خبرگزاری کار ایران

همایش منتخبان پنجمین دوره شوراها:

خندان‌دل: اختصاص ۳۹ درصد از مالیات بر ارزش افزوده کل کشور به شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۲۸۸

معاون عمرانی و توسعه امور شهر و روستا وزارت کشور گفت: بنا بر گزارش سال گذشته از مالیات بر ارزش افزوده کل کشور به شهرداری تهران ۳۹ درصد اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ خندان‌دل صبح امروز در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور با بیان اینکه ۳۶ درصد جمعیت شهری کشور در هشت کلانشهر سکونت دارند، گفت: ۳۶ درصد دیگر جمعیت کشور در ۷۸ شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر و کمتر از یک میلیون نفر ساکن هستند و ۲۸ درصد باقی مانده نیز در بیش از هزار و۱۰۰ شهر سکونت دارند. 

او با بیان اینکه این پراکندگی جمعیت شرایط گوناگونی را برای ارائه خدمت به مردم ایجاد می‌کند، اظهار داشت: حجم منابع مالی در مدیریت شهری حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان است که در شهرهای بزرگ به ازای هر نفر، دو میلیون تومان صرف ارائه خدمت می‌شود. این درحالی است که در شهرهای کوچک این رقم به یک‌چهارم دو میلیون تومان تغییر کرده که در این راستا باید اقداماتی انجام شود و اصلاحات لازم صورت گیرد.

معاون عمرانی وزیر کشور اضافه کرد: در دولت یازدهم تصمیم گرفته شد کمیسیونی به نام کمیسیون خاص کلانشهرها و شهرداری‌ها برای رسیدگی به امور شهری در وزارت کشور برای چاره‌اندیشی مشکلات ایجاد شود. بنا نیز بر این شد قواعدی تنظیم شود که در این راستا لوایح مختلفی اعم از قانون شهرداری و مدیریت شهری، لایحه اصلاح ساختارهای سازمانی و لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها توسط وزارت کشور تهیه شد که در حال حاضر لایحه قانون شهرداری‌ها و مدیریت شهری در دولت مطرح است. 

خندان‌دل با بیان اینکه منابع قابل توجهی در مدیریت شهری توسط شوراها نظارت می‌شود، تصریح کرد: مردم باید به این اطمینان برسند که در مصرف این منابع مالی نظارت خوبی وجود دارد. در این راستا تهیه صورت‌های مالی این اطمینان را به وجود خواهد آورد؛ البته چند سال است که صورت‌های مالی برخی شهرداری‌ها به تصویب نرسیده که این موضوع باید مورد توجه شوراها قرار بگیرد. 

او افزود: در دوره قبل شوراها، ۴۲ درصد شهرداران تغییر کردند که این آمار در شهرهای بزرگ بیشتر بوده است. ما امیدوار هستیم که در چهار سال پیش‌رو انتخاب شهرداران به صورتی باشد که شاهد تغییرات کمتری باشیم.

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به ساختارهای مدیریتی شهری خاطرنشان کرد: ساختارهای سازمانی و نیروی انسانی در شهرداری‌ها یکی از موضوعات مهم حوزه شهری محسوب می‌شود به طوری که در برابر صد هزار پست سازمانی مصوب در شهرداری‌ها، ۳۰۰ هزار شاغل در شهرداری داریم. حجم زیاد نیرو در شهردار‌ی‌ها نه تنها موجب مصرف منابع می‌شود بلکه حتی موجب ناکارآمدی هم خواهد شد. 

خندان‌دل با بیان اینکه به منظور ساماندهی ساختارهای سازمانی، نظام اداری و نیروی انسانی لایحه‌ای در دولت تصویب شده که هم‌اکنون به مجلس تقدیم شده است، ابراز داشت: باید از تمرکزگرایی در دولت فاصله گرفته شود و مدیریت شهری را متکی بر شوراها و نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری‌ها قرار دهیم تا کارآمدی نیروی انسانی و نظام اداری بهبود پیدا کند. 

او در پاسخ به اظهارات الویری بیان کرد: بنابر گزارش سال گذشته مالیات بر ارزش افزوده کل کشور به شهرداری تهران ۳۹ درصد، هفت کلان شهر دیگر ۲۱ درصد و بقیه کشور ۴۰ درصد اختصاص یافته است.

معاون عمرانی و توسعه امور شهر و روستا وزیر کشور در مورد تاریخ تشکیل شهرداری نیز یادآور شد: در سال ۹۲  قانونی در مجلس به تصویب رسید مبنی بر اینکه شورای چهارم یک ماه بعد از تشکیل دولت باید تشکیل شود. 

خندان‌دل افزود: اگر فرض بر این باشد که آن قانون مخصوص دوره چهارم بوده باید به قوانین بعدی برگردیم که می‌گوید شورای شهر چهار ساله باید تشکیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز