خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛

باید حساسیت بیشتری به موضوع مواد مخدر وجود داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۵۶۴

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در صحنه بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر اراده این نفاذ پیدا نکرده است.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: شاید در بین جرایم سازمان یافته که در جوامع امروزی تنوع دارد کثیف‌ترین نوع آن قاچاق مواد مخدر است.

وی افزود: قاچاق به کشور و تولید ملی لطمه می‌زند اما قاچاق مواد مخدر انسان‌ها را از درون و خانواده‌ها را از بین می‌برد. این نوع از قاچاق و اعتیاد پدیده پلشتی برای جامعه است و جنسی متفاوت از سایر قاچاق‌ها دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید اهتمام بیشتری داشت هم حکمرانان در عرصه سیاستگذاری و هم مجریان و اندیشمندانی که حرفشان در جامعه طنین انداز است وقتی نگاه می‌کنیم به قاچاق اعتیاد و مواد مخدر و براساس گزارش‌های وزارت کشور می‌بینیم که حرکت‌های مثبتی انجام شده است.

لاریجانی گفت: پدیده قاچاق مواد مخدر در ایران و جهان ابعاد ناامید کننده و برخی ابعاد آن موفقیت آمیز بوده است.

وی به تشریح ابعاد منفی مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: از این بعد که تولید مواد مخدر افزایش یافته و تنوع دارند نگران کننده است، در همسایگی ما معدن تولید مواد مخدر وجود دارد در سال ۲۰۰۱ آمریکایی‌ها به افغانستان آمدند با این هدف که با تروریسم و تولید مواد مخدر مبارزه کنند ولی آمار‌ها نشان می‌دهد که تولید مواد مخدر کاهش نیافته بلکه افزایش یافته و لابراتوارهای افغانستان گسترش یافته است. سوال این است که چرا با وجود استقرار ناتو تولید مواد مخدر کاهش نیافت یا حداقل سیر نزولی نداشته است. فرودگاه‌های قندهار، مکران و کابل در اختیار ناتو بوده است این ترانزیت مواد مخدر از این فرودگاه‌ها انجام می‌شود این موضوع نشان می‌دهد اراده بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر نفاذ پیدا نکرده است.

لاریجانی افزود: مبارزه با مواد مخدر سنتی و جدید نیاز به اراده منسجم بین المللی دارد که این اراده را در حال حاضر نمی‌بینیم. همسایه ما محل تولید فراوان مواد مخدر است و در گفت‌و‌گو با مسئولان این کشور آن‌ها نیز اظهار نگرانی می‌کنند و معتقدند تروریست‌ها از منابع فروش مواد مخدر استفاده می‌کنند پس با چنین شرایطی باید حساسیت بیشتری به موضوع مواد مخدر وجود داشته باشد زیرا منبع تغذیه مالی تروریست‌ها کشت مواد افیونی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با مواد مخدر بیش از ۳ هزار نفر شهید و چند هزار جانباز تقدیم کرده است که این نشان از فداکاری ایران دارد و ما سپر هجوم مواد مخدر به سمت کشورهای دیگر قرار گرفته‌ایم، ایران تنها کشوری بود که برای تحقق کشت جایگزین در افغانستان کمک کرده ولی سایر کشور‌ها در این زمینه اقدامی نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه این وضعیت تا حدی قابل تحمل است گفت: بنا نیست همه هزینه‌ها را ایران بپردازد لازم است در صحنه بین المللی به این موضوع جدی‌تر توجه شود و برای تعویض کشت و مبارزه بین المللی نیاز به اراده کشور‌ها احساس می‌شود. در اجلاس‌ها و گفتگو‌ها مباحثی مطرح می‌شود ولی در صحنه عمل ظهور و بروز جدی ندارد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بحث‌های دیپلماتیک باید عزم دیپلماتیک به وجود آورد گفت: در کشور افغانستان لابراتوارهایی ایجاد شده که دارای تجهیزات مدرنی است که در سال‌های اخیر از کشورهای پیشرفته به افغانستان آورده شده و با یک نگاه می‌توان سرخط قاچاقچی‌های بین المللی را به روشنی مشاهده کرد.

لاریجانی با بیان اینکه سیستم‌های اطلاعاتی کشورهایی که مدعی اشراف کامل هستند بر این موضوع اشراف ندارند گفت: از کار انداختن لابراتوارهایی که متحرک نیستند کار سختی نیست و با اقدام صحیح در این زمین می‌توان فراگیری آن را از بین برد، قدرت سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی و آمریکا این ظرفیت را دارند تا با این مشکلات برخورد کنند ولی اراده جدی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد که اقراض مختلفی ممکن است پشت این موضوع باشد که این کشور‌ها زیر بار این مسئولیت بین المللی نمی‌روند.

وی افزود: ایران به خاطر وجدانی که در مسیر مبارزه با مواد مخدر دارد و بنا بر مسئولیت دینی به صورت جدی با مواد مخدر مبارزه می‌کند اما این موضوع نیز حدی دارد و باید به آن توجه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجه امیدوارکننده مسیر مبارزه با مواد مخدر گفت: در بخش‌های اجرایی، تقنینی و قضایی کشور اراده‌ای جدی به وجود آمده و این موضوع امیدوارکننده‌ای می‌باشد.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به خصوص مبارزه با مواد مخدر در دستور کار جدی مجلس شورای اسلامی قرار دارد گفت: در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه خاص شده و بودجه خاصی در نظر گرفته‌ایم تا پشتیبانی‌های لازم برای ساماندهی این شرایط محقق شود.

وی افزود: NGOهای مختلفی در مسیر مبارزه با مواد مخدر به وجود آمده و هر چه رویکرد مبارزه با مواد مخدر اجتماعی‌تر باشد اثرات مثبتی خواهد داشت. همچنین ورود فرهیختگان و هنرمندانی که بااحساس وظیفه قدم به این عرصه گذاشته‌اند را باید مغتنم شمرد.

وی با بیان اینکه این موضوع به یک بستر اعتماد عمومی نیاز دارد و هر چه مردم بدانند این مبارزه جدی است آن‌ها نیز تمایل بیشتری برای حضور در این مسیر دارند اظهار داشت: اگر مردم احساس اعتماد پیدا کنند این مسیر بیشتر دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌های اطلاعات، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه پیشگیری باید تلاش بیشتری داشته باشند گفت: بخصوص در بخش فرهنگی باید اقدامات جدی تری انجام شود و صدا و سیما تولیدات جذابی را در این زمینه داشته باشد که البته کارهایی انجام شده ولی نیاز به اهتمام بیشتری است تا نوجوانان و جوانان باآگاهی وچشم باز موضوعات را درک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حضور مسئولان در این همایش نشان می‌دهد در زمینه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر عزم جدی وجود دارد و این موضوع سبب ایجاد خوشحالی می‌شود گفت: نیروهای نظامی، انتظامی و تقنینی کشور مشارکت دارند و کارنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز قابل قبول است.

وی افزود: باید پیشگیری در اولویت قرار گیرد و وجوهی که گستره اجتماعی را افزایش می‌دهد مورد توجه مسئولان قرار گیرد و در مجلس شورای اسلامی نیز به آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس در بخش جرایم و مجازات و رویکرد مبارزه با مواد مخدر به دنبال تجدید نظرهایی است گفت: اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهادات خود را مطرح کنند مجلس نیز کمک‌های لازم را انجام می‌دهد و این را جزو وظایف خود می‌دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه پنج ساله ششم به مبارزه با مواد مخدر توجه شده که امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد تا این بلای خانمان سوز کنترل شود و کمتر با این مشکل مواجه باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز