خبرگزاری کار ایران

یادداشت جان کری به مناسبت دوسالگی توافق هسته‌ای؛

برجام نشان داد دیپلماسی جواب می‌دهد/از دستاورد دوره اوباما مراقبت کنید/ به اصول دیپلماسی پایبند بمانیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۲۶۵

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا طی یادداشتی به مناسبت سالگرد دومین سال دستیابی به برجام نوشت: من در دوران خدمتم در دولت اوباما دستاوردهای زیادی داشتم اما هیچ کدام به اندازه برجام درخشان نبود.

به گزارش ایلنا، جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا طی یادداشتی که در پایگاه خبری «او اف‌ای» منتشر شد، برجام را یک توافق افتخار آمیز خواند و مدعی شد: با امضای برجام راه‌های منتهی به ساخت سلاح هسته‌ای به روی ایران بسته شد، از این رو جهان به جایی امن‌تر تبدیل شده است. 

کری به مناسبت برجام نوشت: امروز دومین سالگرد یک دستاورد قابل توجه دیپلماتیک است. توافقی که بی‌شک جهان را به جایی امن‌تر تبدیل کرد؛ توافق هسته‌ای. با گذشت دو سال، ثابت شد که دیپلماسی جواب می‌دهد.

او ادامه داد: من به بسیاری از دستاورد‌ها و اقداماتم در دوران وزارت امور خارجه دولت رییس‌جمهور اوباما افتخار می‌کنم؛ از توافق آب و هوایی پاریس گرفته تا تغییر در یافتن راهی برای ایجاد یک دولت وحدت در افغانستان و تا برافراشته شدن پرچم آمریکا در هاوانا برای اولین بار در شش دهه گذشته؛ اما گمان نمی‌کنم چیزی به اندازه این توافق تاریخی درخشان باشد. در این مورد خاص، دیپلماسی یک واژه تخیلی برای جلوگیری از جنگ بود و این هفته، ۳۸ ژنرال و دریادار بازنشسته به ما یادآوری کردند که هنوز دیپلماسی نتیجه می‌دهد و بهترین نبرد، نبردی است که در آن مجبور به جنگیدن نباشید. 

وزیر خارجه دولت سابق در آمریکا افزود: رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران ساده نبود. این توافق مستلزم ایمانی قوی به قدرت دیپلماسی بود؛ زمانی که بسیاری آن را مردود می‌دانستند یا آماده تسلیم شدن بودند. مجبور بودیم از بی‌اعتمادی کامل مسیر خود را از سال ۲۰۱۱ و همزمان با سفر من به عنوان رییس کمیته امور خارجی به مسقط به دستور اوباما تا سال ۲۰۱۳ و اولین دیدار رو در روی وزیران امور خارجه آمریکا و ایران از انقلاب ۱۹۷۹ به این سو آغاز کنیم. 

او خاطر نشان کرد: ما، ساعت‌های طولانی بر سر میز مذاکره طی چند سال بحث کردیم تا سرانجام راهی بیابیم که همه با یک توافق سخت و منصفانه موافقت کنند. ما باید همه جامعه جهانی را گرد هم می‌آوردیم. 

کری تاکید کرد: ما کنگره را قانع ‌کردیم تا توافق به تصویب رسید. این چیزی بود که بدون حمایت‌های ریشه‌دار مردمی مانند شما که صدایتان شنیده شد، ممکن نبود. حال مشاهده می‌کنید که چه پیشرفتی به دست آورده‌ایم. 

جان کری در ادامه با بیان این ادعا که زمانی که توافق به دست آمد، ایران ذخایر لازم برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای را در اختیار داشت،  مجددا مدعی شد: از طریق این توافق توانستیم آن‌ها را وادار کنیم مسیر رفته را برگردند.  ما خواستار پایبندی ایران به تعهداتی سخت و قابل راستی‌آزمایی بودیم و ایران نیز به این تعهدات پایبند است. این چیزی است که حتی دولت جدید آمریکا و‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تائید کرده‌اند. 

او با بیان این ادعا که بر این اساس ایران ۹۸ درصد اورانیوم غنی شده‌اش را از کشور خارج کرد و دو سوم سانتریفیوژ‌هایش را از بین برد و راکتور‌های آب سنگینش را از کار انداخت نوشت: ایران از فرآیند‌های بازرسی نیز اطاعت کرد.  به زبان ساده‌تر، ما موفق شدیم تمام مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کنیم. 

کری ادامه داد: زمانی که راه را شروع کردیم، بسیاری گمان می‌کردند اینکه ما تصمیم داریم با آن‌ها صحبت کنیم هم دیوانگی است؛ اما در ‌‌‌نهایت، نشان دادیم دیپلماسی کار می‌کند. از این رو، امیدوارم شما نیز در سالگرد این توافق احساس غرور کنید و امیدوارم سرشار از هدف باشید تا از هرآنچه رئیس جمهور اوباما انجام داد مراقبت کنید.

او افزود: یادمان باشد‌‌ همان طور که امروز هم احساس سختی می‌کنیم صحبت با صدای رسا برای ما سخت بود. صداهای شما به ما کمک کرد تا به این دستاورد دیپلماتیک قابل توجه دست یابیم. بیائید از این پس به اصول دیپلماسی پایبند بمانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز