خبرگزاری کار ایران

نیویورک تایمز نوشت؛

ترامپ برای ایران مدل دیگری از اوباما است/رییس‌جمهور آمریکا تاکنون هیچ اقدامی علیه برجام نداشته است

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۴۹۶

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «ترامپ برای ایران ورژن دیگری از اوباماست» نوشت: علی رغم اینکه انتظار می‌رفت ترامپ بعد از انتشار خبر حکم بازداشت یک شهروند آمریکایی پایبندی ایران به برجام را تایید نکند ؛ اما این کار را کرد و به نظر می‌رسد او نیز مانند اوباما قصد سخت‌گیری در قبال ایران را ندارد.

به گزارش ایلنا، روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: ترامپ برای ایران «اوباما ۲» است. 

در این گزارش با اشاره به حکم ده ساله یک شهروند آمریکایی چینی تبار در ایران نوشته شده است: حکم حبس ده ساله «شیو وانگ» به اتهام جاسوسی در ایران درست یک روز قبل از اعلام پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توسط دولت ترامپ از سوی مقامات قضایی ایران عنوان شد. 

این روزنامه با بیان اینکه با توجه به مواضع ضدبرجام ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی انتظار می‌رفت تایید پایبندی ایران به ویژه بعد از انتشار خبر بازداشت «وانگ» در ایران مطرح نمی‌شد، نوشت: حامیان ترامپ قطعا از او انتظار داشتند به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل کند و جلوی ادامه اجرای سیاست‌های دولت اوباما در قبال ایران را بگیرد. 

نیویورک تایمز با اذعان به این واقعیت که ترامپ تاکنون هیچ اقدامی علیه برجام نداشته است، نوشت: با توجه به اطلاعیه اخیر مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای و اعمال تحریم‌های حداقلی علیه ایران به نظر نمی‌رسد ترامپ هم قصد داشته باشد «وانگ» را آزاد کند. 

این روزنامه آمریکایی مدعی شد: مساله گروگان‌گیری پیش از این هم دیده شده است. این دانشجوی ۳۷ ساله که به عنوان یک جاسوس غربی محکوم شده چینی تبار است و روشن است که سازمان سیا و سرویس‌های اطلاعاتی اروپا از یک چینی تبار برای جاسوسی استفاده نمی‌کنند.

این روزنامه در ادامه ادعاهای خود نوشت: توافق هسته‌ای که دستاورد دولت روحانی است مورد انتقاد برخی مسئولان داخلی ایران است. انتخابات ۲۰۱۷ در ایران یکی از نمونه‌های رقابت داخلی در ایران بود. حسن روحانی و ابراهیم رییسی در جریان انتخابات موارد متعددی را علیه یکدیگر بیان کردند.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد با همه این احوال دستگیری «وانگ» صرفا یک بازی داخلی نیست.اغلب مسئولان ایران از جمله نزدیکان حسن روحانی واقعا معتقدند جیسون رضاییان روزنامه نگار روزنامه واشنگتن پست و سیامک نمازی تاجر ایرانی تبار که در ایران به جرم جاسوسی بازداشت شده‌اند همه برای مقابله با انقلاب و نظام ایران به این کشور وارد شده بودند و از این رو بازداشت آن‌ها برای حفظ آرمان‌های نظام بوده است. 

نیویورک تایمز با طرح این ادعا که حسن روحانی یکی از مسئولان اطلاعاتی ایران بوده است، نوشت: او کمتر از سایرین از جنگ نرم غرب علیه ایران می‌ترسد. رییس جمهور کنونی ایران فکر می‌کند آزادی‌های اجتماعی برای رشد اقتصادی لازم است. اما او نیز یک روشنفکر سیاسی نیست. رفتار او در سال ۱۹۹۹ آشکارا این مساله را تایید می‌کند.

نیویورک تایمز با طرح این ادعا که مساله گروگان‌گیری همیشه یکی از موانع بهبود روابط ایران و آمریکا بوده نوشت: آمریکایی‌هایی که قصد سفر به ایران را دارند باید دقت کنند. فاکتورهایی مانند قیمت نفت، رویای اروپایی‌ها برای تعامل با ایران و توافق هسته‌ای همیشه مانعی بر سر راه ایجاد تحریم‌های بیشتر علیه ایران است. 

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه آمریکا نمی‌خواهد با ایران بازی شود مدعی شد: بازداشت «وانگ» قطعا نشانه‌ای بود که لزوم تغییر رویکرد‌ در قبال ایران را بیشتر می‌کرد. 

این روزنامه در ‌‌نهایت مدعی شد حفظ توافق‌ هسته‌ای برای جلوگیری از پیش‌روی‌های ایران کافی نیست. آمریکا باید از نظر راه‌های مختلف ایرانی‌ها را بترساند و آن‌ها را قانع کند که گروگان‌گیری هزینه‌ گزافی برای آن‌ها در برخواهد داشت؛ اما به نظر می‌رسد ترامپ مانند گذشتگان خود همچون اوباما، قصد چنین کاری را ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز