خبرگزاری کار ایران

محسنی‌اژه‌ای خبرداد:

اتهام افراد دستگیر شده مرتبط با داعش محاربه است/ بازداشت مدیرعامل سابق بانک سرمایه/ احضار ۶استاندار و تعدادی فرماندار در ارتباط با تخلفات انتخاباتی

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۶۷۳

سخنگوی قوه‌قضاییه از احضار ۶استاندار و تعدادی فرماندار در ارتباط با تخلفات انتخاباتی خبرداد و گفت: دادستان کل نسبت به این موضوع نظارت دارد و در پرونده‌هایی که در تهران رسیدگی می‌شود، هنوز کیفر خواستی صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود درباره حکم افرادی که به اتهام همکاری و ارتباط با داعش اظهار کرد: در قانون مصادیق محارب و مفسد فی الارض آمده که گروهی که مرکزیت دارد و دست به اسلحه دارند، تمام اعضا گروه که حتی اسلحه ندارند و کسی نکشند باز هم محارب هستند. مجازات محارب فقط اعدام نیست بلکه چهار مورد بوده و دست قاضی در انتخاب مجازات باز است.

معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه در قوانین قبلی مفسد فی الارض تفسیر نشده بود، گفت: قانون مجازات فعلی مفسد فی‌الارض را تعریف کرده و کمی توسعه داده است. افرادی که جز داعش هستند اعلام جنگ مسلحانه کرده و اقدامات تروریستی را ملاحظه کردند و محارب شناخته می‌شوند. اینکه چه شقی از مجازات اعدام، نفی بلد یا بغی را در نظر بگیرند با قاضی است. مفسد فی الارض منحصر به مسائل امنیتی نیست و ممکن است در مسائل اقتصادی باشد.  این موارد در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شوند.

او درباره صحت خبر بازداشت افرادی مرتبط با بانک سرمایه اظهار کرد: مدیر عامل سابق و چهار نفر دیگر بازداشت شدند.

سخنگوی قوه‌قضاییه راجع به آخرین وضعیت پرونده رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گفت: تخلفات مربوط به قوه‌قضاییه نیست بلکه دستگاه قضایی جرائم را رسیدگی می‌کند. تخلفات بیش از ۷۰۰مورد بود که همه آنها جرم دانسته نشد. بعضی از آنها شاکی خصوصی می‌خواهد و جنبه عمومی ندارد که اگر شکایت کنند، رسیدگی می‌شود. برخی موارد که عنوان مجرمانه دارد در حال رسیدگی است.

اژه‌ای تصریح کرد: تا الان شش استاندار و تعدادی فرماندار و مدیر کل احضار شدند. دادستان کل نسبت به این موضوع نظارت دارد و در پرونده‌هایی که در تهران رسیدگی می‌شود، هنوز کیفر خواستی صادر نشده است اما در برخی استان‌ها نسبت به بعضی کیفرخواست صادر شده است.

معاون اول قوه‌قضاییه درباره اقدامات دستگاه قضایی بعد از حادثه تروریستی چه بود، گفت:‌دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر هستند. این افراد با حکم دستگاه قضایی دستگیر می‌شوند و بعد ما رسیدگی می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز