین همه اقشار جامعه تقسیم شود.

۲_  عدالت دیگر عدالت توزیعی است که مثل فقرزدایی و توانمندسازی محرومین کشور که در اجرای هر دو عدالت نیاز به برنامه ریزی دقیق داریم.

رضایی افزود: نکته آخر اعمال انضباط قوی است که براساس اعمال انضباط  قوی در کشور می شود به عدالت اجتماعی نزدیکتر شد، در این رابطه میتوان به مسئله رئیس‌جمهور کره جنوبی اشاره کرد که با قاطعیت با او برخورد شد و پیشرفت اقتصادی در دنیا در مقابل فساد مثل شیشه شکننده ای است که با کوچک ترین سنگریزه شکسته خواهد شد لذا آن ها ناچار هستند مسئله مبارزه با فساد را جدی بگیرند تا پیشرفت شان متوقف نشود.

عدالت اجتماعی؛ برنامه اجرایی و اعمال انضباط قدرتمندانه می خواهد

وی تاکید کرد: عدالت اجتماعی با حرف و سخنرانی محقق نمی شود بلکه برنامه اجرایی و اعمال انضباط قدرتمندانه می خواهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با بحث نفود نیز بیان داشت: تفاوتی که نهضت امام و تداوم آن و مقابله ای که آمریکایی ها و اسرائیل با این انقلاب در مقایسه با نهضت های دیگر مثل نهضت کمونیستی داشتند در این است که معمولا آمریکا و غرب در مقابل این نهضت ها رفتار ثابتی در پیش می گرفتند به طور مثال اگر کره شمالی و کوبا را محاصره اقتصادی می کردند، دیگر رهایشان می کردند؛ بر این اساس آن ها یک نوع عملیات و تهاجم را در مقابل این نهضت ها پیاده می کردند منتها این تهاجم را طولانی نگه می داشتند و این درحالیست که آمریکایی ها در مقابل انقلاب اسلامی ؛ دیوانه وار ، عجولانه و شتاب زده تا کنون ده ها نوع تهاجم را علیه ما تست کردند.

رضایی یادآور شد: آمریکایی ها در اوایل انقلاب در کشور ایجاد شورش کرده و مناطقی از ایران را ناامن کردند، بعد کودتا کردند و  شکست خوردند و پس از آن هم جنگ علیه ما درست کردند که در آن هم شکست خوردند و اخیرا نیز بر روی بحث تحریم اقتصادی تمرکز شدند.

وی  افزود:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکایی ها عجله داشتند زود وارد ایران شوند ولی با گذشت ۴۰ سال نتوانستند کاری کنند؛ انواع اقدامات را علیه ما تست کردند و موفق نشدند و این مساله بیان گر این است که ایران از یک موقعیت فوق العاده در منطقه برخوردار است به نحوی که هر کسی که بر این قله قرار گیرد می تواند حدود ۴۰، ۵۰ کشور را کنترل کند ؛ بر این اساس ایران نه مثل کوبا، نه کره شمالی و نه مثل هیچ کشور دیگری است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکایی ها مرتب فشار  بر ما وارد می کنند و شکست هم می خورند و آخرین ترفندشان هم بحث تحریم های اقتصادی است ، گفت: متاسفانه فرمول انقلاب اسلامی را در اقتصاد به کار نگرفتیم به این معنا که ما باید همان طور که در جنگ، سیاست و امنیت ایستادگی کردیم و با بهره برداری از فرصت های ایجاد شده در اثر این ایستادگی توانستیم خود را بی نیاز کنیم در اقتصاد نیز عمل می کردیم.

رضایی افزود: در این رابطه می توان به بحث هسته ای اشاره  کرد ؛ آمریکایی ها در ابتدا حاضر به مذاکره با ما نبودند و اروپایی ها مامور مذاکره با ما بودند ولی وقتی آن ها فهمیدند ما سراغ غنی سازی ۳۰ درصد رفتیم و تعداد سانتریفیوژها ما از ۲۰ هزار هم بالاتر می رود مجبور شدند پشت میز مذاکره بنشینند بنابراین اگر بخواهیم تحریم های اقتصادی برای همیشه پایان یابد ایستادگی کافی نیست بلکه باید از فرصت هایی که بر اثر این ایستادگی ایجاد می شود به نحو شایسته استفاده کنیم تا آمریکا بفهمد که تحریم ها بی فایده است.

وی ادامه داد: اگر این کار را نکنیم ترامپ یا روسای جمهور بعدی آمریکا تحریم ها را بیشتر می کنند؛ اگر می خواهیم مثل کوبا و کره شمالی نشویم باید فرمول انقلاب را در عرصه اقتصادی نیز به کار گیریم و به استقلال و خودکفایی برسیم و آن زمان است که آمریکایی ها پشت میز مذاکره قرار خواهند گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم تحریم های اقتصادی تکرار نشود، تنها راه ناامید کردن آمریکا از این مسیر دست یابی به شکوفایی اقتصادی در اثر همین فشارهای اقتصادی است.

رضایی همچنین بیان داشت: زمانی نفوذ امکان پذیر است که خودمان در داخل در مقابل اندیشه های امام آسیب پذیر باشیم و با تفسیر های غلط و تحریف سخنان امام از مسیر ایشان دور شویم و این زمان است که  اندیشه ، فکر، باورها و اعتقادات انقلابی ما آسیب پذیر خواهد شد.

وی یادآور شد: تا ده سال پیش آمریکا و انگلیس تا انتخاباتی در ایران برگزار می شد آن را تحریم می کردند ولی الان می خواهند از طریق دموکراسی وارد ایران شوند و همه ضد انقلاب ها و فراریان از فرح پهلوی تا سلطنت طلب ها، صف های طولانی در مقابل سفارت خانه های ایران می گیرند تا رای دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همچنین آن ها در صدد هستند که از طریق فرهنگی به کشور نفوذ کنند که بر مبنا و  اساس اطلاعاتی که در دانشگاه امام حسین جمع آوری کردیم متوجه شدیم تا قبل از آقای ترامپ وزارت خارجه آمریکا بیش ز ۸۰ موسسه فرهنگی ، مطالعاتی، علمی و دانشگاهی را برای تضعیف ارزش های انقلابی و جایگزین کردن ارزش های آمریکایی بر روی اقشار مختلف اجتماعی ایران بسیج کرده است .

وی تصریح کرد: زمانی این طرح ها محقق می شود که از داخل مشکل پیدا کنیم و افکار عمومی جامعه و باور مردم ما از اندیشه های امام فاصله بگیرد.

رضایی همچنین به زمان رحلت حضرت امام اشاره کرد و گفت: حضور پر شور مردم در مراسم وداع و خاکسپاری حضرت امام همه تهدیدها را خنثی کرد ضمن آنکه بیعت با مقام معظم رهبری باعث شد دنیا متوجه شود که اشتباه بزرگی را مرتکب شده که فکر می کند بعد از رحلت امام می تواند اقدامی را علیه ما انجام دهد.

وی افزود: در دوران پس از رحلت امام (ره) واقعا مقام معظم رهبری قابلیت فوق العاده ای در سیاست داخلی و خارجی از خود نشان دادند که سبب شده وقتی امروز به موقعیت ایران در منطقه نگاه می کنیم عظمت و ابهت ایران زبانزد حتی دشمنان ما باشد.

رضایی ادامه داد : پشتوانه معرفتی، معنوی و ایستادگی مقام معظم رهبری توانست خلاء بعد از امام (ره) را پر کند و ارزش هایی که امام به امانت نزد ایشان گذاشتند تا به امروز حفظ شده  است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز