خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون اول رییس‌جمهور؛

مصوبه دولت درباره اجرای پروژه آزاد راه اهواز -ایذه-لردگان ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۸۳۹

معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت در خصوص اجرای پروژه آزاد راه اهواز -ایذه-لردگان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی را ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، هیئت وزیران در جلسه ۲۴/ ۲/ ۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت راه شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه­های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک­ها و سایر منابع مالی و پولی کشور - مصوب ۱۳۶۶- تصویب کرد:

۱- شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که در این تصویب­نامه "شرکت" نامیده می­شود، به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی که در این تصویب­نامه "وزارت" نامیده می­شود مجاز است با حفظ مالکیت دولت برای اجرای پروژه آزاد راه اهواز – ایذه – لردگان به طول حدود دویست و هفتاد و دو (۲۷۲) کیلومتر با برآورد تقریبی پنجاه و پنج هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۵) ریال که در این تصویب­نامه "پروژه" نامیده می­شود شامل تأمین منابع مالی، انجام طراحی، تکمیل مطالعات، مهندسی، تملک باقی­مانده اراضی، کنترل کیفی، نگهداری، بهره­برداری و انتقال آن در قالب بند (الف) ماده (۲) آیین­نامه اجرایی قانون احداث پروژه­های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک­ها و سایر منابع مالی و پولی کشور موضوع تصویب­نامه شماره ۷۵۰۵/ت۵۱۳۲۱هـ مورخ ۲۶/ ۱/ ۱۳۹۴، نسبت به انعقاد قرارداد واگذاری با شرکت احداث، نگهداری و بهره­برداری آزادراه اهواز – ایذه – لردگان به سهامداری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که به روش مذاکره مستقیم انتخاب شده است و در این تصویب­نامه "شرکت طرف قرارداد" نامیده می­شود، با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام نماید.

۲- شرکت طرف قرارداد عهده­دار تأمین هفتاد درصد (۷۰ %) از منابع مالی موردنیاز برای احداث پروژه و تأسیسات جانبی خاص آن تا مرحله بهره­برداری و تسویه حساب کامل هزینه­‌ها خواهد بود. شرکت نیز تأمین بخشی از سرمایه­گذاری را به میزان سی درصد (۳۰%) برآورد اولیه هزینه­ها شامل هزینه استملاک اراضی و آزادسازی مسیر را تعهد نموده که از محل ردیف اعتباری پیش­بینی شده در قانون بودجه سنواتی و یا سایر منابع مصوب مربوط تأمین خواهد نمود.

۳- شرکت طرف قرارداد مکلف است پیشنهاد قیمت اجرای پروژه را به همراه تحلیل (آنالیز) قیمت مربوط براساس مطالعات مصوب شرکت و آخرین فهرست­های بهای ابلاغ شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ضرایب آن با اعمال ضریب به­ روز رسانی شاخص مبنای تعدیل فهر­ست­های بها (تا زمان ارایه پیشنهاد کتبی قیمت خود) و پیش­بینی تعدیل دوره ساخت، مالیاتبر ارزش افزوده، حق بیمه­ های سهم کارفرما و سایر هزینه­های جانبی مرتبط با اجرای طرح را جهت بررسی و تأیید نهایی به شرکت تحویل نماید. هزینه­های یادشده پس از تأیید شرکت و تصویب وزارت جزء هزینه­های قابل قبول سرمایه­گذاری پروژه منظور و مبنای محاسبه قرار می­گیرد.

تبصره ۱ – انجام امور طراحی و مطالعات پروژه مذکور برعهده شرکت طرف قرارداد و هزینه­های مرتبط با آن نیز پس از تصویب طراحی و مطالعات و تأیید توسط شرکت جزء هزینه­های قابل قبول سرمایه­گذاری پروژه منظور خواهد شد.

تبصره ۲ – حداکثر ضریب اضافه پیشنهادی مورد تأیید در قراردادهای پیمانکاری شرکت طرف قرارداد با پیمانکاران موضوع بند (۴) این تصویب­نامه معادل نه درصد (۹%) مبلغ برآورد این بند تعیین می­شود.

۴- شرکت طرف قرارداد می­تواند پس از عقد قرارداد واگذاری، پیمانکاری پروژه و تأسیسات جانبی خاص آن را به پیمانکاران واجد صلاحیت و مورد تأیید شرکت واگذار نماید.

۵- پیش­بینی اولیه دوره واگذاری معادل سی و شش سال مشتمل بر هفت سال دوره مطالعه و احداث و بیست و نه سال دوره بهره­برداری خواهد بود، لیکن دوره واگذاری واقعی محدوده به بازگشت کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) یا پایان دوره واگذاری، هر کدام که مقدم باشد و زودتر محقق شود، خواهد بود.

۶- نرخ سود سرمایه­گذاری شرکت طرف قرارداد در دوران احداث و بهره­برداری معادل نرخ سود سپرده بلندمدت بانک­­های دولتی (مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) به علاوه پنج درصد (۵%) در زمان انعقاد قرارداد تعیین می­شود.

تبصره ۱ – به روز رسانی سالانه مانده سرمایه­گذاری قابل استهلاک بر مبنای نرخ سود سپرده بلندمدت بانک­های دولتی (مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) به علاوه پنج درصد (۵%) در ابتدای هر سال صورت می‌گیرد.

تبصره ۲- چنانچه دوره احداث و مطالعه، بر اثر تعلل شرکت طرف قرارداد و یا پیمانکاران معرفی شده از سوی شرکت طرف قرارداد بیش از هفت سال به طول انجامد، در دوره تأخیر نه تنها هیچ­گونه سودی برای آورده شرکت طرف قرارداد منظور نخواهد شد، بلکه براساس ماده (۴۸) آیین­نامه مذکور در بند (۱) این تصویب‌نامه نسبت به استیفای حقوق دولت و تعیین تکلیف پروژه اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

۷- مسئولیت نگهداری و بهره­برداری از پروژه و تأسیسات جانبی خاص آن در دوره واگذاری برعهده شرکت طرف قرارداد می­باشد.

تبصره ۱- پس از بازگشت کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) یا پایان دوره وگذاری، هر کدام که مقدم باشد و زودتر محقق گردد، منافع بهره­برداری از پروژه و تأسیسات جانبی خاص آن با حفظ سطح خدمات براساس پیوست­های قرارداد و با رعایت موازین فنی و مفاد دستورالعمل­ها و مقررات صادره از سوی وزارت به وزارت منتقل می­شود.

تبصره ۲- مرجع تأیید هزینه­های بهره­برداری و نگهداری در چارچوب دستورالعمل­های مصوب وزارت و همچنین بازگشت سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب)، حسابرس مورد تأییدوزارت امور اقتصادی و دارایی می­باشد و به هر حال در پایان دوره واگذاری در صورت عدم استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) شرکت طرف قرارداد، براساس تبصره (۱) این بند اقدام خواهد شد.

۸- بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای پروژه تابع قوانین و مقررات طرح­های عمرانی کشور می­باشد.

۹- شرکت موظف است در قرارداد واگذاری منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی شرکت طرف قرارداد در اجرای مفاد قرارداد پیش­بینی کند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس­ جمهور این مصوبه را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز