خبرگزاری کار ایران

تحلیل «سی ان‌ان» از تحولات اخیر منطقه؛

چرا اختلاف‌های ایران و عربستان امروز سر باز کرده است؟

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۷۶۱

«سی ان ان» در گزارشی ریشه بحران قطر را در نزاع میان ایران و عربستان جست‌وجو کرده و مدعی شده درگیری‌های امروز منطقه را باید در پرتو جنگ بر سر سلطه بر منطقه تحلیل کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از «سی‌ان‌ان»، عربستان سعودی و امارات (متحدان آمریکا) جریانی را با هدف منزوی کردن قطر (دیگر کشور سنی هم‌پیمان آمریکا) هدایت می‌کنند که اتهام ظاهری قطر در این جریان حمایت از تروریسم و گروه‌های فرقه‌گرا با هدف بی‌ثبات کردن منطقه است.

این پایگاه خبری آمریکایی اما در گزارش خود بحران قطر را نزاع بر سر سلطه بر منطقه خواند و مدعی شد: تعمیق بی‌اعتمادی میان پیروان شیعه و سنی در منطقه با هدایت ایران و عربستان دلیل اصلی این اختلاف‌ها است.

این پایگاه خبری دلیل اصلی روابط ایران و قطر  را میادین گازی مشترک خواند و نوشت: از نظر سعودی‌ها و هم‌پیمانانشان در منطقه، قطر یک عضو خارج از قاعده است که نه تنها با ایران رابطه دارد بلکه با اسرائیل هم در ارتباط است و با اخوان المسلمین مصر و جریان حماس در فلسطین رابطه خوبی دارد.

این رسانه آمریکایی نوشت که سعودی‌ها مدعی هستند ایران با القاعده ارتباط دارد.

«سی‌ان‌ان» نوشت: درگیری ایران و عربستان با افزایش درگیری‌های سوریه بیشتر شده است. ظهور داعش و نقش برجسته ایران در عراق و سوریه در مبارزه با این گروه، توازن قدرت در منطقه را تغییر داده است.

محمود حمام سرلشکر اردن اخیرا مدعی شده بود: ایران سعی دارد کمربند زمینی بین سرزمین‌های ایران و لبنان در سراسر منطقه عراق و سوریه ایجاد کند. هفته گذشته نیروهای تحت حمایت ایران شهر «بعاج» که تحت کنترل داعش در عراق بود را آزاد کردند و در سمت دیگر با کمک دولت سوریه پایگاه آمریکا در «تنف» را مورد حمله قرار دادند.

این گزارش درگیری‌های یمن را نیز  مثال دیگری از این درگیری‌ها میان ایران و عربستان خواند و نوشت: یمن  کشوری با هویت‌های فرقه‌ای و اقلیت شیعه است که زیر بمباران کشورهای امارات و سعودی قرار گرفته است این در حالی است که سعودی‌ها ایران را به تجهیز حوثی‌ها و تامین مالی این گروه شیعه متهم می‌کنند. ایران هم این اتهام را رد می‌کند. 

«سی‌ان‌ان» در بخشی از این گزارش با طرح این پرسش که حال چرا این دشمنی دیرینه میان ایران و عربستان باید امروز سر باز کند، نوشت: دلیل اول اینکه سعودی‌ها از قرارداد آزادی ۳۰ شهروند قطری در عراق به دلیل ماهیت گروکشی آن برآشفته‌اند. شرایط این توافق روشن نیست اما به نظر می‌رسد ایران در این میان سود اصلی را خواهد برد.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در این رابطه گفته چمدان‌هایی حاوی صدها میلیون دلار در یک هواپیمای شخصی قطری در بغداد پیدا شده است. وزیر خارجه قطر اصرار دارد که دولت هیچ توافقی با گروه‌های مسلح خارج از عراق نداشته اما ریاض حرف آنها را باور نمی‌کند. 

دلیل دوم این اختلافات از نظر «سی‌ان‌ان» اظهارات اخیر امیر قطر بوده که در خبرگزاری قطر منتشر شد و ساعاتی بعد از خروجی خبرگزاری خارج و این ادعا مطرح شد که خبرگزاری مورد حمله هکرها قرار گرفته است. اما این بار نیز ریاض حرف قطری‌ها را باور نکرد. در این اظهارات امیر قطر گفته بود دشمنی با ایران به عنوان یک قدرت منطقه عاقلانه نیست. 

«سی‌ان‌ان» دلیل سوم را در واشنگتن جست‌وجو کرد و نوشت: سعودی‌ها بعد از روابط خوب این دولت با حسنی مبارک در مصر و توافق هسته‌ای با ایران به دولت اوباما اعتماد نداشتند. آنها احساس می‌کردند که آمریکا به دنبال استقلال انرژی است و کمتر به خلیج فارس توجه می‌کند.

در ادامه این گزارش به رویکردهای تهاجمی نسل جدید حاکمیت در آل سعود نیز اشاره کرده و نوشت: از نظر برخی مفسران، سفر اخیر ترامپ به عربستان این رویکردهای تخاصمی آنها را به طور ویژه علیه قطر و ایران برجسته‌تر کرده است.

در پایان، این گزارش به حادثه تروریستی اخیر در تهران اشاره کرده و نوشت: سپاه در بیانیه‌ای در پی این حادثه، همزمانی سفر ترامپ به عربستان و حمله تروریستی تکفیری‌ها در ایران را بی‌معنی ندانسته است. همین مساله آتش درگیری‌ها را داغ‌تر کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز