خبرگزاری کار ایران

هیات دادگاه قانون اساسی تایلند با رییس دیوان عدالت اداری دیدار کردند

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۱۴۹

هیات دادگاه قانون اساسی تایلند که به تهران سفر کرده است، پیش از ظهر امروز با رییس دیوان عدالت اداری ایران دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام بهرامی در دیدار اعضای دادگاه قانون اساسی تایلند گفت: از هیات عالی رتبه تایلندی که به ایران تشریف آوردند تشکر می‌کنم. امیدوارم در این دیدار از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم .

او به بیان توضیحاتی درباره ساختار دیوان عدالت اداری در نظام قضایی کشور پرداخت و اظهار کرد: دیوان عدالت اداری ایران بر اساس اصل ۱۷۰و۱۷۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. اصولا دیوان عدالت اداری دو وظیفه عمده دارد؛ یکی رسیدگی به شکایات مردم از تصمیماتی است دستگاه دولتی و اجرایی دارند و احساس می‌کنند حقشان تضییع شده است و وظیفه مهم دیگر دیوان عدالت اداری این است که اگر آیین نامه دولت و وزرا و سایر نهاد مخالف قوانین جاری باشد، آنرا باطل کند.

رییس دیوان عدالت اداری ادامه داد:‌ رسیدگی به شکایات مردم از تصمیمات اداری دستگاه دولتی در شعب بدوی رسیدگی می‌شود اما مواردی که از آیین نامه‌ها و مصوبات دولت شکایت می‌شود، ابتدا در هیات تخصصی برسی می‌شود بعد به هیات عمومی ارسال می‌شود تا آنجا تصمیم گرفته شود

در ادامه این دیدار نوراک ماپرانل رییس دادگاه قانون اساسی تایلند اظهار کرد: در دیوان عالی کشور شاهد روند رسیدگی به یک پرونده بودیم که بسیار سودمند بود. وظایف دیوان عدالت اداری تایلند هم شبیه ایران است.

او با بیان اینکه سیستم قضایی تایلند چهار نوع دادگاه قانون اساسی، اداری، نظامی و قضایی دارد، ادامه داد: هر یک از این دادگاه‌ها وظایف مستقل از دیگر دادگاه‌ها دارد. مهم‌ترین وظیفه دادگاه قانون اساسی تطبیق پیش نویس قوانین با قانون اساسی است و آیا اعضا کابینه و مجلس به وظایف خود عمل می‌کنند.

رییس دادگاه قانون اساسی تایلند افزود: وظیفه اصلی دادگاه قضایی بررسی پرونده حقوقی و کیفری است. دادگاه نظامی تنها امور کیفری نظامی را بررسی می‌کند و وظیفه اصلی دیوان عدالت اداری تایلند نیز مشابه با ایران است. در دیوان عدالت اداری دو سطح رسیدگی است. یکی دادگاه بدوی و یکی دیوان عالی که نظرش نهایی است. قضاتی که در دیوان عدالت اداری مشغول به کار هستند، دولتی هستند و باید آزمون پشت سربگذارند و حداقل سن برای قضات ۳۵سال است اما میانگین سن آن‌ها در حال حاضر ۴۸ سال است.

او با بیان اینکه قضاتی که برای دیوان عدالت اداری تایلند انتخاب می‌شوند از قضات عالی رتبه هستند، اظهار کرد: حداقل سن برای دیوان عالی عدالت اداری ۴۵سال است اما میانگین سن ۵۰سال است. قضات دیوان عدالت اداری تایلند تا سن ۷۰سالگی می‌توانند به کار خود ادامه دهند. در واقع دیوان عدالت اداری تایلند پرونده مربوط به نخست وزیری را هم می‌تواند رسیدگی کند. بیشتر پرونده‌های دیوان عدالت اداری در تایلند مربوط به سوء رفتار سازمان‌های دولتی است

رییس دادگاه قانون اساسی تایلند با بیان اینکه پرونده‌های که به هر نحو ناقض قانون است در حوزه اختیارات آنها است، افزود: یک نوع دیگر از پرونده که به دیوان ارجاع می‌شود راجع به زمین‌هایی است که از مردم برای ساخت و ساز ضبط می‌شود ولی پولی که به مردم داده می‌شود، مناسب نیست. دیوان در این ارتباط رای می‌دهد تا هزینه مناسب به مردم پرداخت شود.

او گفت: در سال حدود ۵هزار پرونده وارد دیوان عدالت اداری می‌شود که ۱۰۰۰تا از آن‌ها تجدید نظرخواهی می‌شود. حدودا ۱۰هزار پرونده در مرحله بدوی داریم که هنوز حل و فصل نشده و ۹ هزار پرونده نیز در دیوان عالی عدالت مطرح است.

عضو هیات تایلندی گفت: تعداد شعب بدوی ۱۲شعبه است. هر شعبه چندین استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام بهرامی در ادامه این دیدار اظهار کرد:‌ با توجه به گستردگی وظایف دیوان عدالت اداری در ایران، طیف وسیع از پرونده در دیوان رسیدگی می‌شود. علاوه بر این مراجع شبه قضایی در ادارات هستند که شکایت از آرا در این مراجع هم قابل رسیدگی است. بنابراین تعداد پرونده که سالانه مورد رسیدگی قرار می‌گیر حدود ۱۰۰ هزار پرونده است که ۵۰ هزار پرونده در شعب تجدید نظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رییس دیوان عدالت اداری ادامه داد:‌ ما ۵۲شعبه بدوی و ۲۰شعبه تجدید نظر داریم و مجموع قضات دیوان عدالت اداری ۱۱۰ نفر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز