خبرگزاری کار ایران

دانایی‌فرد در نشست «عراق پس از داعش»:

رهبران عراق باید از حمایت مرجعیت برای دولت – ملت‌سازی حمایت کنند/ داعش امنیتی هم تقریبا تمام شده است

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۸۵۰

سفیر سابق ایران در بغداد با بیان اینکه رهبران عراق باید از حمایت مرجعیت برای دولت – ملت‌سازی حمایت کنند، گفت: در تاریخ عراق هیچ‌گاه دولت‌های عراق از حمایت مرجعیت برخوردار نبودند ولی امروز این حمایت وجود دارد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، حسن دانایی‌فرد در نشست «عراق پس از داعش» که صبح امروز در روزنامه اطلاعات و به همت موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد، گفت: پیروزی‌های بزرگ اخیر در موصل به مردم و دولت عراق، نیروهای مسلح و مبارزه و به ویژه مرجعیت عراق تبریک عرض می‌کنم که با فتاوایشان جلوی داعش را گرفته و این فتنه بزرگ را مهار کردند. یکی از جاهایی که خون مشترک میان ایران و عراق ریخته شده در مسئله مبارزه با داعش است.

سفیر سابق ایران در بغداد با بیان اینکه عراق کشوری مسلمان و با جمعیت ۳۴ میلیون و ترکیب جمعیتی متنوع و تاریخی کهن است، اظهار کرد: این تاریخ کهن و جمعیت متنوع، روابط پیچیده‌ای را در عراق ایجاد کرده و شکاف و گسل‌هایی را در عراق ایجاد کرده است که مربوط و باقیمانده از دوران پیشین است.

او اضافه کرد: عراق پس از حمله امریکا و سقوط بغداد وارد مرحله گذار شد. عراق بسته و دیکتاتور با جامعه باز و دموکراسی وارداتی روبه‌رو شد و شرایطی خاصی در این کشور به وجود آمد. از ویژگی‌های دوران گذار، شرایطی مانند التهابات و تغییرات سریع سیاسی، حاشیه‌های سیاسی امنیتی و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی است. سقوط صدام، فنر انباشته شده را آزاد کرد.

این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه فرایند دولت - ملت‌سازی در عراق تکمیل نشده بود، گفت: با توجه به این مسائل و همزمانی با پدیده بیداری اسلامی، شرایط خاصی را در عراق به وجود آورد که باعث شد بیش از ۴۶ هزار نفر از اقصی نقاط دنیا که حدود ۱۲ هزار نفرشان از اروپا بودند، به عراق و سوریه بیایند.

دانایی‌فرد خاطرنشان کرد:‌ در سال ۲۰۱۳ در برخی روز‌ها شاهد انفجارهای بسیاری بودیم. مردم عراق در آن ایام به فکر زنده ماندن بودن تا زندگی کردند. می‌خواهم شرایط را درک کنید. همه این شرایط موجب سقوط موصل شد. روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد سال ۹۳ وقتی موصل سقوط کرد، شرایط خاصی در بغداد ایجاد شده بود و بیش از ۶۰ درصد جمعیت از شهر‌خارج و بخش اعظمی از این افراد به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ما آمده بودند و خواستار دریافت ویزا و اقامت در ایران شده بودند.

او ادامه داد: در روز ۱۴ دی ۹۲ یعنی چند روز بعد از سقوط فلوجه به بغداد بازگشتم و با آقای مالکی دیدار کردم. دراین دیدار به او گفتم آن چیزی که در سوریه اجرا شد، می‌خواهند‌‌ همان را در عراق ایجاد کنند. گفتم می‌خواهند حلبی را در شمال سوریه ایجاد کنند که این حلب، موصل است و می‌خواهند ریف دمشق را در ریف بغداد ایجاد کنند. من این مسئله را به آقای بارزانی هم گفتم.

سفیر سابق ایران در بغداد با اشاره به پیمان نظامی و همکاری امنیتی آمریکا با عراق اظهار کرد: در این شرایط، وزیر امور خارجه امریکا بجای مقابله با داعش، شروط ۴ گانه‌ای را برای کمک به عراق بیان کرد ولی ایران بدون وقفه و درنگ کمک‌هایش را پس از فتوای مرجعیت به ارتش عراق انتقال کرد و داعشی که همانند بهمن از شمال به سراشیبی‌های جنوب حرکت می‌کرد، متوقف شد و سپس اقدام به پاکسازی شد.

او از  داعش به عنوان نظامی تمام شده یاد کرد و گفت: حتی داعش امنیتی هم تقریبا تمام شده است ولی برخی هسته‌های امنیتی و داعش فکری ادامه دارد. ویرانی‌ها و هزینه‌های زیادی به ملت و دولت عراق وارد شده است. اکثر مناطق و شهرهایی که داعش به آن‌ها وارد شد، تخریب شد و مردم عراق بیشترین هزینه را دادند. سر داعش به عنوان افعی له شد ولی برخی آثار ناامنی همچنان محتمل است.

دانایی‌فرد با بیان اینکه عراق وارد مرحله جدیدی شده است که هم فرصت‌هایی دارد و هم تهدیدهایی، خاطرنشان کرد: رهبران عراق باید از حمایت مرجعیت برای دولت – ملت‌سازی حمایت کنند. در تاریخ عراق هیچ‌گاه دولت‌های عراق از حمایت مرجعیت برخوردار نبودند ولی امروز این حمایت وجود دارد. برگشت اعتماد به نفس به گروه‌های سیاسی، ارتش و مردم عراق بسیار مثبت است. پس از سقوط موصل، شرایط عراق بسیار حساس شد. امروز این اعتماد به نفس به مردم عراق بازگشته است.

این دیپلمات به فرصت ایجاد شده برای کسب درآمد از طریق فروش نفت و درآمدهای سفر به اعتبات عالیات اشاره کرد و گفت: ما شاهد حمایت‌های عمومی دولت‌های خارجی به ویژه ایران از دولت عراق هستیم.

او از انباشت مطالبات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی از ویرانی‌های ۱۰ سال گذشته به عنوان چالش‌های فراروی دولت عراق یاد کرد و گفت: دیدگاه‌های تجزیه‌طلبان و آرمانخواهان برخی از گروه‌های عراق از دیگر چالش‌های عمده در این کشور است که امیدواریم تعدیل شود و عراق را وارد دوره سازندگی کند نه کشمکش‌های سیاسی.

دانایی‌فرد ادامه داد: رقابت‌های بین حزبی از چالش‌های موجود است. این رقابت‌ها کمتر شده ولی به چالش‌های درون حزبی تغییر کرده است.

سفیر سابق ایران در بغداد با بیان اینکه با مسئله آشتی ملی و زندگی مسالمت‌آمیز در عراق موافق هستم، اظهار کرد: باید دولت و ملت عراق، رهبران و قومیت‌های مختلف باید به این برسند که با هم کار کنند و از دیدگاه‌های مورد اختلاف و آرمانخواهانه دوری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز