خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز در گفت‌وگو با ایلنا:

قوه قضاییه برخورد خود با فساد را تشدید کند

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۱۶۹

عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز گفت: قوه‌قضاییه باید برخورد با فساد، خصوصا فساد در دستگاه قضاییه را تشدید کند.

علیرضا آذربایجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره عملکرد دستگاه‌قضایی و اقدامات آیت‌الله آملی لاریجانی در طول هشت سال گذشته اظهار کرد: در بررسی عملکرد قوه قضائیه به دو صورت کلی می‌توان پاسخ داد. یکی اینکه عملکرد قوا وابسته و پیوسته به هم است. یعنی عملکرد قوه قضائیه را نمی‌شود به شکل مستقل بررسی کرد. بخشی از تاثیر عملکرد قوا نشات گرفته از عملکرد سایر قوا می‌باشد.

عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم راجع به آن بخش از عملکرد قوه قضاییه که به صورت مستقل انجام می‌شود، نظر دهیم باید گفت واقعیت قضیه این است که نکته‌های قابل توجهی در روند دادرسی در چند سال گذشته وجود داشته که یکی از این نکته‌ها بحث علمی بودن جریان کار در سیستم قضایی است. در واقع نظام دادرسی ما از لحاظ کیفی و جایگاه علمی و مبانی استدلالی نسبت به گذشته نه تنها تقویت نشده بلکه تضعیف هم شده است.

این حقوقدان تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد بحث اطاله جریان دادرسی است. در واقع جریان دادرسی از زمان شروع تا زمان رسیدن به زمان اجرای حکم آن قدر زمان‌بر و طولانی است که در دعاوی که خیلی قابل توجه نیست عملا متضرر به نفعش است که موضوع را پیگیری نکند.

او ادامه داد: اطاله دادرسی موجب گستاخی بیشتر کسانی می‌شود که نسبت به حقوق دیگران تعدی و تجاوز می‌کنند یعنی عدد تجاوز به حقوق را خرد می‌کنند و در افراد متعددی اعمال می‌کنند و به یک نوع به صورت غیرمستقیم خود را مصون از تعقیب می‌کنند.

آذربایجانی در مورد یکی از وظایف قوه قضائیه که برخورد با فساد در جامعه و به طریق اولی در بدنه خود می‌باشد، بیان داشت: ما باید به دو گونه فساد توجه کنیم. یک فسادی که در جامعه وجود دارد و قوه قضائیه باید با آن برخورد کند و دوم فسادی است که به مراتب آثار زیانبارتری نسبت به نوع اول دارد و آن احتمال فساد در خود دستگاه قضایی است. آنچه مسلم است قوه قضائیه در سال گذشته برخوردهایی با هر دو مورد داشته اما واقعیت قضیه این است که این برخوردها تکافوی این مشکل نامیمون را نداشته است. در واقع آب‌های روانی است که جاری می‌شود و سیستم جمع‌آوری کننده باید همگام با این قضیه مانع جریان آن شود. اینکه در بخشی از این موضوع مبارزه‌ای صورت گرفته شکی نیست اما پیشنهاد ما این است که در ارتباط با برخورد با هر دو فساد و خصوصا فساد در دستگاه قضایی برخورد و مبارزه را باید تشدید کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز