خبرگزاری کار ایران

در اجلاس شورای اجرایی سازمان OPCW مطرح شد؛

هشدار ایران نسبت به سوءاستفاده سیاسی از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۰۳۰

سفیر ایران در لاهه نسبت به سوءاستفاده سیاسی برخی کشورها از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) در لاهه، ضمن انتقاد از برگزاری نشست فوق‌العاده شورای اجرایی این سازمان طی هفته گذشته، آن را اقدامی تبعیص‌آمیز و براساس استانداردهای دوگانه علیه سوریه ارزیابی کرد.

او جلسه فوق‌العاده این سازمان در مورد سوریه را تلاش برخی کشورها برای سوءاستفاده از این سازمان فنی و تخصصی در جهت رسیدن به اهداف سیاسی خود قلمداد کرد و نسبت به آن هشدار داد.

جهانگیری که در هشتاد و پنجمین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سخن می‌گفت، با ابراز نگرانی از کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، توجهات را به ماهیت و اثرگذاری جهانی گروه‌های مذکور جلب کرد و بر این اساس خواستار محکوم کردن این اقدامات توسط کشورهای عضو گردید.

او بر لزوم اتخاذ تدابیری همه‌جانبه و متحد برای جلوگیری از وقوع مجدد کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در لاهه همچنین سفر مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به کشورمان در هفته گذشته را موفقیت‌آمیز خواند و اظهار داشت: در این سفر که به مناسبت سی‌امین سالگرد حمله شیمیایی به سردشت انجام گرفت مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با مقامات عالیرتبه کشورمان ملاقات و از موزه صلح تهران نیز بازدید کرد.  

جهانگیری آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌های بیشتر با این سازمان به ویژه در زمینه برگزاری دوره‌های مربوط به مداوای قربانیان سلاح‌های شیمیایی را اعلام کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در لاهه همچنین اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه اجرای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را خاطرنشان و بر لزوم پرهیز از اعمال محدویت‌های مغایر با کنوانسیون در روابط تجاری کشورها تاکید کرد.

او خواستار اجرای کامل ماده ۱۱ کنوانسیون مبنی بر لزوم توسعه اقتصادی و تکنولوژیک کشورهای عضو و تشویق و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فعالیت‌های شیمیایی و همچنین مبادله بین‌المللی اطلاعات علمی و فنی در زمینه‌های صلح‌آمیز گردید.

گفتنی است شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یکی از مهمترین ارکان تصمیم‌گیری سازمان مذکور است. هشتاد و پنجمین اجلاس آن از تاریخ ۲۰ تیر در مقر سازمان مذکور در لاهه آغاز و تا امروز جمعه  ۲۳ تیر ادامه خواهد داشت. موضوعات مهمی چون اجرای کامل مفاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، انهدام سلاح‌های شیمیائی، آینده سازمان، جهانشمولی مقابله با تروریسم شیمیایی و معرفی نامزدهای پست مدیرکل آتی سازمان از موضوعاتی است که در دستورکار نشست فوق قرار دارد.

برای جانشینی احمد اوزمجو، مدیرکل فعلی سازمان که از سال ۲۰۱۰ تاکنون طی دو دوره متوالی مدیرکل سازمان بوده است، هفت نامزد از کشورهای اسپانیا، دانمارک، کره‌جنوبی، مجارستان، بورکینافاسو، لیتوانی و عراق اعلام آمادگی کرده‌اند.


 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز