خبرگزاری کار ایران

فهرست ضرب‌الاجل چهار کشور خلیج فارس علیه قطر چیست؟

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۰۱۸

چهار کشور عربی منطقه که طرح محاصره قطر را اجرایی کرده بودند لیستی از ۱۳ التیماتوم به دوحه را شامل بستن شبکه الجزیره و قطع روابط با ایران به قطر داده‌اند که اجرای این درخواست‌ها برای دوحه کار سختی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه هرالد، عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات لیستی از درخواست هایشان را به همسایه کوچک ولی ثروتمندشان تقدیم کرده‌اند.

قطر هنوز به این اظهارات پاسخی نداده اما شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر روز دوشنبه گفته قطر با این چهار کشور تا زمانی که این کشورها روابط تجاری و مسافرتی و اقتصادی‌شان را در این ماه با دوحه قطع و در آن تجدید نظر نکرده‌اند، مذاکره‌ای ندارد.

کشورهایی که تحریم‌هایی را به قطر تحمیل کرده‌اند این کشور را به تامین مالی تروریسم و بی‌ثبات کردن منطقه و روابط بیش از حد با ایران متهم کرده‌اند. قطر این اتهامات را رد کرده و گفته برای سرپیچی از همسایگان اقتدارگرا و فرماندهان ارتششان تنبیه می‌شود.

یک تحلیل‌گر منطقه به روزنامه هرالد آمریکا گفته این درخواست‌ها چشم‌انداز پایان‌دهی به بزرگترین بحران دیپلماتیک بین کشورهای عربی منطقه را به عقب خواهد راند.

الیور جیکوب تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه و مشاور شرکت نفتی پتروماتریکس در سوییس گفته این درخواست‌ها بسیار تهاجمی است و نزدیک شدن به حل بحران و درگیری بین کشورهای منطقه خاورمیانه را غیرممکن خواهد کرد.

ابراهیم فریحت استاد موسسه دوحه پیش‌بینی کرده که این درگیری‌ها طولانی خواهد شد.

او گفته قطر با اجرای این درخواست‌ها مخالفت می‌کند و آن را غیرسازنده می‌داند.

فریحت همچنین گفت: اقدام نظامی همچنان بعید است و در نهایت هم راه حل مساله سیاسی خواهد بود.

واشنگتن که روابط نظامی نزدیکی با کشورهای هر دو طرف درگیری دارد خواستار حل و فصل این مناقشه شده است. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفته همسایگان قطر باید درخواست‌هایشان را منطقی و قابل اجرا کنند.

یکی از مقامات یکی از این چهار کشور طرف مخاصمه که از جزییات این درخواست‌ها به رویترز خبر داده است گفته این درخواست‌ها در صورتی که قطر طی 10 روز به آنها عمل نکند بی‌اعتبار خواهد شد.

امارات گفته تحریم‌ها می‌تواند برای یک سال به قوت خود باقی بماند. قطر که ثروتمندترین کشور از نظر سرانه کشور است گفته که تحریم‌ها به نوعی محاصره است اما این کشور برای اینکه بتواند از این طوفان به سلامت عبور کند ثروت قابل توجهی دارد.

این اختلاف‌نظر، آزمون بزرگی برای آمریکاست که پایگاه‌های نظامی‌اش با بیش از ۱۱ هزار نیرو در قطر قرار گرفته است.

ترامپ از تحریم‌ها حمایت کرده حتی با وجود اینکه وزیر دفاع و وزیر امور خارجه‌اش سعی کردند در این میان خود را بی‌طرف نشان دهند و همین مساله سیگنال‌های مختلطی را به  جهان مخابره کرده است.

ترامپ قطر را تامین‌کننده مالی تروریسم در سطوح بالا می‌داند.

قدرتمندترین کشور در منطقه که از قطر حمایت کرده است ترکیه است چراکه رجب طیب اردوغان ریشه‌های حزب سیاسی اسلام گرایش را مشابه جنبش‌هایی که قطر از آنها در منطقه حمایت می‌کند، می‌بیند.

یک روز بعد از اعمال تحریم‌ها ترکیه قانونی را به تصویب رساند که طی آن نیروهای بیشتری به پایگاه این کشور در قطر اعزام می‌شد.

وزیر دفاع ترکیه «فکری ایسیک» با در خواست نزدیک کردن پایگاه مخالفت کرده و گفته این کار به معنی دخالت در روابط آنکارا و دوحه است. در عوض ترکیه احتمالا حضورش را در قطر تقویت خواهد کرد.

به گفته وزیر دفاع ترکیه تقویت پایگاه ترکیه می‌تواند قدم مثبتی در امنیت خلیج فارس باشد.

قطر از ثروت هنگفتش در دهه گذشته برای بسط نفوذش در خارج از کشور استفاده کرده و از جریان‌هایی در جنگ‌های داخلی و انقلاب‌ها در سراسر خاورمیانه حمایت کرده است. سران کنونی مصر و سعودی از حمایت این کشور از اخوان المسلمین در قاهره خشمگین هستند.

از سویی شبکه قطری الجزیره به یک شبکه محبوب در خاورمیانه تبدیل شده و خشم کشورهای منطقه را که کنترل سختی بر رسانه‌هایشان در داخل دارند، بیشتر کرده است. الجزیره اقدام اخیر کشورهای منطقه را تلاش برای از بین بردن آزادی بیان در منطقه خوانده است.

یکی از مقامات کشورهای تحریم‌کننده به رویترز گفته این درخواست‌ها لزوم میانجی‌گری کویت را بیشتر کرده و این کشور از قطر خواسته که دخالت‌هایش در امور خارجی و داخلی چهار کشوری که محاصره‌اش کرده‌اند را خاتمه دهد و دست از اعطای تابعیت قطری به شهروندان این چهار کشور بردارد. 

این درخواست‌ها شامل قطع روابط با اخوان‌المسلمین و داعش و حزب الله و جبهه فتح‌الشام است که شاخه رسمی القاعده در سوریه محسوب می‌شود. قطر اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی و اسکان دادن به تروریست‌ها در کشور را رد کرده است.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: در میان این درخواست‌ها کاهش روابط دیپلماتیک با ایران و محدود کردن روابط تجاری نیز دیده می‌شود.

به گفته این مقام آگاه کشورهای اعمال‌کننده‌ تحریم‌ها از قطر خواسته‌اند که به آنها برای هر خرابی و هزینه‌ای که بابت سیاست‌های قطر متحمل شده‌اند غرامت بپردازد. اجرای این درخواست‌ها نیز باید تحت نظارت و گزاره‌های ماهانه در سال اول باشد و هر سه ماه در سال دوم و سپس به طور سالانه به مدت ده سال باشد .

رویترز محتوای این التیماتوم را از قول یکی از مقامات کشورهای تحریم‌کننده افشا کرده است اما وزیر مشاور در امور خارجه امارات انور قرقاش قطر را به افشای لیست درخواست‌ها متهم کرده است.

او در توییتر خود گفته این هزینه‌ای است که برای سال‌ها توطئه‌چینی باید بپردازند و هزینه بازگشت به همسایگی است. افشار درخواست‌ها برای خراب کردن میانجی‌گری‌ها بوده است.

مقام‌های قطری‌ در گفت‌وگو با رویترز این درخواست‌ها را بی‌منطق می‌دانند به ویژه بخش‌هایی که به الجزیره به عنوان شبکه‌ای با میلیون‌ها مخاطب عرب مربوط است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز