خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه شورای عالی آب:

مشکلات مربوط به قطع آب در مناطق گرمسیر کشور در سریع ترین زمان مرتفع شود/ باید با مدیریت دقیق و برنامه‌ریزی جامع با بحران کم آبی مقابله کرد

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۴۸۹

سی‌امین جلسه شورای عالی آب عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهو تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر اینکه امروز موضوع آب یک مطالبه و دغدغه عمومی است،‌ گفت: بحران کم آبی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی کشور است و باید با مدیریت دقیق و برنامه‌ریزی جامع از تشدید این بحران و پیامدهایش جلوگیری کرد.

او با بیان اینکه همه بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب نیازمند اصلاح الگوی مصرف است، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی بیش از نود درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کند تهیه طرح جامع الگوی کشت به عنوان کار جدی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش استفاده از منابع و ذخایر آبی کشور داشته باشد.

او افزود: تهیه طرح جامع الگوی کشت مناسب برای مناطق مختلف کشور و ابلاغ آن همچنین می‌تواند موجب افزایش بهره وری و سطح درآمد کشاورزان کشور شود ،‌بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه های خود را در این زمینه با قوت پیش برده و نهایی کند.

معاون اول رییس جمهوربا اشاره به اینکه موفقیت کشور در افزایش تولید گندم همزمان با  کاهش سطح زیر کشت کاری بزرگ و ارزشمند است، بر تداوم برنامه های کنونی در توسعه کشت گلخانه ای و بکارگیری روشهای نوین آبیاری که منجر به کاهش مصرف آب می‌شود، تاکید کرد.

جهانگیری با یادآوری سرمایه‌گذاری دولت در مهار آبهای مرزی،‌ برنامه ریزی برای توسعه کشت متناسب با نیاز کشور و این مناطق تاکید کرد و گفت: دولت تمهیدات قانونی برای حمایت از کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند ،‌ فراهم خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور در ابتدای این جلسه با پیگیری موضوع قطع آب شهرستان زابل که اخیرا اتفاق افتاده بود، خواستار بکارگیری همه تدابیرلازم برای رفع مشکلات ساکنان مناطق گرمسیر کشور شد و گفت: قطع آب حتی برای یکساعت در مناطق گرمسیر کشور دشوار است و در صورت اتفاق باید در سریعترین زمان مشکلات مرتفع شود.

او پس از استماع گزارش مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مبنی بر اینکه قطع آب در شهرستان زابل برای چند ساعت اتفاق افتاده بود که با پیگیری برطرف شد ،‌بر اطلاع رسانی سریع و دقیق درباره اقدامات انجام شده تاکید کرد و گفت: ارایه گزارش اقدامات انجام شده به مردم می تواند مانع سوء استفاده جریان هایی شود که با شایعه سازی به دنبال ایجاد تفرقه در جامعه هستند.

در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند،‌گزارشی در خصوص «مجموعه اقدامات انجام شده در مورد تغییر و اصلاح الگوی کشت و دستیابی به الگوی کشت ملی با لحاظ موضوع آب مجازی موضوع بند ۱۱ مصوبات نهمین جلسه و نیز بند ۵ مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب» ارایه شد.

وزیر جهاد کشاورزی دراین جلسه با اشاره به برنامه وزارتخانه متبوعش برای کاهش اراضی زیر کشت در عین افزایش میزان محصولات کشاورزی،‌گفت: برنامه ریزیهای گسترده ای برای تولید محصولاتی که نیازمند آب فراوان هستند انجام شده و امروز از طریق کشت فراسرزمینی و اجاره زمین در کشورهای دیگر به دنبال تامین نیازهای کشور هستیم.

وزیر نیرو نیز با تاکید بر اهمیت موضوع اصلاح الگوی کشت، خواستار برآورد دقیق قیمت واقعی محصولات با توجه به هزینه تامین آب آنها و برنامه ریزی دقیق و هدایت کشاورزان به طرف کشت محصولات سازگار با اقلیم مناطق مختلف کشورشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز از تغییر رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در سالهای اخیر به منظور صیانت بیشتر از منابع آب و خاک کشور تشکر کرد و گفت: قطعا توسعه کشاورزی بدون رعایت الگوی کشت منجر به تغییر شرایط اقلیمی و از بین رفتن عرصه های طبیعی نظیر تالاب ها خواهد شد.

در ابتدای این جلسه کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی گزارشی درباره موفقیت های بدست آمده در ارتباط با اصلاح الگوی کشت ارایه کرد و گفت : سیاست های حوزه مدیریت مزرعه، حمایت از محصولات جایگزین، استفاده از تکنولوژیهای جدید، اصلاح روش های کشت،‌انتقال سبزی و صیفی به گلخانه، حمایت از صادرات محصولات با تقاضای آب کمتر، توسعه آبیاری میکرو و تکیه بر استفاده از آب سبز در کشاورزی باعث شده که امروز بهره وری به میزان شش درصد تولیدات برسد و اگر این روند ادامه یابد ظرف برنامه ششم بحران آب مدیریت خواهد شد.

همچنین پرهیزگار رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از میزان دمای هوا و بارش‌های سالجاری در مقایسه با سال‌های گذشته ارایه کرد و گفت، بر اساس نمودارها میزان بارش‌ها درکل کشور نرمال تلقی می‌شود اما با توجه به آثار گرمایش زمین و پدیده تغییرات اقلیمی دمای هوای کشور بطور میانگین یک تا یک و نیم درصد افزایش یافته است.

در این جلسه همچنین مقرر شد کمیته‌ای با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور و با عضویت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست طرح جامع الگوی کشت کشور حداکثر تا پایان سال ۹۶ تهیه و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارایه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز